اخبار اصلی - آرشیو

لابی بریتانیا در کنگره امریکا برای حمایت از کلاهک های جدید اتمی
واشنگتن و لندن معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای را نقض می کنند

لابی بریتانیا در کنگره امریکا برای حمایت از کلاهک های جدید اتمی

بریتانیا در حال لابی گری در کنگره ایالات متحده برای حمایت از کلاهک جدید بحث برانگیز موشک های تریدنت است و این مساله را برای «آینده ناتو به عنوان یک اتحاد هسته ای» بسیار مهم خوانده. بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، در نامه جدیدی که به سمع و نظر گاردین رسیده، از کنگره ایالات متحده خواسته تا از هزینه های اولیه برای کلاهک موسوم به «دابلیو ۹۳» پشتیبانی کند. این نامه که در ماه آوریل ارسال شده، بریتانیا را وارد یک سری مناقشات سیاسی در آمریکا می کند و دولت ترامپ را در برابر بسیاری از دموکرات ها و گروه های کنترل تسلیحات قرار می دهد چرا که لزوم برنامه ۱۴ میلیارد دلاری توسعه این کلاهک همچنان جای بحث دارد. نیروی دریای ایالات متحده همین حالا هم دو کلاهک دارد که می تواند روی موشک های تریدنت پرتاب شونده از زیردریایی سوار کند.

ادامه مطلب
برآورد استراتژیک رژیم صهیونیستی (۲۰۱۹)
معرفی کتاب

برآورد استراتژیک رژیم صهیونیستی (۲۰۱۹)

کتاب «برآورد استراتژیک رژیم صهیونیستی (۲۰۱۹)» به اهتمام فاطمه نکولعل آزاد، در قطع پالتویی و ۷۲ صفحه، به قیمت ۲۵۰۰۰ تومان، توسط موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران مرداد ماه ۱۳۹۹ منتشر و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

ادامه مطلب
ایران منتظر پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ
تهران فعلا از تقابل خودداری می کند

ایران منتظر پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ

ایرانی ها فرش فروشند و مهارت زیادی در چانه زدن دارند. آنها به خوبی می دانند که چگونه از خود شکیبایی نشان دهند و بیشترین سود را ببرند. اکنون برای ایران زمان مناسبی برای درگیری با اسرائیل نیست چون هر گونه درگیری، دو پی آمد مهم خواهد داشت: درگیری با هر یک از متحدان آمریکا، بایدن را در صورت پیروزی در انتخابات از بازگشت به توافق هسته ای منصرف خواهد کرد. پی آمد بعدی، درگیری بین ایران و متحدان آمریکا ممکن است، آمریکایی ها را به حمایت از ترامپ تشویق کند.

ادامه مطلب
در شرایط حساس دیپلماتیک کنونی نمایش موشکی تهران چیزی جز بغرنج تر کردن وضعیت را به دنبال ندارد
لزوم هوشمندی سیاسی در برخورد با سناریوی واشنگتن برای فعال کردن مکانیسم ماشه

در شرایط حساس دیپلماتیک کنونی نمایش موشکی تهران چیزی جز بغرنج تر کردن وضعیت را به دنبال ندارد

جلال میرزایی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته که ما باید میان افزایش توان دفاعی کشور که به شدت جایز است با تبلیغات جاروجنجال رسانی تفکیک جدی قائل شویم، بر این باور است که در این شرایط حساس ما می‌توانستیم بدون تبلیغات از توان بازدارندگی موشک بالستیک سپهبد سلیمانی، موشک کروز ابو مهدی مهندس و خط تولید توربوجت برای افزایش توان دفاعی کشور استفاده کنیم. یعنی افزایش توان دفاعی کشور باید در دستور کار باشد بدون آنکه مسئله را با تبلیغات جار و جنجال رسانه‌ای همراه کنیم. چرا که این جار و جنجال ها، پروپاگاندای ما و تبلیغات رسانه ای سبب خواهد شد که حساسیت های دیپلماتیک بیشتر و جدی تری نسبت به مواضع کشور شکل بگیرد به خصوص آنکه در این شرایط ملتهب ایالات متحده آمریکا تلاش گسترده‌ای برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران را در دستور کار قرار داده است و از اهرم، مجرای تنفسی و مسیری کوچکی برای تحقق این مسئله استفاده خواهد کرد.

ادامه مطلب
در توافق امارات و اسرائیل عامل بایدن پررنگ تر از ترامپ بود
تلاش ابوظبی در جلب حمایت دموکرات ها و جمهوری خواهان

در توافق امارات و اسرائیل عامل بایدن پررنگ تر از ترامپ بود

توافق اعلام شده توسط دونالد ترامپ درباره عادی سازی روابط اسرائیل و امارات متحده عربی در ظاهر اتفاقی است که رئیس جمهور آمریکا را قادر می سازد از آن به عنوان یک دستاورد یاد کند. از منظر پروژه دولت در خاورمیانه اشتباه نیست. اما آنچه چندان مشهود نبوده، تاثیر چشم انداز ریاست جمهوری جو بایدن به عنوان مخالف قطعی دموکرات ها با برنامه های اسرائیل برای الحاق بخش هایی از کرانه باختری بر محاسبات منجر شده به این توافق است.

ادامه مطلب
کاهش ارزش دلار به معنای افزایش آن در ذخایر ارزی است
آسیایی ها در تلاش برای پایین نگه داشتن ارزش ارز محلی

کاهش ارزش دلار به معنای افزایش آن در ذخایر ارزی است

افزایش دلار در ذخایر ارزی عمدتا در زمان های ضعف آن رخ می دهد و نه در دوره ها قدرت آن. دلیلش هم ساده است: بسیاری از کشورهای وابسته به صادرات همچنان به شدت در بازار ارز مداخله می کنند تا از افزایش ارزهای خود در برابر دلار جلوگیری کنند. تا زمانی که آسیا تمایلی به شناور شدن در جریان بازار نداشته باشد، دلار همچنان ارز اصلی در ذخایر جهانی خواهد ماند.

ادامه مطلب
کارزار انتخاباتی جو بایدن در میانه فاصله گذاری اجتماعی

کارزار انتخاباتی جو بایدن در میانه فاصله گذاری اجتماعی گالری

جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کارزار انتخاباتی خود را در میانه فاصله گذاری اجتماعی و با رعایت تدابیر بهداشت و درمان برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا پیش می برد. این در حالی است که دونالد ترامپ با بی توجهی به این مساله در یکی از برنامه های انتخاباتی خود با صندلی های خالی مواجه شد. ناکارآمدی دولت ترامپ در کنترل همه گیری به یکی از موضوعات داغ در سیاست داخلی این روزهای آمریکا تبدیل شده است و ظاهرا بایدن سعی دارد از این موضوع به نفع خود استفاده کند.

ادامه مطلب