پرونده هسته ای - آرشیو

فصل پرچالش
آنچه در نشست فصلی شورای حکام گذشت

فصل پرچالش جدید

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه گذشته (۲۳ شهریور) به کار خود پایان داد. اگرچه طبق ارزیابی‌های ناظران و گزارش‌های رسانه‌های غربی از قبل پیش‌بینی می‌شد که نشست سپتامبر/شهریور به دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با صدور قطع‌نامه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران همراه نخواهد بود، اما متن و حواشی آنچه در دورهمی اعضای شورای حکام گذشت، حکایت از آن دارد که دولت پزشکیان هفته‌ها و ماه‌های پرچالشی را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر موضوع هسته‌ای‌اش خواهد داشت. به‌همین‌دلیل لزوم تنش‌زدایی و همکاری با این نهاد (آژانس) و همچنین آغاز هرچه سریع‌تر مذاکرات با غربی‌ها بیش‌از‌پیش ضروری به نظر می‌رسد.

ادامه مطلب
فصل تنش زدایی در راه است؟
مناسبات تهران و آژانس در دولت چهاردهم

فصل تنش زدایی در راه است؟

در حالی دولت چهاردهم سکان امور را به دست گرفته که به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین و فوری‌ترین اقدامات رسیدگی به وضعیت پرونده هسته‌ای و نیز بهبود مناسبات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد. در این زمینه دولت سیزدهم روند پرچالشی را با آژانس طی کرد و انبوهی از مشکلات جدی را برای دولت جدید به یادگار گذاشت که وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی می‌بایست به شکل عاجل درصدد تعدیل شرایط جاری برآیند.

ادامه مطلب
بازی هسته‌ای غرب با دولت چهاردهم
نگاهی به ادعاهای مطرح‌شده در گزارش آژانس انرژی اتمی درباره افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران

بازی هسته‌ای غرب با دولت چهاردهم

خبرگزاری رویترز پنجشنبه‌شب ادعا کرد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی برای اعضای شورای حکام اعلام کرد که ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده در ایران طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است و همچنین ادعا شده که علی‌رغم صدور قطع‌نامه‌ در آخرین نشست شورای حکام آژانس، ایران همکاری با آژانس را بهبود نداده است.

ادامه مطلب