پرونده هسته ای - آرشیو

رقص ایران و اسرائیل روی طناب جنگ
دو طرف زور و بازو نشان می دهند

رقص ایران و اسرائیل روی طناب جنگ

سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران از آمادگی برای با خاک یکسان کردن تل آویو و حیفا در صورتی که اسرائیل مرتکب اشتباه در خصوص ایران شود سخن گفت. همچنین ایران تلویحا به استفاده از برگه های حساس مثل افزایش غنی سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد و غیرفعال کردن دوربین های نظارتی آژانس انرژی اتمی در واکنش به قطعنامه شورای حکام علیه ایران اشاره کرده است.

ادامه مطلب
آسیب خطاهای محاسباتی در آینده برجام
امریکا از توافق با ایران دست شسته است؟

آسیب خطاهای محاسباتی در آینده برجام

عبدالرحمن فتح اللهی در یادداشتی می نویسد: برگزاری رزمایش ۱۰ روزه مشترک آمریکا و امارات‌‌متحده عربی، پرواز بمب‌افکن‌های بی- ۵۲ بر فراز آب‌های خلیج فارس با همراهی جنگنده‌های اف -۱۶ اسرائیلی، نصب سامانه‌های راداری اسرائیل در بحرین و امارات، رونمایی از طرح اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه سنا و مجلس نمایندگان با هدف یکپارچه‌سازی سیستم‌های پدافند هوایی کشورهای خاورمیانه و اسرائیل برای مقابله با تهدید هسته‌ای، موشکی و پهپادی ایران، تصویب طرحی از سوی اعضای‌ دموکرات و جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای امریکا به منظور جلوگیری از دسترسی ایران و گروه‌های همسو با جمهوری‌اسلامی به پهپادهای جنگی، اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه صنعت پتروشیمی که حتی اتباعی از چین و امارات را هم شامل می‌شود و نیز سفر آتی «جو بایدن» به عربستان و اسرائیل برای نخستین بار، همه و همه گویای آن است که ایالات متحده دست از برجام شسته است. 

ادامه مطلب
اسرائیل منتظر واکنش شدید ایران باشد
شکست رویکرد "هزاران زخم" تل آویو

اسرائیل منتظر واکنش شدید ایران باشد

بدتر از همه این که، حتی اگر تاسیسات هسته ای ایران، همین فردا به شکل معجزه آسایی ناپدید شوند، ایران قادر است با برخورداری از دانشی که در این کشور هست، آنها را ظرف چند ماه سرپا کند. از این گذشته، بر پایه پژوهش و بررسی شورای شیکاگو، برنامه هسته ای در ایران، از پشتیبانی عمومی برخوردار است و بنابراین حتی اگر همین فردا همه چیز در تهران تغییر کند، بعید است که این برنامه کنار گذاشته شود.

ادامه مطلب
خطیب‌زاده درپاسخ به دیپلماسی‌ایرانی: برخی اتهامات رسانه‌های ترکیه ارزش پاسخ ندارد/اختلاف با ترکیه برسر سوریه را مدیریت می‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی هفتگی خود با خبرنگاران

خطیب‌زاده درپاسخ به دیپلماسی‌ایرانی: برخی اتهامات رسانه‌های ترکیه ارزش پاسخ ندارد/اختلاف با ترکیه برسر سوریه را مدیریت می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی درباره فعالیت های گسترده نظامی ترکیه در شمال عراق و سوریه و اتهاماتی که رسانه های ترکیه ای به ایران بر سر حمایت ایران از پ.ک.ک برای جلوگیری از پیشروی های ترکیه زده می شود، گفت: این اظهارات فرافکنانه رسانه ای اتهاماتی است که قابل پاسخ دادن نیست و ارزش پاسخ دادن ندارد. اما روابط ایران و ترکیه خوب، چند لایه و راهبردی است. البته پرونده سوریه پرونده اختلافی ما با ترکیه است. اما تلاش داریم این پرونده را با پیگیری رایزنی های دوجانبه مدیریت کنیم. ما در نشست آستانه هم به این موضوع پرداختیم و با طرف ترکیه ای جلسات دوجانبه مفصلی داشتیم و به طور روشن مواضع خود را بیان کردیم و اظهار داشتیم که هدف اصلی و روشن ما حفظ تمامیت ارضی سوریه است. مناسبات ما با ترکیه یکی از باثبات ترین روابط ما در سطح دو جانبه طی سال های اخیر بوده است و تلاش داریم سطح مناسبات را بیش از پیش افزایش دهیم و به زودی شاهد سفر مقامات ارشد دو کشور به پایتخت های یکدیگر خواهیم بود.

