اخبار اصلی - آرشیو

چرا برزیل برای ایران مهم است؟
کشوری کمک کننده برای خروج از انزوا

چرا برزیل برای ایران مهم است؟

ایران افزون بر همکاری های اقتصادی و سیاسی، به دنبال روش های نفوذ مختلف در امریکای لاتین بوده و با توسل به عوامل خود به ویژه حزب الله لبنان، فعالیت های مختلفی را در این قاره انجام داده است. نوع این روابط نیز متاثر از شخصیت رهبران این دو کشور و تعالیم عقیدتی و نوع نگاه آنها به غرب بوده است. به عنوان مثال، لوئیز داسیلوا، رئیس جمهور چپ گرا ، در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ ارزش بالایی را برای رابطه با ایران قائل بود، زیرا سیاست خارجی خود را به دوری از کانادا و امریکا و توسعه روابط با کشورهای امریکای لاتین، افریقا و خاورمیانه معطوف کرده بود.  

ادامه مطلب
بُروز توانایی‌های ملّت ایران در مقابله با فشار حداکثری آمریکا
در پیام نوروزی رهبر انقلاب عنوان شد:

بُروز توانایی‌های ملّت ایران در مقابله با فشار حداکثری آمریکا

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خود در آغازین دقایق سال ۱۴۰۰، شعار سال را «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری کردند. وی در ادامه خاطر نشان کردند که ملّت ایران توانایی خودش را نشان داد در مقابله‌ی با فشار حدّاکثری دشمن. دشمنان ما و در رأس آنها آمریکا در صدد بودند که ملّت ایران را با این فشار حدّاکثری به زانو دربیاورند. امروز خود آنها و رفقای اروپایی‌شان صریحاً میگویند که فشار حدّاکثری شکست خورده. ما میدانستیم شکست میخورد و عازم بودیم که دشمن را شکست بدهیم در این زمینه. میدانستیم ملّت ایران می‌ایستد، ولی امروز خود آنها دارند اعتراف میکنند به اینکه این فشار حدّاکثری شکست خورده است.

ادامه مطلب
صادق خرازی: ظریف می‌تواند پدیده انتخابات باشد
در گفت وگو با ایرنا

صادق خرازی: ظریف می‌تواند پدیده انتخابات باشد

خرازی در پاسخ به این پرسش که چه اصراری دارید ظریف نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری شود، گویا خود او تمایلی به نامزدی در انتخابات ندارد، اظهار کرد: چه کسی گفته چنین اصراری داریم؟ ما به کسی اصراری نکردیم. ظریف به عنوان یک گزینه مطرح است. اگر او برای انتخاب نامزد شود، حضور او به دلیل موقعیت ویژه‌ای که دارد می‌تواند به پدیده انتخابات تبدیل شود. البته تصمیم ظریف برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری به خود او مربوط است.

ادامه مطلب
بایدن باید بدهی امریکا به ایران را بپردازد
در جبران خسارت بی اعتمادسازی دونالد ترامپ

بایدن باید بدهی امریکا به ایران را بپردازد

از هرجهت که حساب کنیم، باید به ایران حق داد. آمریکا، عهد خود را شکست. خود بایدن در مقاله سپتامبر گذشته اش در سی ان ان نوشت که "ترامپ با بی پروایی، از رویکردی کناره گرفت که به امنیت آمریکا کمک می کرد." بنابراین، آمریکا باید حسن نیت نشان دهد. این کمترین کاری است که ما می توانستیم انجام دهیم و برخلاف استدلال های جنگ افروزان امپریالیستی که به خون تشنه اند، این کار عملا به سود آمریکاست چرا که از گیر افتادن کشور در یک جنگ بدون پیروزی در فاصله هفت هزار مایلی کشور، جلوگیری می کند.

ادامه مطلب
ایالات متحده و ایران محتاطانه یکدیگر را می سنجند
آشفتگی ها و پیچیدگی ها حول احیای برجام

ایالات متحده و ایران محتاطانه یکدیگر را می سنجند

به گفته یک مقام ارشد دولت بایدن، ایالات متحده حاضر است همین « فردا» با ایران به مذاکره بنشیند تا دو کشور به طور مشترک به انطباق کامل با توافق هسته ای بازگردند. این مقام مسئول درباره برجام گفت: «ما به روشنی اعلام کردیم که منظورمان مذاکره مجدد درباره توافق نیست.» ایران هم به طور مشابه به روشنی اعلام کرده که هدف بازگشت به شرایط پیش از خروج دونالد ترامپ از توافق را دنبال می کند. با این حال، نزدیک به دو ماه از ریاست جمهوری بایدن می گذرد و در حالی که انتخابات حساس ریاست جمهوری ایران نزدیک تر می شود، دو طرف هنوز نتوانسته اند درباره آنچه مشترکا می خواهند، به گفت و گو نشینند.

