اخبار اصلی - آرشیو

جنایات رژیم صهییونیستی نباید بی مجازات بماند
پیام رهبری به مناسبت پیروزی مقاومت فلسطین در جنگ دوازده روزه با رژیم صهیونیستی:

جنایات رژیم صهییونیستی نباید بی مجازات بماند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب دقایقی پیش در پیامی به مناسبت پیروزی مقاومت فلسطین در جنگ دوازده روزه با رژیم صهیونیستی بیان داشتند:آزمون این چند روز، ملت فلسطین را سرافراز کرد. دشمن وحشی و گرگ‌صفت به‌درستی تشخیص داد که در برابر قیام یکپارچه‌ی فلسطین ناتوان است. آزمون همکاری قدس و کرانه‌ی باختری با غزه و اراضی ۴۸ و اردوگاه‌ها، راهکار آینده‌ی فلسطینی‌ها را نشان داد. در این ۱۲ روز رژیم جابر، جنایات بزرگی عمدتاً در غزه مرتکب شد و عملاً ثابت کرد که بر اثر ناتوانی در مقابله با قیام یکپارچه‌ی فلسطین، رفتارهایی آنچنان ننگین و دیوانه‌وار مرتکب می‌شود که افکار عمومیِ همه‌ی عالم را بر ضد خود برمی‌انگیزد و خود و دولت‌های غربی پشتیبان خود به‌ویژه آمریکای جنایتکار را از گذشته باز هم منفورتر می‌کند. ادامه‌ی جنایت‌ها و درخواست آتش‌بس هر دو شکست او بود. او ناچار شد شکست را بپذیرد.

ادامه مطلب
الگوی کشاورزی صنعتی امریکایی، بلای حیات زمین
مساله ای که نماد سیاست خارجی آمریکاست

الگوی کشاورزی صنعتی امریکایی، بلای حیات زمین

دامپروری عامل ۱۴.۵ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای انسانی در هر سال است. دامپروری همچنین منبع ۶۰ درصد از کل انتشار نیتروس اکسید و ۵۰ درصد از کل انتشار گاز متان است که پتانسیل گرمایشی آنها در مقایسه با کربن دی‌اکسید، به ترتیب، ۳۶ و ۲۹۸ برابر است. با گسترش دامپروری انتشار گازهای متان و نیتروس اکسید هم افزایش یافته است

ادامه مطلب
روسیه می تواند جای آمریکا را در منطقه بگیرد؟
اروپا و ایران در خاورمیانه ای در حال تغییر (بخش هشتم)

روسیه می تواند جای آمریکا را در منطقه بگیرد؟

اگرچه قدرت های اقتصادی چین و اروپا در خاورمیانه نفوذ دارند، اما همچنان روسیه و ایالات متحده بازیگران خارجی غالب در منطقه به شمار می روند. روسیه با مداخله نظامی در سوریه خود را به عنوان یک قدرت خارجی معتبر در منطقه تثبیت کرده است. یکی از اهداف اصلی آن جلوگیری از سرنگونی بشار اسد بود که اساسا مخالف طرح های سیاست خارجی ایالات متحده است. خاورمیانه بخشی از چشم انداز بزرگ تر کرملین درباره نظم بین المللی چند قطبی و مخالفت آن با سیاست های تغییر نظام به رهبری غرب به شمار می رود. ظهور روسیه در خاورمیانه تا حدی به دلیل توانایی آن در تعامل و چانه زنی با همه بازیگران منطقه از طریق یک رابطه عمدتا معاملاتی بوده است.

ادامه مطلب
لاف زنی اسرائیل درباره حمله زمینی به غزه
ادعاهایی که صرفا به درد تبلیغات سیاسی می خورند

لاف زنی اسرائیل درباره حمله زمینی به غزه

با تصرف غزه رزمندگان حماس کشته می شوند اما غیرنظامیان و سربازان اسرائیلی نیز همین سرنوشت را خواهند داشت. علاوه بر شمار بالای تلفات، هراس به راه افتادن شورش‌های مهلک نیز وجود دارد. مردم غزه، حتی با آگاهی از اینکه اقدامات حماس خشم اسرائیل را برمی‌انگیزد و تهدیدی دایمی علیه امنیت‌شان است، بازهم از حماس حمایت می‌کنند. به علاوه، پس از تصرف، مسئولیت اداره و بازسازی غزه به عهده اسرائیل خواهد بود، در حالی که جوامع محلی و بین‌المللی اسرائیل را قدرتی اشغالگر خواهند دانست. این اقدام بار اقتصادی سنگینی به همراه خواهد داشت و همچنین با اخراج افراط‌گرایان، نگرانی از خلاء قدرت نیز به وجود خواهد آمد. 

ادامه مطلب
ایران برگه های برنده خود را بررسی دوباره می کند
با آغاز گفت وگوها با ریاض و تاکید بر حسن همجواری

ایران برگه های برنده خود را بررسی دوباره می کند

ریاض حجاب، نخست وزیر اسبق سوریه که در بحبوحه تنش های سوریه از دولت بشار اسد جدا شد و به اروپا رفت و به اپوزسیون پیوست، اخیرا در گفت وگویی تلویزیونی گفت اسد به او گفته است در انتخاب میان ایرانی‌ها و روس‌ها، ایرانی ها را انتخاب خواهد کرد.

ادامه مطلب
مسیر همه سیاست گذاری ها در منطقه از ایران می گذرد
اروپا و ایران در خاورمیانه ای در حال تغییر (بخش هفتم)

مسیر همه سیاست گذاری ها در منطقه از ایران می گذرد

روابط اروپا و بازیگران اصلی در خاورمیانه در ۵ سال گذشته به طور چشمگیری تغییر کرده که در درجه اول نتیجه تغییر در سیاست خارجی بازیگران منطقه ای بوده است که به طور فزاینده خوانش «مجموع، صفر» از تحولات منطقه دارند. ایران، عربستان، اسرائیل و ترکیه در درگیری های پیچیده خاورمیانه گرفتار هستند و هرکدام سیاستی قاطع و حداکثری را برای منافع استراتژیک خود دنبال می کند. تقاطع مهم همه مسیرها ایران است.

ادامه مطلب
جنجال فایل صوتی ظریف در ایران
اختلافاتی که آشکار شدند

جنجال فایل صوتی ظریف در ایران

دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که قبلاً نیز در مدیریت بحران ها صعیف بود، این بار نیز ضعف مشابهی از خود نشان داد. جبهه روحانی تلویحاً مخالفان سیاسی خود را مقصر این رسوایی نامید. روحانی این حادثه را "یک سرقت" توصیف و خاطرنشان کرد که این اتفاق در یک مقطع حساس در مذاکرات ایران و امریکا در وین و زمانی روی داده است که  کشور "در اوج موفقیت" بود .

ادامه مطلب
آیا ما حقوق بشر داریم؟
نظام درمانی غزه در آستانه فروپاشی

آیا ما حقوق بشر داریم؟

محمد فاضل، داروساز پنجاه ساله ساکن غزه گفت: «در حالی که دعا می کنیم موشکی به ما اصابت نکند، چاره ای جز در خانه ماندن نداریم. چرا با چنین وضعیتی رو به رو شدیم؟ آیا ما حقوق بشر نداریم؟»

ادامه مطلب