پرونده هسته ای - آرشیو

ایران در برابر فشارها کوتاه نمی‌آید

ایران در برابر فشارها کوتاه نمی‌آید

سیاست خارجی ایران بر مبنای برخی اصول است. هرگونه سیاستی در این دستگاه بر یک پایه استوار است: ایران کشوری مستقل است. شعار جمهوری اسلامی‌ هم همین بود: نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی‌. این شعار در روزهایی مطرح شد که هر کدام از کشورهای عضو جامعه بین المللی، خود را به بلوک یا طیفی وابسته کرده بودند.

ادامه مطلب

مذاکرات هسته‌اى؛ اميدهايى که از مصاحبه فراتر نمى‌رود

قصه شروع مذاکرات هسته‌اى بعد از چهار ماه ديگر چنان ملال‌آور و تکرارى شده که تا زمانى که اتفاقى عملى براى آغاز گفت‌وگوها ميان ايران و غرب به وقوع نپيوسته، نمى‌توان انتظار داشت که اظهارنظرها درباره تمايل طرفين به از سرگيرى مذاکرات، حکايت از امرى واقعى داشته باشد.

ادامه مطلب
ملت‌ها کدام را می‌پسندند

تحریم، تعامل یا تقابل نظامی‌؟

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده در شورای روابط امور خارجی ایالات متحده سخن گفته و تاکید کرد که واشنگتن با توسل به دیپلماسی بسته‌ای از تنبیه‌ها را برای ایران مهیا کرده است و اکنون تهران می‌داند که در صورت عدم تابعیت از قوانین بین المللی در حوزه هسته‌ای باید تبعات این نافرمانی را بپذیرد.

ادامه مطلب

استاکس نت ایران را نشکست آقایان

«استاکس نت» همچنان در صدر اخبار بين المللى در خصوص پرونده هسته‌اى تهران قرار دارد. بدافزار يا کرم کامپيوترى که به سيستم‌هاى صنعتى ايران نفوذ کرده است و البته اسرائيل اميدوار است که اين کرم با انتشار بيشتر به نيروگاه بوشهر هم دسترسى پيدا کند.

ادامه مطلب

ایران آهسته اما پیوسته می رود

رابطه تهران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای روزهای پرتنش خود را تجربه می کند. آخرین گزارش آژانس در خصوص برنامه هسته ای ایران و ادعای عدم همکاری تهران با بازرسان آژانس بر حجم این تنش ها افزوده است.

ادامه مطلب

اين آخرين فرصت را از دست ندهيد

رسانه‌هاى غربى و عربى يکى پس از ديگرى دولتمردان آمريکايى و رهبران قاره سبز را به مصالحه با تهران بر سر پرونده هسته‌اى دعوت مى‌کنند. از زمانى که محمود احمدى‌نژاد در مجمع عمومى شوراى امنيت تاکيد کرد که ايران براى مصالحه در راستاى برون برد پرونده هسته‌اى از بحران مهيا است، همگان اين سخنان را به فال نيک گرفتند.

ادامه مطلب

رایزنی‌ها درباره ایران

به نظر می‌رسد چنانچه مقامات ایران و غرب نتوانند در مورد روند جدیدی از مذاکرات در مورد پرونده هسته‌ای به توافق برسند، کشورهای غربی دور تازه‌ای از فشارها را به خصوص با توسعه تحریم‌ها علیه ایران آغاز خواهند کرد.

ادامه مطلب