اخبار اصلی - آرشیو

جهان در آستانه عصری جدید
آیا تحول خواهان از تاریخ درس می گیرند؟

جهان در آستانه عصری جدید

 جهان در آستانه عصر جدیدی است. به نظر می رسد که شاید دوره دولت های کوچک به پایان رسیده باشد. به گفته برنی سندرز، باید فرضیات اساسی در نظام ارزش های آمریکایی بازنگری شوند.

ادامه مطلب
اهمیت ویژه ای که سفر نخست وزیر عراق به ایران دارد
سفر کاظمی به تهران؛ دستورکارهای سیاسی یا منافع اقتصادی

اهمیت ویژه ای که سفر نخست وزیر عراق به ایران دارد

سعید پیرمحمدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به اذعان بسیاری از تحلیلگران، سفر وی به ایران و متعاقب آن سفرش به واشنگتن و احتمالاً عربستان، سرنوشت بسیاری از معادلات آینده عراق را تعیین خواهد کرد. اما نکته حائز اهمیت در رابطه با ایران، تبیین وضعیت موجود و ترسیم چشم انداز مطلوب در مناسبات سیاسی و اقتصادی با بغداد است.  

ادامه مطلب
سود کشورهای خلیج فارس از واکنش های سخت به کرونا
نگرانی هایی که به وجود آمده است

سود کشورهای خلیج فارس از واکنش های سخت به کرونا

فشار اقتصادی موجب محافظه کاری مالی شد و بیم آن می رفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس زمان زیادی برای بازگشت به حالت قبل نداشته باشند. چند کشور از این جمع که کانون گردشگری جهانی به شمار می رفتند، در معرض آسیبی جدی قرار گرفتند. با وجود این، شورای همکاری خلیج فارس از راهبردهایی مؤثر استفاده کردند که تا کنون گسترش این بیماری را مهار کرده است.

ادامه مطلب
ایران وجه المصالحه غرب اروپا و روسیه
دومینو تکراری روابط در روندهای تاریخی (بخش هفتم)

ایران وجه المصالحه غرب اروپا و روسیه

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تاریخ معاصر ایران را می توان به دو دوره نخست که از ابتدای قرن پانزدهم میلادی آغاز و شامل حکومت‌های صفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه بوده و مشخصه بارز روابط با اروپا دوره مبهم و بی نتیجه است و دوره دوم از قرن پایانی هزاره سوم که با حکومت پهلوی مصادف و تا کنون را تقسیم کرد که ویژگی بارز آن فراز و فرود فراوان است.

ادامه مطلب
چرا سفر کاظمی به ایران اهمیت مضاعف دارد؟
از لغو سفر نخست وزیر عراق به ریاض تا پیگیری مناسبات اقتصادی

چرا سفر کاظمی به ایران اهمیت مضاعف دارد؟

علی موسوی خلخالی در یادداشتی می نویسد: لغو سفر کاظمی به عربستان دستاورد مهمی برای ایران محسوب می شود. در بعد سیاسی با وجود تمرکزی که عربستان روی سفر کاظمی تعریف کرده بود، لغو این سفر ثقل ایران در مناسبات تهران – بغداد را دو چندان کرد به ویژه که بعد از سفر سه مقام ارشد ایرانی ظرف یک ماه گذشته به عراق، این سفر نخستین سفر کاظمی به خارج از عراق محسوب می شود. این اتفاق خواسته یا ناخواسته فرصت سیاسی باارزشی را برای هر دو کشور فراهم می کند.

ادامه مطلب
اسرائیل حمله کند، حزب الله «محوش» خواهد کرد
بیست و پنجمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

اسرائیل حمله کند، حزب الله «محوش» خواهد کرد

گفته می شود حزب الله به اسرائیل حمله نمی کند اما اگر اسرائیل حمله کرد، واکنش حزب الله سخت خواهد داد و واقعا آزارش خواهد داد. این صحیح است. اما مثال حزب الله مثال انسانی خواهد بود که درگیر جنگ است و تفنگش یک گلوله بیشتر ندارد که آن یک گلوله پیشرفته، سهمگین و کشنده است. بنابراین اگر اسرائیل حمله کرد حزب الله در واکنش آن را «محو»خواهد کرد.

ادامه مطلب
نبود اراده و شرایط لازم برای کاهش تنش در روابط تهران و ریاض
نمی توان به میانجیگری مصطفی الکاظمی برای کاهش تنش بین ایران و عربستان خوشبین بود

نبود اراده و شرایط لازم برای کاهش تنش در روابط تهران و ریاض

قاسم محب علی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که شرایط داخلی کشور اجازه افزایش تنش تهران با همسایگان را نمی‌دهد، پیرامون میزان موفقیت تلاش میانجیگرایانه مصطفی الکاظمی برای کاهش تنش بین ایران و عربستان معتقد است که در بهترین حالت خروجی و دستاورد این وساطت نخست وزیر عراق می تواند در حد نقل و انتقال پیام و مواضع بین تهران و ریاض باشد. چون در سایه برخی موانع مانند جنگ یمن و نیز ذیل تبدیل شدن درگیری ایران و عربستان به یک درگیری ایدئولوژیک، عملاً فضا و بستر برای کاهش تنش بین دو طرف وجود ندارد. یعنی مصطفی الکاظمی می‌تواند در سایه این رفت و آمد دیپلماتیک خود عزم و اراده سیاسی ایران و عربستان را برای انجام گفت گو به منظور حصول توافق در راستای کاهش تنش در روابط دو کشور را بین پایتخت‌ها منتقل کند.

ادامه مطلب
به دنیای پسارهبر خوش آمدید!
امریکا نقشش را واگذار کرده است

به دنیای پسارهبر خوش آمدید!

آمریکا مدت‌ها پیش از همه‌‌گیری کووید – ۱۹، شانه خالی کردن از مسئولیت و تعهدات هژمونیکش را شروع کرده بود و در نبود رهبری جهانی آمریکا، این پرسش مطرح است که آیا چین، پرکننده‌ خلاء رهبری جهانی خواهد بود؟

ادامه مطلب
در بررسی انفجار نطنز و مشارکت تهران و پکن
ایران در برنامه هسته ای مجبور به عقب نشینی شده است؟

در بررسی انفجار نطنز و مشارکت تهران و پکن

در میانه تلاش های ایران برای پیشبرد یک برنامه جسورانه همکاری به ویژه در زمینه انرژی با چین، یک انفجار در یکی از تاسیسات هسته ای خسارت بزرگی به بار آورده است؛ برخی معتقدند که این اتفاق در برنامه هسته ای ایران اختلال ایجاد کرده، اما در حال حاضر هیچ نشانه ای دال بر کاهش سرعت برنامه هسته ای دیده نمی شود.

ادامه مطلب
تظاهرات در مسکو علیه قدرت پوتین به واسطه اصلاحات جدید

تظاهرات در مسکو علیه قدرت پوتین به واسطه اصلاحات جدید گالری

صدها تظاهرات کننده در اعتراض به اصلاحات جدید در قانون اساسی که امکان باقی ماندن ولادیمیر پوتین در قدرت برای ۱۶ سال دیگر را فراهم می آورد، در خیابان های مسکو حضور یافتند. این تظاهرات با درگیری میان نیروهای پلیس و معترضان همراه شد و پلیس ده ها تظاهرات کننده را بازداشت کرد.

ادامه مطلب