پرونده هسته ای - آرشیو

به نفع بایدن است بدون شرط به توافق با ایران بازگردد
کارشناسان خاورمیانه در یک نظرسنجی درباره برجام:

به نفع بایدن است بدون شرط به توافق با ایران بازگردد

بر اساس نتایج یک نظرسنجی جدید از کارشناسان خاورمیانه، جو بایدن باید پیش از مطرح کردن مذاکرات درباره هر مساله دیگری با ایران باید به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بازگردد. در نظرسنجی «بارومتر محقق خاورمیانه» ۶۷ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که تنها استراتژی در سیاست خارجی که به احتمال زیاد می تواند «نتایج مطلوبی» برای ایالات متحده در پی داشته باشد این است که بایدن «بلافاصله» و پیش از هر گونه مذاکره ای درباره هر مساله ای با ایران به برنامه جامع اقدام مشترک فعلی (برجام) بازگردد. ۷۵ درصد از کارشناسان شرکت کننده در نظرسنجی هم گفتند بازگشت ایالات متحده به این توافق احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته ای را طی یک دهه آینده کاهش می دهد.

ادامه مطلب
تلاش مخالفان قدیمی برجام برای تجدید قوا
تنها جایگزین توافق هسته ای «نبود توافق» است

تلاش مخالفان قدیمی برجام برای تجدید قوا

چند سال پیش که مذاکرات بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا همان توافق هسته ای ایران در جریان بود، چنان مخالفتی با آن وجود داشت که حتی در یک برهه زمانی برخی از سناتورهای آمریکایی مخالف آشکارا سعی کردند با ارسال نامه ای به سران ایران در گفت و گوها اختلال ایجاد کنند. اکنون که دولت جدید ایالات متحده از آمادگی بازگرداندن این کشور به توافق سخن گفته، مخالفت ها مجددا آغاز شده اند. بیشتر مخالفان همان آدم های قبلی هستند که همان مباحث قبلی را مطرح می کنند. بسیاری از همان افراد در حال بیان بسیاری از استدلال های مشابه هستند. این در حالی است که از آخرین مرتبه ای که آنها اظهارنظر کرده اند، زمان زیادی گذشته و دو دولت با دو سیاست گذاری کاملا متفاوت فعالیت کرده و اطلاعات قابل استنادی را درباره این موضوع فراهم آورده اند که کدام رویکرد جواب می دهد و کدام نه.

ادامه مطلب
تا دیر نشده بایدن به برجام برگردد
تهران در آستانه تغییر سیاسی

تا دیر نشده بایدن به برجام برگردد

با همه تحریم های به کار گرفته شده توسط دولت قبلی آمریکا، ایران امروز به هیچ وجه در آستانه سقوط یا فروپاشی قرار ندارد. پیش بینی می شود که ایران در سال ۲۰۲۱ شاهد یک بهبود اقتصادی نیز باشد. به این ترتیب، ایالات متحده باید سریعا به توافق برگردد و سرعت پیشرفت برنامه هسته ای ایران را متوقف کند، احتمال رویارویی نظامی ایران و اسرائیل را کاهش دهد.

ادامه مطلب
مسیر دیپلماسی باز است، ایران اولین گام را بردارد
تونی بلینکن در مصاحبه با «ان.پی.آر»:

مسیر دیپلماسی باز است، ایران اولین گام را بردارد

مری لوئیز کلی، خبرنگار «ان.پی.آر»، با تونی بلینکن، وزیر امور خارجه دولت جدید آمریکا، درباره اهداف سیاست خارجی در دوران جو بایدن و برنامه رئیس جمهوری جدید برای شکل دادن به جایگاه آمریکا در صحنه جهانی گفت و گو کرده است که در ادامه خلاصه ای از آن را می خوانید:

ادامه مطلب
مذاکره مستقیم ایران و آمریکا تنها راه حل کاهش تنش تهران – واشنگتن
میانجی گری قطری ها هم کاره گر نخواهد بود

