پرونده هسته ای - آرشیو

ایالات متحده و ایران محتاطانه یکدیگر را می سنجند
آشفتگی ها و پیچیدگی ها حول احیای برجام

ایالات متحده و ایران محتاطانه یکدیگر را می سنجند

به گفته یک مقام ارشد دولت بایدن، ایالات متحده حاضر است همین « فردا» با ایران به مذاکره بنشیند تا دو کشور به طور مشترک به انطباق کامل با توافق هسته ای بازگردند. این مقام مسئول درباره برجام گفت: «ما به روشنی اعلام کردیم که منظورمان مذاکره مجدد درباره توافق نیست.» ایران هم به طور مشابه به روشنی اعلام کرده که هدف بازگشت به شرایط پیش از خروج دونالد ترامپ از توافق را دنبال می کند. با این حال، نزدیک به دو ماه از ریاست جمهوری بایدن می گذرد و در حالی که انتخابات حساس ریاست جمهوری ایران نزدیک تر می شود، دو طرف هنوز نتوانسته اند درباره آنچه مشترکا می خواهند، به گفت و گو نشینند.

ادامه مطلب
انزجار تهران از ترامپ، بایدن را به دردسر انداخته؟
گزارش درباره مداخله ایران در انتخابات آمریکا و پیچیدگی بر سر برجام

انزجار تهران از ترامپ، بایدن را به دردسر انداخته؟

برخی کارشناسان بر این باورند که گزارش اطلاعات آمریکا درباره تلاش های ایران برای مداخله در رقابت انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ بین جو بایدن و دونالد ترامپ منتشر شد، محاسبات رئیس جمهوری درباره توافق هسته ای را بیش از پیش پیچیده کرده است؛ البته برخی دیگر معتقدند این یافته های اطلاعاتی هیچ تاثیری بر تلاش های او برای ایجاد صلح بین دو کشور نخواهد داشت.

ادامه مطلب
تحریم های ترامپ، دیپلماسی را تضعیف، تندروها را قوی و مردم ایران را فقیرتر کرد
بی میلی ایرانی ها به تعامل با غرب

تحریم های ترامپ، دیپلماسی را تضعیف، تندروها را قوی و مردم ایران را فقیرتر کرد

سیاست های دولت ترامپ در به سختی انداختن مردم ایران بسیار موفق بود اما در برآوردن منافع آمریکا نه. تحریم های تازه به نظامی تر شدن ایران منجر شده است.

ادامه مطلب
جو بایدن باید به توصیه های خود درباره ایران در کارزار انتخابی گوش کند
ادامه اعمال فشار حداکثری ترامپ و پیام های اشتباه واشنگتن به تهران

جو بایدن باید به توصیه های خود درباره ایران در کارزار انتخابی گوش کند

ریاست جمهوری جو بایدن تقریبا دو ماهه شده؛ اما او هنوز به وعده کارزار انتخاباتی مبنی بر بازگشت به توافق هسته ای ایران و لغو تحریم های اعمال فشار حداکثری دونالد ترامپ عمل نکرده و تنش ها را با ایران کاهش نداده است. ایرانی ها در آینده نزدیک برای انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق های رای می روند و به احتمال زیاد، یک رئیس جمهور با جهت گیری متفاوت سیاسی را انتخاب می کنند. اگر بایدن نتواند اقدامی سریع برای بازگشت به برجام انجام دهد، فرصت طلایی باقی مانده تا آن زمان برای احیای دیپلماسی با تهران را از دست خواهد داد و مسیر بسیار پیچیده تری پیش رو خواهد داشت.

ادامه مطلب
چه خبر از مذاکرات تهران و واشنگتن
مجادلات تا کجا ادامه می یابد؟

چه خبر از مذاکرات تهران و واشنگتن

پرستو بهرامی راد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر نمی رسد روند احیای برجام با سرعت زیادی اتفاق بیافتد. دولت بایدن نمی خواهد بدون مذاکره وارد روند احیای برجام شود و همچنین سعی دارد بازنده این بازی که دونالد ترامپ رقم زده نباشد. البته در داخل آمریکا هم در خصوص برجام اختلاف نظرهایی وجود دارد و بر همین اساس هنوز راهکار درستی ارائه نداده اند و سعی دارند توپ را در زمین ایران بیاندازند.

