اخبار اصلی - آرشیو

چگونه جنگ غزه، محور مقاومت را احیا کرد
نبردی برای تغییر همه معادلات

چگونه جنگ غزه، محور مقاومت را احیا کرد

حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر نشان‌دهنده توانایی‌ و تاثیر محور مقاومت بود که فراتر از قلمرو فلسطینی‌ها گسترده شده و شامل لبنان، سوریه، عراق، یمن و ایران می‌شود. غرب، تهران را به عنوان مغز متفکر پشت این شبکه می‌بیند و تردیدی نیست که محور مقاومت بازتابی از چشم‌انداز راهبردی ایران است.

ادامه مطلب
ابهام در دیپلماسی ارتباط با همسایگان
حملات موشکی اخیر و شرایط منطقه

ابهام در دیپلماسی ارتباط با همسایگان

قاسم محبعلی می گوید: ایران بعد از هفتاد سال روابط دوستانه وارد مناقشه با پاکستان شده و با عراق که به نظر می‌رسید متحد ایران باشد وارد چالش شد. دیگر این روابط، حداقل روی کاغذ چنین نخواهد بود.

ادامه مطلب
تنش حوثی ها و واشنگتن تا کجا ادامه دارد؟
آمریکا دوباره انصارالله یمن را در فهرست «تروریستی» خود قرار داد

تنش حوثی ها و واشنگتن تا کجا ادامه دارد؟

در حالی سلسله کنش ها و واکنش بین یمنی ها و آمریکایی ها ادامه دارد که واشنگتن بار دیگر انصارالله یمن را در فهرست به اصطلاح تروریستی خود وارد کرد. در این باره «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد واشنگتن بار دیگر جنبش انصارالله یمن را در فهرست تروریستی خود وارد کرده و این تصمیم پس از ۳۰ روز اجرایی می‌شود.

ادامه مطلب
گزارشی از یک تنش
فت و برگشت حسن همجواری ایران و پاکستان در یک رویارویی نظامی؛ وقتی موشک‌ها گفت‌وگو می‌کنند

گزارشی از یک تنش

روابط جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در هفته گذشته تنش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. اگر‌چه کارشناسان و ناظران بر این باورند که تهران و اسلام‌آباد دلیلی برای تداوم و تشدید درگیری‌های مرزی ندارند و سطح تقابل از این نقطه عبور نخواهد کرد اما سلسله وقایعی که از سه‌شنبه تا پنجشنبه روی داد، مؤیدی بر این واقعیت است که کوچک‌ترین سوء‌محاسبه می‌تواند حتی روابط حسنه دو همسایه مانند ایران و پاکستان را هم با نوسان مواجه کند.

ادامه مطلب
شعله های جنگ، از دریای سیاه تا دریای سرخ
آیا دامنه ی جنگ به "دریاهای آدریاتیک" و "بالتیک" کشیده خواهد شد؟

شعله های جنگ، از دریای سیاه تا دریای سرخ

مرور تاریخی جنگ های بزرگ و کوچک در جوامع مختلف بشری که مولد بزرگترین جریانات در سیر تطورات تاریخی و اجتماعی بوده است، در این مقال نمی گنجد ولی ابتدائی ترین موضوع ملموس ناشی از این وضعیت، تاثیرات و تبعات جنگ ها برای فاتحان و مغلوبان است که به نوعی موازنه ی قدرت جهانی را برای کشورهای مرکزی و پیرامونی مسجل و مشخص می کند.

ادامه مطلب
پرهیز ایران و امریکا از جنگ مستقیم
با وجودی که تنش ها در منطقه تشدید شده است

پرهیز ایران و امریکا از جنگ مستقیم

ایران می خواهد توان افکنی کند، بی آنکه مستقیما با آمریکا یا اسرائیل مستقیما روبه رو شود اما این راهبرد محتاطانه، در معرض خطر بدسنجی همه طرف هاست.

