پرونده هسته ای - آرشیو

ضرورت پیگیرد حقوقی بین‌المللی مسئولیت رژیم صهیونیستی در خرابکاری های نطنز
باید فورا جلوی ماجراجویی های اسرائیل را گرفت

ضرورت پیگیرد حقوقی بین‌المللی مسئولیت رژیم صهیونیستی در خرابکاری های نطنز

جاوید منتظران در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: می‌توان با پیشنهاد تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب به سازمان ملل متحد و آژانس انرژی اتمی، با این قبیل ماجراجویی‌های خطرناک از سوی هر دولتی از جمله رژیم صهیونیستی، مقابله کرد. در این میان و در صورت اثبات نقش دولت یا دولت‌هایی در خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز و متعاقباً پاسخ متناسب حقوقی، سیاسی، بین المللی به دولت یا دول خرابکار، حداقل دیگر شاهد چنین خرابکاری‌های تروریستی در تأسیسات هسته‌ای کشورمان  که به‌مثابه تروریسم هسته‌ای نیز می‌تواند تلقی شود، نخواهیم بود.

ادامه مطلب
توافق هسته اى دور است یا نزدیک؟
تاثیر تحولات اخیر منطقه بر برجام

توافق هسته اى دور است یا نزدیک؟

روح اله رحمانی فر در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر، علی رغم دشوار بودن مسیر پیش روى مذاکرات مرتبط با توافق هسته اى با توجه به اراده تهران براى احیاى برجام بعد از سه سال صبر استراتژیک و نیز دست پُر ایران در مذاکرات که آخرین اهرم آن افزایش درجه غنى سازى بود محور مقابل چاره اى جز شتاب بیشتر در لغو تحریم ها نخواهد داشت و به باور نگارنده از همین حالا مى توان نسبت به سرانجام مثبت برجام امیدوار بود.

ادامه مطلب
احیای برجام کلید خورد؟
با توجه به لحن امریکا و ابراز امیدواری ها

احیای برجام کلید خورد؟

پرستو بهرامی راد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به خوبی تغییر لحن مسئولین دولت جدید آمریکا نسبت به ایران نمایان است. همچنین رسانه‌ها از واکنش دولت بایدن به اسرائیل که باعث تنش نشود تا مذاکرات به سمت بن بست نرود، خبر می‌دهند. از تمام این اخبار غیر رسمی می‌توان ردپای خواست دولت بایدن به احیای برجام را دنبال کرد.

ادامه مطلب
برجام سیاسی است، اما بازیچه سیاست نیست
احیای توافق هسته ای و افزایش مشارکت در انتخابات

برجام سیاسی است، اما بازیچه سیاست نیست

احد رضایان قیه باشی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی این باور است که همزمانی برگزاری نشست وین برای احیای برجام با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بیش از هر زمان دیگری عملاً به کاتالیزوری برای سیاسی شدن برجام بدل شده است.

ادامه مطلب
تنها راه آمریکا برای برخورد با ایران دیپلماسی است
موفقیت گفت و گوهای وین در پایان دادن به خطر جنگ

تنها راه آمریکا برای برخورد با ایران دیپلماسی است

درباره برجام اتفاق نظری وجود نخواهد داشت و افراد منطقی همیشه در مورد خوب، بد یا تا حد زیادی بی نتیجه بودن این توافق اختلاف نظر خواهند داشت. اما استراتژی اعمال فشار حداکثری علیه ایران توسط ایالات متحده داستان دیگری است. اگرچه برخی از تحلیلگران همچنان اصرار دارند که رویکرد شدیدالحن به دور از دیپلماسی می تواند مشکل ایران را مطابق خواسته ایالات متحده حل کند، شواهد چیز دیگری نشان می دهند.

ادامه مطلب
خطیب زاده: سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران مهم است/اروپایی ها شریک ناقض برجام هستند
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران:

خطیب زاده: سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران مهم است/اروپایی ها شریک ناقض برجام هستند

خطیب زاده با بیان اینکه مسیر ما روشن است، گفت: آمریکا در برجام نیست، از برجام خارج شده و آن را نقض کرده و این ایالات متحده آمریکاست که باید در ابتدا به تعهدات خود برگردد و ما بتوانیم آن را راستی آزمایی کنیم، بعد از آن ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف می کند و همان طور که پیش از این گفتم تمامی این اقدامات در چارچوب برجام بوده است. نگرانی های اروپایی ها در این زمینه نیز نقطه شرمی برای آن هاست. اروپایی ها شریک نقض برجام از سوی آمریکایی ها بودند و از سوی دیگر شاهد اعمال استانداردهای دوگانه از سوی اروپایی ها هستیم. اروپایی ها باید بدانند که با این جور لفاظی ها قدرتی پیدا نمی کنند بلکه ارزش خود را بیش از پیش در بین مردم ایران از دست می دهند و میزان تأثیرگذاری شان در مذاکرات را کمتر می کند.

