پرونده هسته ای - آرشیو

بایدن نمی تواند به بازی «جوجه» ترامپ با ایران ادامه دهد
لزوم پایان سیاست «اعمال فشار حداکثری»

بایدن نمی تواند به بازی «جوجه» ترامپ با ایران ادامه دهد

رئیس جمهوری منتخب جو بایدن در بازگرداندن ایران به تعهدات هسته ای، در مقابل زمان رقابت می کند. در ایالات متحده، دولت دونالد ترامپ سعی بر حفظ تحریم های «اعمال فشار حداکثری» از طریق اعمال آخرین موج تحریم ها علیه ایران دارد. در ایران هم وضعیت به همان اندازه ناخوشایند است چرا که قانون جدیدی برای توسعه غنی سازی هسته ای و متوقف کردن بازرسی های هسته ای آژانس در فاصله دو هفته ای از مراسم تحلیف بایدن ارائه شده است. جدای از این قانون، انتخابات ایران هم به طور بالقوه می تواند فرصت مذاکرات را از بین ببرد. اما بایدن همچنان این قدرت را دارد که به کارزار اعمال فشار حداکثری پایان دهد و اعتبار آمریکایی را در مدت زمان کوتاه بازگرداند.

ادامه مطلب
توهم شیخ دیپلمات!
بازگشت بدون پیش شرط و فوری بایدن به برجام محال است

توهم شیخ دیپلمات!

احمد زیدآبادی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که بررسی مجدد لوایح باقی مانده در مجمع تشخیص مصلحت نظام لرزوما به معنای تصویب آنها، تغییر شرایط و باز شدن فضای سیاسی داخلی برای مذاکره نیست، پیرامون بازگشت بدون پیش شرط و فوری بایدن به برجام اذعان داشت که بدون شک بایدن با بازگشت فوری و بدون قید و شرط به برجام، لغو تحریم ها و تقویت اقتصاد ایران، تهران را رها نخواهد کرد که برنامه های دیگر خود مانند افزایش توان موشکی و نفوذ منطقه خود را، ذیل احیای توان اقتصادی به شکل جدی تری پی بگیرد. قطعاً جمهوری اسلامی ایران یا باید برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌های خود تضمین جدی با آمریکایی‌ها بدهد که در خصوص نفوذ منطقه ای و توان موشکی تجدید نظر خواهد کرد و یا اینکه بازگشت به برجام و لغو تحریم ها را منوط به برجام جدید و حل هر سه پرونده عمده ایران (توان هسته‌ای، توان دفاعی و نفوذ منطقه‌ای) خواهند کرد. بنابراین بازگشت فوری و بدون قید و شرط بایدن به برجام و لغو تحریم‌ها توهمی است که حسن روحانی این روزها به آن دچار شده است.

ادامه مطلب
برجام پلاس، آرزوی محال غرب
برنامه اشتباه اروپا برای احیای توافق هسته ای ایران

برجام پلاس، آرزوی محال غرب

در حالی که جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده، از برنامه خود برای برای پیوستن مجدد به توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) سخن گفته، از جایی که انتظار نمی رفت خبرهای نگران کننده ای شنیده می شود: آلمان، یک کشور امضاکننده توافق و یکی از کشورهای سه گانه اروپایی (موسوم به ای ۳) از کافی نبودن برجام اولیه می گوید.

ادامه مطلب
باز شدن فضای سیاسی برای مذاکره در سایه مواضع رهبری و بازگشت لوایح  FATFبه مجمع
احتمال تعدیل کارشکنی ها در مسیر مذاکره دولت روحانی

باز شدن فضای سیاسی برای مذاکره در سایه مواضع رهبری و بازگشت لوایح  FATFبه مجمع

جلال میرزایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی بر این باور است که با موضع دیروز رهبر انقلاب درباره عدم فرصت سوزی پیرامون لغو تحریم ها به نظر می رسد که از نقطه نظر حاکمیت همه راه ها برای تصمیم گیری باز است. خصوصا که به موازات این مواضع مدبرانه رهبری، خبر بازگشت لوایح FATF به مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور بررسی مجدد دو لایحه پالرمو و CFT قطعاً می‌تواند یک پالس مثبت را، هم در فضای داخل و هم در سطح منطقه و جهان به همراه داشته باشد. ولی بی شک در آن سو تداوم این فضای باز سیاسی در داخل منوط به رفتار، واکنش، اقدام و تصمیمات طرف های برجامی خواهد بود. در این بین قطعاً عملکرد و کارنامه دولت جو‌بایدن نقش کلیدی خواهد داشت. 

ادامه مطلب
بازگشت ایران به تعهدات برجامی یک ساعت پس از بازگشت آمریکا به توافق
سرنوشت تحریم ها چه می شود؟

بازگشت ایران به تعهدات برجامی یک ساعت پس از بازگشت آمریکا به توافق

رئیس جمهوری ایران گفته یک ساعت پس از اینکه آمریکا به توافق هسته ای و تعهداتش بازگردد، ایران نیز چنین خواهد کرد. این در حالی است که تهران با فشار فزاینده دونالد ترامپ در روزهای پایانی او در واشنگتن و اعمال تحریم علیه دو مقام ایرانی به اتهام دست داشتن آنها در ربوده شدن یک عامل سابق اف.بی.آی مواجه شده است.