ادامه مطلب
تهران با چرخش به شرق به دنبال ادغامی علیه واشنگتن است
ایران و منطقه دریای سیاه: پل فراموش شده به اروپا (بخش پنجم)

تهران با چرخش به شرق به دنبال ادغامی علیه واشنگتن است

پیوندهای تجاری-اقتصادی ایران بعضا به دلیل تنش های سیاسی با غرب و تا حدی هم به دلیل رشد اقتصاد شرق دور، از اوایل سال ۲۰۰۰ به آن سمت تغییر جهت یافت. در سال های اخیر ایران همچنین به سمت روسیه و سایر کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق گرایش داشته که در اینجا هم زوال روابط با غرب کاتالیزور اصلی بوده است. با این وجود و به رغم چرخش روزافزون به سمت آسیا، ایران همچنان برای مقاومت در برابر فشار تحریم های ایالات متحده به حفظ روابط با اروپا ادامه خواهد داد. در چنین شرایطی، لازم است ایران کشورهای ساحلی دریای سیاه را به نوعی مدنظر داشته باشد چرا که این منطقه پل فیزیکی ایران به اروپای غربی محسوب می شود.

ادامه مطلب
انزجار تهران از ترامپ، بایدن را به دردسر انداخته؟
گزارش درباره مداخله ایران در انتخابات آمریکا و پیچیدگی بر سر برجام

انزجار تهران از ترامپ، بایدن را به دردسر انداخته؟

برخی کارشناسان بر این باورند که گزارش اطلاعات آمریکا درباره تلاش های ایران برای مداخله در رقابت انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ بین جو بایدن و دونالد ترامپ منتشر شد، محاسبات رئیس جمهوری درباره توافق هسته ای را بیش از پیش پیچیده کرده است؛ البته برخی دیگر معتقدند این یافته های اطلاعاتی هیچ تاثیری بر تلاش های او برای ایجاد صلح بین دو کشور نخواهد داشت.

ادامه مطلب
محرک های سیاسی قدرتمندتر از انگیزه های تجاری در چرخش ایران
ایران و منطقه دریای سیاه: پل فراموش شده به اروپا (بخش چهارم)

محرک های سیاسی قدرتمندتر از انگیزه های تجاری در چرخش ایران

پیوندهای تجاری-اقتصادی ایران بعضا به دلیل تنش های سیاسی با غرب و تا حدی هم به دلیل رشد اقتصاد شرق دور، از اوایل سال ۲۰۰۰ به آن سمت تغییر جهت یافت. در سال های اخیر ایران همچنین به سمت روسیه و سایر کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق گرایش داشته که در اینجا هم زوال روابط با غرب کاتالیزور اصلی بوده است. 

ادامه مطلب
جنجال بر سر قتل دختر بریتانیایی

جنجال بر سر قتل دختر بریتانیایی گالری

سارا اورارد، دختر ۳۳ ساله بریتانیایی، روز ۳ مارس در جنوب لندن ناپدید شد. ۹ مارس، وایان کوزنز، یک پلیس شهری مرتبط با واحد محافظت پارلمانی و دیپلماتیک، ابتدا به ظن دست داشتن در ربودن سارا و بعدتر به اتهام قتل او دستگیر شد. ۱۰ مارس پلیس بریتانیا بقایای جسد سارا را کشف کرد و کوزنز به ربایش و قتل او محکوم شد. این حادثه با واکنش مناقشه آمیز پلیس همراه بوده و به تظاهرات گسترده در بریتانیا علیه منع خشونت با زنان انجامیده است. (عکس ها توسط هنری نیکولز در شهر لندن گرفته و در رویترز به اشتراک گذاشته شده اند.)

ادامه مطلب
فشارهای جو بایدن ایران را به روسیه و چین نزدیک کرده است
امپراتوری رو به زوال ایالات متحده

فشارهای جو بایدن ایران را به روسیه و چین نزدیک کرده است

در میانه اعمال فشارها از سوی رئیس جمهوری جو بایدن برای احیای برجام و امتناع دولت جدید آمریکا از لغو تحریم های اعمال شده توسط دونالد ترامپ، ایران بیش از پیش در صدد جلب حمایت دیپلماتیک روسیه و چین برآمده است. روسیه و چین که هر دو از امضا کنندگان برجام هستند، از ایران در برابر سیاست «اعمال فشار حداکثری» آمریکا حمایت و به این کشور مسیرهای نجات صادرات و حمایت دیپلماتیک ارائه کردند. از زمان روی کار آمدن بایدن، مسکو و پکن بارها بازگشت «بدون قید و شرط» واشنگتن به توافق با تهران را خواستار شده اند.

ادامه مطلب