ادامه مطلب
تمرکز بایدن مذاکره با نظام است تا دولت ایران
روحانی و ظریف در کجای تعیین راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی قرار دارند؟

تمرکز بایدن مذاکره با نظام است تا دولت ایران

فریدون مجلسی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی با تاکید بر این نکته که تمرکز بایدن مذاکره با نظام است تا دولت ایران، عنوان داشت دولت کنونی در ایالات متحده نه وقت کشی می کند تا دولت سیزدهم روی کار بیاید و نه عجله خواهد که تا پیش از پایان عمر دولت روحانی مذاکره و احیای برجام را عملی کند. از این رو رابرت مالی به درستی عنوان کرده است که آمریکا به خاطر انتخابات ایران، روند مذاکرات و تحرکات دیپلماتیک خود را سریع یا کُند نمی‌کنند. چون تغییر دولت ها تغییری در نگاه تهران ایجاد نخواهد کرد.  

ادامه مطلب
ایران می تواند سوئیس خاورمیانه شود
تئاتر پوچ گرایی رویارویی غرب با ایران (بخش دوم و پایانی)

ایران می تواند سوئیس خاورمیانه شود

درگیری میان غرب و ایران به شدت نامتقارن است. کل ماجرا از روز اول نوعی تئاتر پوچ گرایی بوده است. مجموعه ای از قدرت های دارای تسلیحات هسته ای- ایالات متحده، روسیه، بریتانیا، فرانسه و چین- که خود در چند دهه گذشته هرگونه تلاش برای کاهش واقعی تسلیحات هسته ای سازمان ملل را مغرورانه نادیده گرفته اند، می خواهند توافق را به ایران تحمیل و این کشور را به صرف نظر از قدرتی وادار کنند که خودشان نمی توانند از آن چشم بپوشند. هیچ کشور مستقلی حاضر به پذیرش چنین چیزی نمی شود.

ادامه مطلب
احیای برجام و انتخابات ۱۴۰۰
همه برای کاهش تنش تلاش می کنند

احیای برجام و انتخابات ۱۴۰۰

پرستو بهرامی راد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اروپایی های امضا کننده برجام نیز سعی دارند که احیای برجام صورت بگیرد و تنش بین تهران و واشنگتن ادامه پیدا نکند. تا جایی که کشورهای اروپایی طرف برجام، پیش نویس قطعنامه انتقادی خود علیه ایران را در آژانس بین المللی انرژی اتمی پس گرفته اند. در واقع با این کار نشان دادند که به دنبال آرام کردن شرایط برای احیای برجام هستند.

ادامه مطلب
خطر حمله آمریکا هنوز وجود دارد
تئاتر پوچ گرایی رویارویی غرب با ایران (بخش اول)

خطر حمله آمریکا هنوز وجود دارد

درگیری میان غرب و ایران به شدت نامتقارن است. این غرب بوده که در طول تاریخ به دنبال اعمال نفوذ، تغییر، تهدید، اجبار به اطاعت، مجازات و موارد دیگر بوده است. در میان سیاستمداران و دانشمندان سطح بالا پاکسازی انجام داده، یک هواپیمای غیرنظامی را سرنگون کرده، ایران را به مثابه شیطان نشان داده و این کشور را منزوی ساخته است. دادن سلاح های شیمیایی و چراغ سبز به صدام حسین برای جنگ علیه ایران در سال ۱۹۸۰ هم جای خود دارد. ایران هرگز آسیب مشابهی به غرب نزده است.

ادامه مطلب
آمریکا، ایران و مواضع چانه زنی
دو طرف یکدیگر را می آزمایند

آمریکا، ایران و مواضع چانه زنی

خودداری ایران از گفت وگو بر سر توافق هسته ای قدیمی دو هدف دارد. رئیس جمهوری تازه ایالات متحده را می آزماید که تا کجا به این توافق نیاز دارد و به ایرانیان اجازه می دهد تا با بهره برداری از تمایل ایالات متحده برای بازیابی توافق، اولویت های واقعی خود را ردیف کنند. آنچه تهران واقعا بیش از هر چیز دیگری به آن نیاز دارد، برداشته شدن تحریم هاست.

ادامه مطلب