ادامه مطلب
توهم اروپایی درباره «برجام پلاس»
ای ۳ نمک به زخم ایران می پاشد

توهم اروپایی درباره «برجام پلاس»

در اظهارات برخی مقامات مختلف اروپایی که طرفدار توافق هسته ای جدید با ایران تحت عنوان «برجام پلاس» هستند، می توان ردپای «جهت گرایی هسته ای» یا گفتمان استعماری جدید را مشاهده کرد. متاسفانه در رابطه با خواسته های جدید آنهایی که خود نتوانسته اند به تعهدات در توافق موجود عمل کنند، هیچ توضیح قابل توجیه دیگری وجود ندارد. اظهارات هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، اساسا غیرقابل دفاع و سنگ اندازی در مسیر دولت جدید بایدن و برنامه آن برای پیوستن مجدد به برجام به شمار می رود.

ادامه مطلب
بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص با نگاه بازگشت به برجام صورت گرفت
نشست کمیسیون مشترک برجام در فضای «تعامل» یا «تقابل»؟!

بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص با نگاه بازگشت به برجام صورت گرفت

عبدالرضا فرجی راد در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که با نگاه بازگشت به برجام بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد، پیرامون تاثیر گذاری مسائل اخیر شکل گرفته در روابط ایران و اروپا بر نشست کمیسیون مشترک برجام بر این باور است که نشست ویدئو کنفرانسی امروز چهارشنبه کمیسیون مشترک برجام در فضای تعاملی برگزار خواهد شد، اگرچه بی شک برخی مسائل و اختلافات در چند روز و چند هفته اخیر بر نشست امروز سایه افکنده است، اما به دلیل اهمیت و اولویت تداوم و حفظ برجام برای همه طرف های توافق هسته‌ای قطعاً شرایط به منظور رسیدن به تفاهم وجود خواهد داشت.

ادامه مطلب
مصوبه مجلس درباره لغو تحریم‌ها؛ اقدامی راهبردی یا تاکتیکی
برجام، سندی خدشه ناپذیر است

مصوبه مجلس درباره لغو تحریم‌ها؛ اقدامی راهبردی یا تاکتیکی

حمیدرضا اکبرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در این شرایط تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را اگر در قالب یک تصمیم استراتژیک دانست، باید عنوان کرد که نه تنها این مصوبه به لغو تحریم‌ها کمکی نمی‌کند بلکه بر شدت آن از طریق اجماع جهانی علیه ایران می‌افزاید. در این صورت می‌توان آن را بدون تردید نوعی اقدام راهبردی بر علیه منافع ایران دانست. اما اگر ماهیت این تصمیم را در حد اقدامی تاکتیکی تنزل ببخشیم به طور قطع با توجه به سیاست‌های جدیدی که در ایالات متحده و با روی کار آمدن بایدن ترسیم می‌شود، می‌تواند به افزایش توان چانه‌زنی ایران بیانجامد. این توان چانه‌زنی مضاعف به ویژه در بستر گفت وگوهایی که برای برگشت ایالات متحده به برجام انجام می‌شود، می‌تواند مثمر ثمر باشد و عملا تکیه دولت جدید آمریکا را بر حالت فعلی این کشور در قبال برجام کاهش دهد و سطح تعهدپذیری آن در قبال ایران و در قالب برجام را افزایش دهد.

ادامه مطلب
بایدن وقت تلف کند، ایران مشتاق تر می شود؟
تحلیل نیویورک تایمز درباره اهرم زمان واشنگتن در برابر تهران

بایدن وقت تلف کند، ایران مشتاق تر می شود؟

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب، به صراحت گفته که روش مطلوب او در مقابله با ایران، یافتن راهی برای بازگشت به توافق هسته ای امضا شده توسط دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ و چانه زنی بر سر تمدید برخی از مفاد اصلی آن است. بایدن در ماه سپتامبر در مطلبی برای «سی.ان.ان» نوشت «اگر ایران به تعهداتش بازگردد» آمریکا نیز به عنوان نقطه شروع مذاکرات بعدی دوباره به توافق خواهد پیوست. در همین حال، ایران در واکنش به ترور دکتر فخری زاده، دانشمند برجسته هسته ای، از تصمیم به افزایش سطح تولید اورانیوم غنی شده خبر داد و به اخراج بازرسان بین المللی تا اوایل فوریه در صورت خودداری آمریکا از تسهیل فوری تحریم ها خبر داد. ایران همچنین هرگونه تمدید مفاد توافق هسته ای را رد کرده و اعلام کرده مذاکرات مجددی بر سر توافق وجود نخواهد داشت.

ادامه مطلب
استفاده بایدن از «اهرم فشار» تحریم های ترامپ جواب نمی دهد
ظرفیت پر شده ایران در صبر استراتژیک و امتیازدهی

استفاده بایدن از «اهرم فشار» تحریم های ترامپ جواب نمی دهد

با شکست چندجانبه سیاست «اعمال فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ، انتظار می رود دولت منتخب جو بایدن رویکرد موثرتر ایالات متحده در قبال ایران را امکان پذیر کند. بازگشت طرفین به تعهدات برجامی کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران که در واکنش به سیاست های ترامپ به ۱۲ برابر بیشتر از حد مجاز در توافق رسیده را ممکن می سازد. اگر ایالات متحده تلاشی برای نابود کردن تجارت ایران نداشته باشد، ایران هم تمایلی به اقدامات تحریک آمیز نخواهد داشت. و روند از بین بردن اعتبار میانه روهای ایران و تقویت محافظه کاران و تندروهای این کشور در پی سیاست های آمریکا پایان خواهد یافت.

ادامه مطلب