ادامه مطلب
ایران، برنده حملات آمریکا به حوثی ها
اهداف امریکا اشتباه است

ایران، برنده حملات آمریکا به حوثی ها

اگر اهداف استراتژیک ایالات متحده، بازگرداندن جریان آزاد تجارت از طریق دریای سرخ، جلوگیری از تبدیل شدن جنگ بین حماس و اسرائیل در غزه به یک درگیری منطقه‌ای و خنثی کردن تلاش‌های ایران برای متوقف کردن فرآیند عادی‌سازی اسرائیل در خاورمیانه‌ ای جدید، ثبات‌یافته و پررونق باشد، پس حملات صبح جمعه به احتمال زیاد نتیجه‌ وارونه ای خواهد داشت. در واقع، نمی‌توان جلوی این احساس را گرفت که ایالات متحده، همانند اسرائیل پس از ۷ اکتبر، به سازی رقصیده که توسط یک گروه شبه نظامی سرکش در یک نیمچه دولت ناکارآمد، که چیز زیادی برای از دست دادن ندارد، نوشته شده است.

ادامه مطلب
وقتی راهی جز طولانی شدن جنگ برای اشغالگران وجود ندارد
بازگشت پای میز مذاکره

وقتی راهی جز طولانی شدن جنگ برای اشغالگران وجود ندارد

با گذشت ۱۰۳ روز از تجاوز و کشتار رژیم صهیونیستی در نوار غزه تقریباً بر همه مسجل شده است که اشغالگران هیچگونه راهبرد مشخصی در این باریکه ندارند. در این مدت تنها واکنش رژیم صهیونیستی، کشتار بی‌امان غیرنظامیان و تخریب منازل مسکونی و زیرساخت‌هاست. شاهد این مدعا به مواضع اخیر صهیونیست‌ها باز می‌گردد که بارها از کنترل و سیطره خود بر شمال غزه سخن می‌گفتند، اما با شلیک ۵۰ موشک توسط حماس از شمال غزه صهیونیست‌ها مجدداً مجبور به بازگشت به شمال غزه شدند. این در حالی است که پیشتر اخباری از عقب نشینی تیپ گولانی از شمال غزه هم مطرح شده بود.

ادامه مطلب
تهران توان ترمیم روابط با اسلام‌آباد را دارد
چرا به این نقطه در مناسبات با پاکستان رسیدیم؟!

تهران توان ترمیم روابط با اسلام‌آباد را دارد

محمدابراهیم رحیم پور در گفتگویی تاکید داردکه وقتی یک برنامه‌ریزی دقیق دیپلماتیک نداشته باشیم، نتیجه آن شرایط کنونی است که برای اولین بار در روابط ایران و پاکستان، اسلام‌آباد یک بیانیه شدیداللحن صادر می‌کند و در ادامه سفیر خود را از تهران فرا‌می‌خواند و اجازه بازگشت سفیر ایران به اسلام‌آباد را هم نمی‌دهد و افزون بر آن تمام دیدارها در سطوح بالا را هم لغو می‌کند.

ادامه مطلب
جنگ امریکا با ایران، همه آرزوی اسرائیل
تل آویو حزب الله را به سمت جنگ می کشاند

جنگ امریکا با ایران، همه آرزوی اسرائیل

این نگرانی وجود داشته که با توجه به روشی که اسرائیل، کارزار زمینِ سوخته خود را در غزه به پیش می برد، درگیری گسترده تری در منطقه سر بگیرد، بویژه که رهبران اسرائیل گرچه می گویند که خواهان جنگ با حزب الله نیستند اما مسلما این گزینه را هم روی میز می بینند. همچنین اسرائیلی ها می خواهند که این نه فقط یک جنگ اسرائیلی بلکه به یک جنگ آمریکایی هم تبدیل شود و آمریکا را به جنگ ایران وادار کنند یا پایش را به چنین منازعه ای بکشند. در دیگر سوی می بینیم که آنچه به عنوان محور مقاومت خوانده می شود، مبارزه جویی بیشتری نسبت به اسرائیل و نیز ایالات متحده نشان می دهد.

ادامه مطلب