پرونده هسته ای - آرشیو

درس‌های غزه، آمدن دوباره ترامپ و راهبرد آستانه هسته‌ای ایران
چاره ای جز ایستادگی در برابر بی ‌رحمی‌های بی حد و حصر خصم نیست

درس‌های غزه، آمدن دوباره ترامپ و راهبرد آستانه هسته‌ای ایران

علی امیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: برای اجتناب از خطرات، این مکتوب راهبردی ارائه می‌کند. اسم آن، «استراتژی آستانه هسته‌ای» نامگذاری می‌شود. مفروض این راهبرد آن است که زیرساخت‌های هسته‌ای باید تا آستانه ساخت بمب هسته‌ای توسعه پیدا کند. این آستانه همچنین باید امکان تحقق کوتاه مدت داشته باشد و در صورت بروز تهدید وجودی، سریعاً به کار بیفتد. در کنار این، ایران همچنین باید استراتژی آستانه ساخت پهپاد و موشک‌های بین قاره‌ای را در دستور کار قرار دهد. دشمن بی‌رحم ثابت کرده است تنها با بازدارندگی مؤثر می‌توان آن را سر جایش نشاند.

ادامه مطلب
جایگزین برجام چیست؟
پرسشی از برجام‌ستیزان

جایگزین برجام چیست؟

غلامرضا مصدق در یادداشتی می نویسد: امروزه خسارات تحریم چنان آشکار شده که حتی برجام ستیزان سرسخت هم برخلاف گذشته حتی اگر برای حفظ ظاهر هم که شده دیگر تحریم ها را نعمت نمی دانند و با موافقان برجام، بر نکبت بودن آنها همدل شده اند، اگر چه هنوز معتقدند تحریم ها خیلی هم مهم نیستند (نگاه کنید به مناظره انتخاباتی نامزدهای موسوم به جبهه انقلاب) اما با این حال جایگزین و راه حلی برای برون رفت از این وضعیت خسارت بار ارائه نمی دهند.

ادامه مطلب
نگاهی به برجام و جنگ اوکراین
بازخوانی روابط‌ ایران با اتحادیه اروپا و منطقه

نگاهی به برجام و جنگ اوکراین

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: کشورهای منطقه از آمدن جناب پزشکیان استقبال کرده‌اند. از این حسن توجه باید بیشترین بهره را برد. زمان آن است که دست کم ایران پیشتاز یک پیمان منع تجاوز و فراتر از آن، استقرار یک نظم امنیتی منطقه‌ای با همکاری قطب‌های جهانی قدرت باشد.

ادامه مطلب
مکانیسم ماشه فعال می‌شود؟
نگاهی به نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطع‌نامه ۲۲۳۱ و برجام

مکانیسم ماشه فعال می‌شود؟

طبق برنامه‌ریزی، بامداد روز سه‌شنبه، (۵ تیر)، هفدهمین گزارش «آنتونی گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد، درباره اجرای قطع‌نامه «۲۲۳۱» و برجام از سوی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، قرائت شد و در ادامه هر‌یک از اعضای شورای امنیت نظرات خود را بیان کردند. دراین‌میان مهم‌ترین و جدی‌ترین نکته نشست شورای امنیت ناظر بر بیانیه جدید تروئیکای اروپایی علیه ایران بود که سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلستان) در این بیانیه، ضمن تهدید تهران به فعال‌کردن مکانیسم ماشه با هدف بازگشت قطع‌نامه‌های شش‌گانه، اعلام کردند که «گزارش‌های اخیر مدیرکل آژانس، بار دیگر نشان می‌دهد که ایران با ادامه تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود بسیار فراتر از محدودیت‌های توافق هسته‌ای، در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند. پیشرفت‌های هسته‌ای ایران که برخی از آنها برگشت‌ناپذیر هستند، برجام را تهی کرده و بازگشت به راه‌حل مذاکره را دشوارتر خواهد کرد».

ادامه مطلب