اخبار اصلی - آرشیو

توافق هسته اى دور است یا نزدیک؟
تاثیر تحولات اخیر منطقه بر برجام

توافق هسته اى دور است یا نزدیک؟

روح اله رحمانی فر در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر، علی رغم دشوار بودن مسیر پیش روى مذاکرات مرتبط با توافق هسته اى با توجه به اراده تهران براى احیاى برجام بعد از سه سال صبر استراتژیک و نیز دست پُر ایران در مذاکرات که آخرین اهرم آن افزایش درجه غنى سازى بود محور مقابل چاره اى جز شتاب بیشتر در لغو تحریم ها نخواهد داشت و به باور نگارنده از همین حالا مى توان نسبت به سرانجام مثبت برجام امیدوار بود.

ادامه مطلب
برجام سیاسی است، اما بازیچه سیاست نیست
احیای توافق هسته ای و افزایش مشارکت در انتخابات

برجام سیاسی است، اما بازیچه سیاست نیست

احد رضایان قیه باشی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی این باور است که همزمانی برگزاری نشست وین برای احیای برجام با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بیش از هر زمان دیگری عملاً به کاتالیزوری برای سیاسی شدن برجام بدل شده است.

ادامه مطلب
تنها راه آمریکا برای برخورد با ایران دیپلماسی است
موفقیت گفت و گوهای وین در پایان دادن به خطر جنگ

تنها راه آمریکا برای برخورد با ایران دیپلماسی است

درباره برجام اتفاق نظری وجود نخواهد داشت و افراد منطقی همیشه در مورد خوب، بد یا تا حد زیادی بی نتیجه بودن این توافق اختلاف نظر خواهند داشت. اما استراتژی اعمال فشار حداکثری علیه ایران توسط ایالات متحده داستان دیگری است. اگرچه برخی از تحلیلگران همچنان اصرار دارند که رویکرد شدیدالحن به دور از دیپلماسی می تواند مشکل ایران را مطابق خواسته ایالات متحده حل کند، شواهد چیز دیگری نشان می دهند.

ادامه مطلب
تحریم های ترامپ توانایی دولت در حمایت از فقرا را نابود کرد
ایران تحت تحریم (بخش پنجم)

تحریم های ترامپ توانایی دولت در حمایت از فقرا را نابود کرد

کاهش قابل توجه «سایر نقل و انتقالات» از ۳۵.۴ دلار در ۲۰۱۸ به ۱۹.۸ دلار در ۲۰۱۹ گواه روشنی بر کاهش توانایی دولت در حمایت از فقرا در نتیجه کارزار «اعمال فشار حداکثری» دونالد ترامپ است. تفاوت در ثروت فقرا در سال های ۲۰۱۱-۲۰۱۲ و ۲۰۱۸-۲۰۱۹ هم نشان دهنده تغییر سیاست از احمدی نژاد پوپولیست به دولت نئولیبرال حسن روحانی و هم شدت بیشتر محدودیت مالی در دوره اخیر است.

ادامه مطلب
جنون آدمفروشی
بلایی که استالین به جان مردم شوروی انداخت

جنون آدمفروشی

مهدی تدینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هیچ‌کس، مگر خود استالین، از تیرهای پیدا و ناپیدای این جنون در امان نبود. از زمین و آسمان نیزه می‌بارید. کوچک‌ترین بی‌احتیاطی کافی بود تا زندگی یک نفر به خاطر یک جمله، یک تفسیر، یک تحلیل، یک نظر یا یک بی‌احتیاطی ساده در بیان عقیده‌اش نابود شود. اما عمق فاجعه را هنوز نمی‌دانیم... این باتلاق اجتماعی که استالین درست کرده بود مهلک‌تر و ناجوانمردانه‌تر از چیزی بود که در این توصیف آمد، زیرا نوعی «زمان‌پریشیِ هولناک» نیز وجود داشت!

ادامه مطلب
خطیب زاده: سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران مهم است/اروپایی ها شریک ناقض برجام هستند
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران:

خطیب زاده: سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران مهم است/اروپایی ها شریک ناقض برجام هستند

خطیب زاده با بیان اینکه مسیر ما روشن است، گفت: آمریکا در برجام نیست، از برجام خارج شده و آن را نقض کرده و این ایالات متحده آمریکاست که باید در ابتدا به تعهدات خود برگردد و ما بتوانیم آن را راستی آزمایی کنیم، بعد از آن ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف می کند و همان طور که پیش از این گفتم تمامی این اقدامات در چارچوب برجام بوده است. نگرانی های اروپایی ها در این زمینه نیز نقطه شرمی برای آن هاست. اروپایی ها شریک نقض برجام از سوی آمریکایی ها بودند و از سوی دیگر شاهد اعمال استانداردهای دوگانه از سوی اروپایی ها هستیم. اروپایی ها باید بدانند که با این جور لفاظی ها قدرتی پیدا نمی کنند بلکه ارزش خود را بیش از پیش در بین مردم ایران از دست می دهند و میزان تأثیرگذاری شان در مذاکرات را کمتر می کند.