ادامه مطلب
ایران، توافق هسته‌ای و مین‌های سیاسی
غرب به دنبال سیاسی بازی برای تسلیم تهران است

ایران، توافق هسته‌ای و مین‌های سیاسی

توسل آمریکا و تروییکای اروپایی به قطعنامه علیه ایران در شورای حکام نتیجه طبیعی سیاست وقت‌کشی از سوی آمریکا و تحمیل شروط بر رهبران ایرانی است. از این رو تهران آژانس را به سیاسی کاری و تسلیم شدن در برابر خواسته‌های آمریکا و اسرائیل به ویژه بعد از سفر گروسی به تل‌آویو متهم کرد.

ادامه مطلب
سناریوهای پیش روی مذاکرات برجامی چیست؟
در شرایط پرتنش میان تهران با غرب

سناریوهای پیش روی مذاکرات برجامی چیست؟

پرستو بهرامی راد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: برجام در موقعیت امروز ایران و غرب تنها راه‌حل برای کاهش تنش موجود است. آمریکا نگران گسترش قدرت چین است و به خوبی می‌توان تغییر سیاست آمریکا را در خاورمیانه دنبال کرد. از سوی دیگر نگرانی غرب از افزایش غنی‌سازی ایران هر روز افزایش می‎یابد. حتی در ماه‌های اخیر شاهد هستیم که آمریکا تا حدودی چشم خود را بر فروش نفت ایران بسته بود و از سوی دیگر ایران از سرعت غنی سازی خود تا حدودی کاسته است. با این حال اختلافات تهران و واشنگتن پرونده عریض و طویلی پیدا کرده است و به نظر نمی‌رسد که به راحتی قابل حل باشد.

ادامه مطلب
دیپلماسی عمومی ایران ضعیف عمل می‌ کند
جلوی بهانه‌گیری ها را بگیریم

دیپلماسی عمومی ایران ضعیف عمل می‌ کند

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی بیان اینکه باید با مدیر آژانس نیز کنار بیاییم، توضیح داد: گروسی از اول ژانویه ۲۰۲۰ مسئولیت کلی آژانس را برعهده گرفته است و تا ۲۰۲۴ هم این مسئولیت را بر عهده خواهد داشت. به همین دلیل ما نمی‌توانیم به خاطر عملکرد بد گروسی کل آژانس را نادیده بگیریم. زیرا همکاری ما با آژانس و دوام این همکاری، کمک می‌کند تا بهانه‌گیری از طرف مقابل گرفته شود.

ادامه مطلب
برجام، مرده ای که دولت سیزدهم جرات دفن آن را ندارد

برجام، مرده ای که دولت سیزدهم جرات دفن آن را ندارد

حتی اگر به باور، خواست و فشار جریان داخلی ضد توافق هسته ای بخواهیم برجام را پس از صدور قطعنامه شورای حکام مرده فرض کنیم دولت رئیسی جرات دفن آن را ندارد. لذا این دولت، نه تمایل و نه اساساً توانی برای خروج از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خروج از NPT و به طریق اولی اعلام خروج رسمی جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات وین را ندارد، چرا که به خوبی با تبعات منفی آن آشناست.

ادامه مطلب
معنا و مفهوم حقیقی آنچه اولیانوف از قطعنامه آژانس گفت
هرمونتیکِ گادامر و فهم زیست جهانی از مذاکرات برجامی

معنا و مفهوم حقیقی آنچه اولیانوف از قطعنامه آژانس گفت

احسان سپه وند در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نحوه عملکرد و زیست جهان هئیت ایرانی نیز خود مبحث دیگری است که نیاز به یادداشت بلند بالای دیگری دارد اما آنچه باید در این مقطع به تصمیم سازان حاکمیتی متذکر شد این مهم است که در مراتب فهم تاویلی از پدیده های زیست جهانی، اگر فهم ملت ایران از انتقال مجدد پرونده هسته ای از آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت ملل متحد تحریم، افزایش قیمت دلار، کمبود دارو، کاهش سطح امید به زندگی افزایش بزهکاری توأم با فروپاشی نهاد خانواده خواهد بود، همین پدیده از منظر اربابان اولیانوف دستِ بازی به مراتب بلندتر، درآمد زایی بیشتر، قدرت چانه زنی مضاعف، سوداگری در بازار انرژی و به تعبیری مارگیری با دستی است که اینک ایران نام دارد.

ادامه مطلب
مستندات آژانس بر اساس چیست؟
مبنا و منابع گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی

مستندات آژانس بر اساس چیست؟

مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اطلاعات ارائه شده توسط دولت می تواند گزارش ها و اظهاریه را شامل باشد، در حالی که اطلاعات مربوط به فعالیت های پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی، به عنوان مثال، از راستی آزمایی میدانی یا ارزیابی اطلاعات مرتبط با حسابرسی مواد هسته ای (Nuclear Material Accounting Information)  ناشی می شود. سایر اطلاعات می تواند از منابع باز و اشخاص ثالث ناشی شود.

ادامه مطلب