ادامه مطلب
حمله به نطنز و وضعیت مذاکرات وین
کسی نمی خواهد تاوان کارهای اسرائیل را بدهد

حمله به نطنز و وضعیت مذاکرات وین

بسیاری از کارشناسان براین باورند که حمله به مرکز هسته ای نطنز تلاش های دیپلماتیک مربوط به احیای توافق هسته ای را با شکست روبه رو نخواهد ساخت اما انتظار می رود که روند پیچیده گفت وگوهای هسته ای را پیچیده تر کند. البته هدف اسرائیل از این حمله مختل ساختن روند احیای این توافق و آشتی میان ایران و دولت جدید آمریکا، بوده است.  

ادامه مطلب
آمریکا مشکلی برای بازگشت به برجام ندارد
پایان دوره فعالیت ها در سایه

آمریکا مشکلی برای بازگشت به برجام ندارد

حامیان توافق هسته ای ایران از گذشتن هفته ها اول پس از مراسم تحلیف جو بایدن بدون پیشرفت آشکار در جهت بازگشت آمریکا به توافق برجسته سال ۲۰۱۵ اندکی خشمگین شده اند. آندسته از اعضای کنگره ایالات متحده و لابی گرانی که از همان ابتدای امر با برنامه جامع اقدام مشترک مخالف بودند، از این فرصت استفاده و علیه لغو تحریم های دولت ترامپ و بازگشت به انطباق با برجام گفت و گو کردند. با این حال، نظرات اعضای کنگره به ویژه شاهین های جمهوری خواه مانند آنهایی که از رئیس جمهوری بایدن خواسته اند دست از تحریم هایی که در برابر ایران «اهرم فشار» ایجاد کرده برندارد، چندان در رابطه با دیپلماسی مداوم اهمیتی ندارد.

ادامه مطلب
انگیزه اسرائیل در حمله به تاسیسات هسته ای ایران
هدف تل آویو چیست؟

انگیزه اسرائیل در حمله به تاسیسات هسته ای ایران

هر اتفاقی که در ساعت ها و روزهای آینده در درام پر مخاطب برنامه هسته ای ایران رخ دهد، یک مساله آشکار است و تغییر نمی کند: حمله آشکار اسرائیل به تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران در نطنز اگرچه بارها در رسانه های ایالات متحده به عنوان اقدامی با هدف «عقب راندن برنامه هسته ای ایران» منتشر شده، اما چنین چیزی نبوده است. هدف از این حملات اخیر اسرائیل به تاسیسات ایران عقب راندن ایران از پیشرفت در برنامه هسته ای نبود؛ بلکه برای عقب راندن دیپلماسی بود و این اولین مرتبه نیست که اسرائیل از این تاکتیک استفاده می کند.

ادامه مطلب
کاخ سفید در برابر چالش دشوار درهم شکستن دیوار تحریم ها
نجات توافق هسته ای ایران کار ساده ای برای آمریکا نیست

کاخ سفید در برابر چالش دشوار درهم شکستن دیوار تحریم ها

مقامات سیاست خارجی دولت ترامپ در پاییز ۲۰۲۰ با پیش بینی اینکه مدت زمان حضور آنها در دولت به زودی به پایان خواهد رسید، با برپا کردن «دیوار تحریم» در صدد پایدار کردن یکی از سیاست های ناموفق خود یعنی اعمال فشار حداکثری علیه ایران برآمدند. هدف آنها همانطوری که خودشان به وضوح اعلام می کردند، تضعیف توانایی دولت بعدی در بازگشت به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ معروف به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود. و به نوشته رسانه «آکسیس»، دستیاران ترامپ درست پس از شکست او در انتخابات طرحی را برای اعلام مجموعه جدیدی از تحریم ها علیه ایران تا زمان تحلیف رئیس جمهوری جو بایدن در ۲۰ ژانویه به اجرا گذاشتند.

ادامه مطلب