پرونده هسته ای - آرشیو

ايمن سازى يا حذف انرژى هسته‌اى؟

دکتر معصومه ابتکار، عضو شوراى شهر تهران و رئيس سابق سازمان حفاظت از محيط زيست معتقد است تجربه ژاپن باعث خواهد شد جهان به سمت اتخاذ ترتيبات سختگيرانه‌ترى براى ايمنى نيروگاه‌ها و تاسيسات هسته‌اى پيش رود.

ادامه مطلب

در ژاپن زلزله آمد، اعراب از ايران ترسيدند

انفجار نيروگاه هسته‌اى فوکوشيما در ژاپن در پى زلزله 9/8 ريشترى که جمعه گذشته در اين کشور رخ داد، باعث نگرانى جامعه جهانى شده است. بى‌شک حادثه فوکوشيما ژاپن پس از حادثه چرنوبيل روسيه دومين فاجعه هسته‌اى جهان از لحاظ زيست محيطى محسوب مى‌شود.

ادامه مطلب

جهان نيازمند تجديد نظر در ايمنى راکتورهاست

دکتر على پذيرنده، استاد دانشگاه و کارشناس فيزيک هسته‌اى معتقد است که گرچه مطالعات زيادى براى بالا بردن سطح ايمنى تاسيسات هسته‌اى انجام شده است، اما اين مطالعات نمى‌تواند حوادث غيرمترقبه را پيش بينى کند. او مى‌گويد تجديدنظر جدى درباره ايمنى راکتورها لازمه امروز حيات بشرى است.

ادامه مطلب
غرب در سودای تنبیه ایران

غرب در سودای تنبیه ایران

در حال و هوای تغییرات در خاورمیانه فیل اروپایی‌ها باز یاد ایران افتاده است. غرب تمام تلاش خود را به کار گرفته تا متحدان و البته منتقدان سیاست‌های واشنگتن در قبال تحولات هسته‌ای ایران احساس نکنند که خیزش‌های عمومی‌ در خاورمیانه منجر به فراموشی ایران شده است.

ادامه مطلب
تازه‌های گزارش آمانو

تازه‌های گزارش آمانو

گزارش آخر آمانو به لحاظ شکلی دو تفاوت با گزارش‌های قبلی آژانس دارد. یکی بحثی که به رابطه بین آژانس و شورای امنیت می‌پردازد و جواب انتقاد ایران را می‌دهد و دیگری ضميمه ای که به مواردی می‌پردازد که از نظر آژانس ایران به تعهدات خود عمل نکرده است.

ادامه مطلب
در سایه تحولات خاورمیانه

نقشه آمریکا برای ایران بر باد رفت

اکنون سوال اینجاست که دولتمردان در تهران، حوادث خاورمیانه را چگونه می‌بینند؟ ایا اوضاع برای انها بهتر شده یا بدتر؟ آیا با توجه به رسیدن قیمت هر بشکه نفت به 100 دلار می‌توانیم بهبود در اوضاع اقتصادی را برای ایرانی‌ها پیش بینی کنیم؟

ادامه مطلب

غرب به سوى تحريم حرکت می‌کند

گزارش مدير کل آژانس بين المللى انرژى اتمى، باعث تحرکات جديدى حول مسئله هسته‌اى ايران شده است. مقامات ايرانى جدا کردن بخش فنى و سياسى در اين گزارش را اقدامی ‌مثبت قلمداد کرده اند، اما نکات منفى گزارش آنقدر هست که اين نکته مثبت را خنثى کند. گفت و گو با دکتر على بيگدلي.

ادامه مطلب

نیروگاه بوشهر سوژه شیطنت رسانه‌های غربی

بیست و چهار ساعت پیش ایرانی‌ها بر گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای صحه گذاشته و تاکید کردند که باید میل‌های سوخت اورانیومی ‌را که از هسته اصلی راکتور جمع آوری کرده اند، به دلیل تدابیر امنیتی از این نیروگاه خارج کنند.

ادامه مطلب

باز هم گزارش آمانو!

در اين گزارش که روز جمعه به اعضاى شوراى حکام سازمان بين المللى انرژى اتمى ارائه شد، آمده است که اطلاعات جديدى در دست است که نشان مى دهد ايران توانسته خسارت هاى تحميل شده بر تاسيسات هسته اى اش را که بر اثر حمله سايبرى ايجاد شده بود، محدود کند و تبعات آن را کنترل نمايد.

ادامه مطلب