مذاکره مستقیم ایران و آمریکا تنها راه حل کاهش تنش تهران – واشنگتن

احمد نقیب زاده در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که تنش ایران و ایالات متحده آمریکا به نقطه ای رسیده است که تنها با گفت وگو و مذاکره مستقیم قابل حل و فصل است، بر این باور است در دوران دونالد ترامپ تحولاتی شکل گرفت که تنش تهران و واشنگتن را به یک نقطه بسیار عمیق رسانده است. به هر حال خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، احیای تحریم‌ها و اعمال سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران، آن هم در دوره ای که کشور با تبعات اقتصادی و بهداشتی ناشی از شیوع کرونا دست به گریبان بود سبب شده است که اکنون گسل بسیار جدی بین ایران و ایالات متحده آمریکا شکل بگیرد که با تلاش های میانجی گرایانه قطر یا هر کشور دیگری قابل پرشدن نیست. 

ادامه مطلب
ایران و تداوم راه ترامپ
وقتی انتظارات برآورده نمی شوند؟

ایران و تداوم راه ترامپ

روشن است که محاسبات دولت جدید کاملا متفاوت است، حتی اگر رفتار دولت ترامپ را در مورد پرونده ایران کاملا تایید نکند، با این وجود، از بخش بزرگی از آن عقب نشینی نخواهد کرد، به خصوص که این رفتار از نظر فشار بر تهران و محدود کردن توانایی مداخلاتش در چندین پرونده منطقه ای به نتایج ملموسی منجر شده باشد. 

ادامه مطلب
گام اول برای احیای برجام را آمریکا باید بردارد
چالش های بایدن در جبران اشتباهات ترامپ

گام اول برای احیای برجام را آمریکا باید بردارد

یکی از بزرگ ترین اشتباهات دونالد جِی. ترامپ در زمان ریاست جمهوری، خروج او از توافق بین المللی سال ۲۰۱۵ بود که در آن ایران محدودیت های قابل توجهی در برنامه هسته ای خود را پذیرفته است؛ محدودیت هایی که برای جلوگیری از دسترسی این کشور به سلاح هسته ای طراحی شده اند. تصمیم به خروج تز توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم های اقتصادی آنطوری که رئیس جمهوری پیشین امیدوار بود ایران را به پذیرش محدودیت های شدیدتر ترغیب نکرد و در مقابل، بهانه ای برای عقب نشینی جمهوری اسلامی از تعهدات هسته ای شد.

ادامه مطلب
آیا ساخت بمب اتم می تواند راه حل باشد؟!
فضاسازی های رسانه ای برای تولید اورانیوم فلزی

آیا ساخت بمب اتم می تواند راه حل باشد؟!

احمد بخشایش اردستانی در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته تا زمانی که ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا نکند مشکلات پرونده هسته ای ادامه پیدا خواهد کرد، بر این باور است که برلین، پاریس و لندن برای همراهی و کمک بیشتر به ایالات متحده آمریکا در دوره جو‌ بایدن سعی می‌کنند با جریان سازی های سیاسی، رسانه‌ای و دیپلماتیک فشار بیشتری به ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای وارد کنند تا این ایران باشد که در گام اول مجبور به بازگشت از تمام اقدامات کاهش تعهدات برجامی شود.

ادامه مطلب
تثبیت راهبرد مذاکراتی با استفاده از سازوکار ابهام سازنده
باید از حربه طرف مقابل استفاده کنیم

تثبیت راهبرد مذاکراتی با استفاده از سازوکار ابهام سازنده

رضا رسالت در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: پیشنهاد می شود در برهه کنونی اولا مرجع واحدی برای اتخاذ مواضع اصولی سیاست خارجی علی الخصوص در مورد بازگشت امریکا به برجام تعیین شود که البته پر واضح است آن مرجع واحد به دلایل تخصص و جامعیت کارشناسی وزارت امور خارجه کشور خواهد بود؛ ضمن انکه از تصریحات دقیق و غیرضروری اجتناب شود و همواره دامنه ای از احتمالات در مواضع اعلامی پیش بینی شود و همچنین با ابهام گویی های سازنده مشارکت طرف های باقی مانده در برجام به غنیمت گرفته شده و از همراهی کشورهای همسو تا حد امکان منتفع و بهره مند شویم.

ادامه مطلب