اين آخرين فرصت را از دست ندهيد

۰۵ مهر ۱۳۸۹ | ۱۶:۵۰ کد : ۸۷۹۷ پرونده هسته ای
رسانه‌هاى غربى و عربى يکى پس از ديگرى دولتمردان آمريکايى و رهبران قاره سبز را به مصالحه با تهران بر سر پرونده هسته‌اى دعوت مى‌کنند. از زمانى که محمود احمدى‌نژاد در مجمع عمومى شوراى امنيت تاکيد کرد که ايران براى مصالحه در راستاى برون برد پرونده هسته‌اى از بحران مهيا است، همگان اين سخنان را به فال نيک گرفتند.
اين آخرين فرصت را از دست ندهيد

دیپلماسی ایرانی: رسانه‌هاى غربى و عربى يکى پس از ديگرى دولتمردان آمريکايى و رهبران قاره سبز را به مصالحه با تهران بر سر پرونده هسته‌اى دعوت مى‌کنند. از زمانى که محمود احمدى‌نژاد در مجمع عمومى شوراى امنيت تاکيد کرد که ايران براى مصالحه در راستاى برون برد پرونده هسته‌اى از بحران مهيا است، همگان اين سخنان را به فال نيک گرفتند.

ديلى استار براى دومين بار متوالى سرمقاله خود را به بحث تعامل با ايران به جاى اصرار بر تقابل متمرکز کرده و مى‌نويسد: نشست مجمع عمومى سازمان ملل اين بار با سال‌هاى قبل متفاوت بود. ايران که روزهاست سر غرب را به پرونده هسته‌اى خود گرم کرده است، از در تعامل درآمد و رئيس‌جمهورى اين کشور تاکيد کرد که تهران براى مصالحه بر سر برنامه هسته‌اى خود با غرب مهيا است. منوچهر متکى وزير امور خارجه هم ژست از سخنرانى محمود احمدى ن‍ژاد تاکيد کرد که کشورش براى بحث و تبادل نظر با غرب بر سر پرونده هسته‌اى هيچ گونه مشکلى ندارد.

ايران اين بار يک روز پس از سخنان دميترى مدودف در خصوص منع فروش موشک‌هاى اس سيصد به تهران، منوچهر متکى را پشت تريبون قرار داد تا تاکيد کند که کشورش براى مصالحه مهيا است. رئيس جمهورى روسيه که در حال حاضر در چين به سر مى‌برد حکمى را امضا کرد که بر اساس آن فروش موشک‌هاى اس سيصد به تهران براى مدتى نامعلوم به حالت تعليق کامل درآمد.

بازى هسته‌اى ايران اين روزها وارد فاز جديدى شده است. پرونده هسته‌اى ايران امروز با يک هفته پيش تفاوت بسيارى دارد. تهران پذيرفته است که تحريم‌هاى شوراى امنيت، کنگره ايالات متحده و اتحاديه اروپا اين بار بسيار جدى تا سر حد متقاعد کردن تهران به توقف برنامه هسته‌اى ادامه پيدا مى‌کند. کم نيستند تحليل‌گرانى هم که ادعا مى‌کنند اين تحريم‌ها شايد در درازمدت اما در نهايت به نتيجه خواهد رسيد.

نويسنده ديلى استار در ادامه مى‌نويسد: اوضاع اقتصادى در ايران بسيار نابسامان است. يارانه‌ها به دستور محمود احمدى ن‍ژاد متوقف شده و پيش بينى مى شود که روزهاى سختى در راه باشد.

ايران در حقيقت اندک اندک به اين نتيجه مى‌رسد که عدم مذاکره با غرب در نهايت مى‌تواند هم براى تهران و هم براى رهبران قاره سبز مخرب باشد. غربى‌ها نبايد فراموش کنند که تهران همچنان اصلى‌ترين بازيگردان در خاورميانه است. از لبنان تا نوار غزه و عراق همه و همه در سيطره ايران قرار دارد. بحرين و يمن هم اخيرا به اين چرخه اضافه شده‌اند.

واشنگتن نبايد فراموش کند که تهران عضو لاينفک مذاکرات صلح ميان فلسطين – اسرائيل است. اوباما هم به خوبى مى‌داند که نمى‌تواند با تعيين ضرب الاجل زمانى يکساله چه براى برون برد پرونده هسته‌اى ايران از بحران و چه برقرارى صلح در خاورميانه کارى پيش ببرد. در شرايطى که تهران کنار واشنگتن قرار نگيرد اوباما بايد برقرارى صلح ميان فلسطين و اسرائيل را باز به تاريخى نامعلوم ارجاع دهد.

ديلى استار در ادامه مى‌نويسد: تهران در حال حاضر در موضع معامله با غرب قرار گرفته است. ايران مى داند که به نقطه حساسى رسيده است که مى‌تواند براى خارج کردن غرب از بن بست مطالبات خود را مطرح کند. اکنون پرسش اينجاست که آيا ايران مى‌تواند بر سر ميز مذاکره نشسته و در حقيقت معامله کند؟ در شرايطى که غرب بتواند از پيشنهاد ايران که از تريبون مجمع عمومى شوراى امنيت به گوش رسيد، کمال استفاده را کند جلسه اين بار مجمع تبديل به فرصتى طلايى براى حل يکى از اساسى‌ترين بحران‌هاى منطقه‌اى مى شود.

غرب اکنون در موضع تصاحب اين فرصت‌ها قرار گرفته است. غرب بايد بداند که رويارويى با تهران به معناى به راه افتادن جنگ در منطقه است. در شرايطى که رهبران قاره سبز با تهران وارد معامله نشوند بايد خود را براى رويارويى با خاورميانه‌اى در حال اشتعال مهيا کنند. در اسرائيل و در ميان مسلمانان تندروهايى هستند که به دنبال برافروختن شعله جنگ هستند. در شرايطى که اوباما به خود نيايد چه بسيار خون‌هاى ديگرى که بايد ريخته شود. چهل و چهارمين رئيس جمهورى ايالات متحده امروز بايد فکرى براى فردايى کند که خود در راس قدرت نيست اما اشتباهاتش به نام و ى و دموکرات‌ها ثبت مى‌شود.


نظر شما :