پرونده هسته ای - آرشیو

بایدن در زمان روحانی به توافق نرسید، حالا هم دیگر نخواهد رسید
با تداوم سیاست ترامپی

بایدن در زمان روحانی به توافق نرسید، حالا هم دیگر نخواهد رسید

آنچه دولت بایدن عملا در خاورمیانه انجام داد، به همان اندازه دوران دونالد ترامپ، تراکنشی بود؛ در واقع، رویکرد دولت آمریکا در قبال منطقه، اساسا "یک رویکر ترامپی کوچک" است. با روگردانی از پیوستن امریکا به برجام در دوران حسن روحانی، چشم انداز توافقی تازه، عملا از میان رفت و ایران را از همیشه به بمب هسته ای نزدیکتر کرد.

ادامه مطلب
افزایش ناامیدی ها نسبت به توافق
امریکا علی‌رغم مخالفت اسرائیل بر ادامه دیپلماسی تاکید دارد

افزایش ناامیدی ها نسبت به توافق

یک دیپلمات ارشد آمریکایی گوشزد کرد که بایدن دوباره بر حمایت محکم خود از احیای برجام و دیپلماسی با ایران تاکید کرد آن هم در حضور رهبران اسرائیل که مخالفت خود با این موضع را اعلام کرده اند.

ادامه مطلب
ایران حق دارد از تضمین کوتاه نیاید
با توجه به بدعهدی طرف امریکایی

ایران حق دارد از تضمین کوتاه نیاید

جاوید منتظران در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که منظور غربی‌ها از طرح مسائل قدیم از سوی ایران به‌عنوان مانع دستیابی به توافق، پافشاری ایران در اخذ تضمین از طرف‌های غربی باشد. گرچه مسئولین مذاکره‌کننده ایرانی، صریحاً صحبتی دراین‌باره نداشته‌اند اما سایر مطلعین ازجمله وحید جلال زاده، رئیس فراکسیون امنیت ملی مجلس ایران در این خصوص اظهار داشت که در دو موضوع با آمریکا به نتیجه نرسیدیم؛ انتفاع اقتصادی یکی از آنهاست، آمریکا حاضر نیست حتی تا پایان دوران بایدن به ایران ضمانت دهد.

ادامه مطلب
شگفتی دیپلماسی فرش ایرانی
ایران و محدوده بازی مذاکراتی

شگفتی دیپلماسی فرش ایرانی

همه تقریبا توانایی زیاد ایرانی‌ها برای مذاکره و نیز بردباری شگفت‌انگیزشان در جلسات گفت وگو و چانه زنی در کنار قدرت اعجاب برانگیزشان در پافشاری بر موضع خود و استواری خستگی ناپذیرشان را می‌شناسند.

ادامه مطلب
مذاکرات دوحه شکست نخورده است
دلایل ایران برای دریافت تضمین‌های اقتصادی

مذاکرات دوحه شکست نخورده است

سرسختی ایران در مذاکرات هسته ای و مطرح کردن خواسته های جدید در هر دور مذاکره، ریشه در وضع بازار جهانی نفت دارد که نیازمند تزریق نفت بیشتری از سوی ایران بعد از احیای توافق هسته ای است. با آغاز بحران اوکراین، قیمت نفت به رقم بی سابقه بشکه ای ۱۱۵ دلار افزایش یافت در شرایطی که ایران حدود ۱۰۰ میلیون بشکه نفت ذخیره شده دارد که نیاز به زمان برای استخراج آن نیست. نیاز آمریکا و طرف های بین المللی به کنترل بازار انرژی، ایران را به سرسختی نشان دادن به منظور گرفتن امتیاز سوق داده از این رو نمی توان قاطعانه گفت مذاکرات دوحه شکست خورده چرا که این مذاکرات قطعا به توافق هسته ای محدود نبوده بلکه در آن چگونگی ارسال نفت ایران به بازارها نیز بررسی شده است.

ادامه مطلب
چرایی تضمین خواهی ایران
خواسته ای مطابق با نیازهای اقتصادی

چرایی تضمین خواهی ایران

در واقع همه کسانی که در موضوعات بین‌المللی و دیپلماسی دستی بر آتش دارند، می‌دانند در این حوزه نمی‌توان هیچ چیزی به عنوان تضمین پایدار و واقعی از طرف مقابل گرفت و کشورها بر اساس منافعی که در زمان و مکان مشخص دارند، تصمیم به ادامه حضور در یک قرارداد و توافق می‌گیرند یا برعکس از آن خارج می‌شوند. با وجود این، چرا ایران دنبال «تضمین» است و این تضمین چه می‌تواند باشد و چه فایده‌ای دارد؟

ادامه مطلب
تلاش سخت ایران و امریکا برای رسیدن به توافق
تهران هیچ اعتمادی به واشنگتن ندارد

تلاش سخت ایران و امریکا برای رسیدن به توافق

روسیه در این چانی زنی های واشنگتن و تهران شرکت نمی کند. ایران به روسیه اطمینان داده که تمامی منافع اقتصادی این کشور در ایران محفوظ است و پس از احیای توافق هسته ای محدود نخواهند شد. کارشناسان معتقدند که ایران با توجه به شرایط سخت اقتصادی و ضرورت لغو تحریم های نفتی، با احیای توافق هسته ای موافقت خواهد کرد.

ادامه مطلب
پیشرفتی نباشد مذاکره ای هم نخواهد بود
تهران و واشنگتن، منتظر اقدامات یکدیگر

پیشرفتی نباشد مذاکره ای هم نخواهد بود

ایران می گوید که هر زمان که تحریم ها لغو شود این کشور نیز محدودیت های برقرار شده بر برنامه غنی سازی اورانیوم را محترم خواهد شمرد. واشنگتن در مقابل می گوید که زمانی تحریم ها لغو خواهد شد که ایران به توافق هسته ای و محدودیت های برقرار شده توسط این توافق، بازگردد.

ادامه مطلب
متوهم نشویم
مذاکرات هسته ای و لزوم درک واقعیت های موجود

متوهم نشویم

علی موسوی خلخالی می نویسد: تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با قدرت و با سختی ها و فشارهای بسیار توانسته امور را به مرحله ای برساند که توافق به گفته مسئولین کشورمان در دسترس است. نگذاریم انگیزه شان را از دست بدهند و مذاکرات که تا همین الآن هم فرسایشی شده بیش از این کشدار شود و فرصت ها از دست ما بروند. هیچکس نمی داند، فردا چه اتفاقی خواهد افتاد. چشمانمان را به روی واقعیت های موجود نبندیم.

ادامه مطلب
قفل مذاکراتی محصول تضاد گفتمانی
پرونده هسته ای ایران در کشاکش معناهاست

قفل مذاکراتی محصول تضاد گفتمانی

احسان سپه وند در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نتیجه مذاکرات نامرسوم غیرمستقیم بین هئیت های ایرانی و آمریکایی در دوحه طی هفته گذشته این مهم را در اذهان مخاطبان این مذاکرات زنده کرد که دست های توافق کننده اینک در دورترین فاصله از هم قرار دارند.

ادامه مطلب