ادامه مطلب
فیل توسعه ایران
رتبه اقتصاد کشورمان؛ واقعیت آشکار و پنهان توسعه!

فیل توسعه ایران

محسن رنانی در یادداشتی می نویسد: اگر به شاخص توسعه انسانی که پای فیل است نگاه کنیم، ایران را کشوری توسعه یافته، استوار و محکم از لحاظ میانگین طول عمر و تعداد تحصیل‌کرده‌های جوان در می‌یابیم. اگر به شاخص تولید ناخالص داخلی که شکم فیل است، نگاه کنیم، ایران کشوری متوسط رو به بالا و در حال توسعه است که از غذاهای رنگارنگ پر شده است. حتی اگر این غذاها اغلب حاصل از درآمد نفت باشد و یا فقط در اختیار برخی از ارگان‌های بدن فیل قرار‌ بگیرد، اما با نگاه به شکم فیل این عدم توازن درک نمی‌شود، آنچه به چشم می‌آید تنها شکم بزرگ فیل است. اما اگر به شاخص حکمرانی و دولت شکننده نگاه کنیم متوجه چشمان کم سو و گوش‌های کم‌شنوای فیل می‌شویم، گزارش جهانی شادی خبر از دل آزرده فیل می‌دهد، شاخص شدت انرژی خبر از پرخوری فیل و عدم کارآمدی عملکرد بدن فیل می‌دهد و شاخص سهولت کسب‌و‌کار و رقابت‌پذیری نشان از انزوای فیل از محیط طبیعی اطراف خود را دارد. به حساب شاخص‌های اخیر ایران کشوری توسعه نیافته است که در وضعیت هشدار به سر می‌برد.

ادامه مطلب
سیاست جمهوری اسلامی مبتنی بر «صلح حسنی، مخالفت گرایی حسینی» است
تاملی در فوتوریسم شیعه

سیاست جمهوری اسلامی مبتنی بر «صلح حسنی، مخالفت گرایی حسینی» است

تشیع به عنوان یک مجموعه اعتقادی از همان ابتدا در آموزه فوتوریسم (آینده نگری) پایه ریزی شده که البته در آغاز به عنوان یک مفهوم ابتدایی بوده و در طول تاریخ (آشفته) تشیع و بر یک اساس تکاملی نیازمند بسط یافته است که نیاز به بررسی دقیق دارد. فوتوریسم شیعه این است که مجموعه سنت در واقع نوآورانه و بسیار آموزنده است که از یک سو با توجه به انگیزه سیاسی مضاعف شیعه برای صلح عملی موسوم به صلح حسنی و از سوی دیگر با مخالفت گرایی حسینی حاصل می شود؛ این دو از هم جدا نیستند و باید به عنوان شیوه ای کاملا مشروع از سیاست و همچنین دیپلماسی در تشیع درک شوند. درک فوتوریسم شیعه به آگاهی از انگیزش ها و تغییر رویه از صلح حسنی و مخالفت گرایی حسینی بستگی دارد که تداوم و ناپیوستگی ها را دیکته می کنند.

ادامه مطلب
حمله به نطنز و وضعیت مذاکرات وین
کسی نمی خواهد تاوان کارهای اسرائیل را بدهد

حمله به نطنز و وضعیت مذاکرات وین

بسیاری از کارشناسان براین باورند که حمله به مرکز هسته ای نطنز تلاش های دیپلماتیک مربوط به احیای توافق هسته ای را با شکست روبه رو نخواهد ساخت اما انتظار می رود که روند پیچیده گفت وگوهای هسته ای را پیچیده تر کند. البته هدف اسرائیل از این حمله مختل ساختن روند احیای این توافق و آشتی میان ایران و دولت جدید آمریکا، بوده است.  

ادامه مطلب
ایران نیروی ناآرام و بی ثبات کننده منطقه نیست
استانداردهای دوگانه غرب در خاورمیانه

ایران نیروی ناآرام و بی ثبات کننده منطقه نیست

اخیرا که بازگشت به انطباق با برنامه جامع اقدام مشترک ممکن به نظر می رسد، لازم است به استثنایی بودن محدودیت هایی که ایران با امضای توافق پذیرفته بر برنامه هسته ای آن اعمال شود، مورد توجهه قرار بگیرند. این محدودیت ها بسیار محدودتر از قوانین کلی قابل اجرا برای سایر کشورها هستند و این در حالی است که برخی دیگر در خاورمیانه (اسرائیل) با خودداری از تصدیق قوانین و نظارت های بین المللی، به طور کلی از محدودیت ها اجتناب کرده و یک زرادخانه بزرگ سلاح های هسته ای ساخته اند.

ادامه مطلب