بازگشت پای میز مذاکره

وقتی راهی جز طولانی شدن جنگ برای اشغالگران وجود ندارد

۲۸ دی ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۴۱۶۰ اخبار اصلی خاورمیانه
با گذشت ۱۰۳ روز از تجاوز و کشتار رژیم صهیونیستی در نوار غزه تقریباً بر همه مسجل شده است که اشغالگران هیچگونه راهبرد مشخصی در این باریکه ندارند. در این مدت تنها واکنش رژیم صهیونیستی، کشتار بی‌امان غیرنظامیان و تخریب منازل مسکونی و زیرساخت‌هاست. شاهد این مدعا به مواضع اخیر صهیونیست‌ها باز می‌گردد که بارها از کنترل و سیطره خود بر شمال غزه سخن می‌گفتند، اما با شلیک ۵۰ موشک توسط حماس از شمال غزه صهیونیست‌ها مجدداً مجبور به بازگشت به شمال غزه شدند. این در حالی است که پیشتر اخباری از عقب نشینی تیپ گولانی از شمال غزه هم مطرح شده بود.
وقتی راهی جز طولانی شدن جنگ برای اشغالگران وجود ندارد

حسین فاطمی، روزنامه نگار 

دیپلماسی ایرانی: با گذشت ۱۰۳ روز از تجاوز و کشتار رژیم صهیونیستی در نوار غزه تقریباً بر همه مسجل شده است که اشغالگران هیچگونه راهبرد مشخصی در این باریکه ندارند. در این مدت تنها واکنش رژیم صهیونیستی، کشتار بی‌امان غیرنظامیان و تخریب منازل مسکونی و زیرساخت‌هاست. شاهد این مدعا به مواضع اخیر صهیونیست‌ها باز می‌گردد که بارها از کنترل و سیطره خود بر شمال غزه سخن می‌گفتند، اما با شلیک ۵۰ موشک توسط حماس از شمال غزه صهیونیست‌ها مجدداً مجبور به بازگشت به شمال غزه شدند. این در حالی است که پیشتر اخباری از عقب نشینی تیپ گولانی از شمال غزه هم مطرح شده بود. پیرو این نکته و در صد و سومین روز، جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه ادامه دارد. آنچه این بار تازه است، حضور مجدد تانک‌های اشغالگران در مناطقی در شمال نوار غزه است که هفته گذشته از آنجا عقب نشینی کرده بودند. این در حالی است که حملات و درگیری‌ها در اطراف بیمارستان ناصر در خان یونس شدت یافته‌است.

به گزارش ایسنا در بمباران مداوم هوایی و توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به خان یونس در جنوب نوار غزه، ازسر گرفته شده است و به دنبال آن، درگیری‌های خشونت آمیز بامداد بین مقاومت فلسطین و نیروهای اشغالگر که سعی در پیشروی به سمت بیمارستان ناصر داشتند، آغاز شد. هم چنین نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی به حریم هوایی مجتمع پزشکی ناصر در شهر خان یونس بمب‌های آتش‌زا شلیک کردند. منابع رسانه‌ای فلسطینی اعلام کردند که نیروهای اشغالگر مجتمع پزشکی ناصر را بمباران کردند. پیش از آن، هزاران آواره مجتمع پزشکی ناصر را با شدت گرفتن بمباران بی‌رویه اسرائیل در اطراف آن ترک کردند. هواپیماهای جنگی اشغالگران نیز به چهار خانه ساکنان غرب خان یونس حمله کردند، علاوه بر بمباران شدید تعدادی ساختمان‌های مسکونی در محله النمساوی، توپخانه‌ها منطقه «بطن السمین» در غرب و منطقه «عبسان جدیده» در شرق خان یونس را هدف قرار دادند. این در حالی است که شمال نوار غزه نیز بار دیگر شاهد حملات شدید است و اردوگاه جبالیا مورد گلوله باران شدید ارتش اشغالگر قرار گرفت.

-    اعتراف مجدد به نا‌توانی در نابودی حماس 

از زمان وقوع عملیات طوفان الاقصی و به دنبال آن تجاوزات اسرائیل به نوار غزه ،مقامات صهیونیستی بارها روی نابودی حماس به عنوان هدف محوری خود تاکید داشتند. اما باید در نظر گرفت زمانی که اشغالگران از نظر میدانی هیچ گونه طرح، برنامه و راهبردی را برای خود تعریف نکرده اند، طبیعی است که نتیجه مستقیم فقدان برنامه ریزی، شکست در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده است. به همین دلیل اکنون مقامات صهیونیست یکی پس از دیگری، نه تنها از نابودی حماس سخن نمی‌گویند، بلکه به عکس، معترف به ناتوانی در رسیدن به این مهم هستند. در تازه‌ترین مورد ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی تحقق این هدف را غیر ممکن دانست. به گزارش ایسنا، «اسحاق بریک» ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی در این باره اذعان کرد: ما هرگز نمی‌توانیم حماس را نابود کنیم و دستیابی به این هدف هر روز دورتر و دورتر می‌شود. روزنامه عبری هاآرتص به نقل از بریک نوشت: اگر جنگ در خان‌یونس و اردوگاه‌های مرکز نوار غزه را ادامه دهیم، صدها کشته و هزاران زخمی روی دست ما خواهد ماند.

-    وقتی راهی جز طولانی شدن جنگ برای اشغالگران وجود ندارد

لازم به ذکر است که اعتراف مجدد به نا‌توانی در نابودی حماس تنها یکی ازتبعات سردگمی اشغالگران در نوار غزه است. بی شک یکی دیگر از آثار این پاشنه آشیل صهیونیست ها به طولانی تر شدن و فرسایشی شدن جنگ غزه باز می گردد تا جایی که به گفته بی بی، جنگ غزه ممکن است تا سال ۲۰۲۵ ادامه یابد. این در حالی است که بیشتر مقامات صهیونیستی اعلام کرده بودند که جنگ در سال ۲۰۲۴ پایان خواهد یافت و حتی مقامات دولت بایدن از پایان یافتن جنگ پیش از ورود به سال جاری میلادی سخن می‌گفتند.  اگرچه بارها عنوان شده است که نتانیاهو با اشراف بر این واقعیت که بزرگترین قربانی عملیات طوفان الاقصی خواهد بود و پس از پایان این جنگ باید برای همیشه صحنه سیاسی را ترک کند، لذا به دنبال فرسایشی کردن این جنگ است، اما باید به این نکته هم اذعان داشت که در حقیقت اشغالگران در نتیجه فقدان برنامه درست میدانی راهی جز فرسایشی کردن جنگ و افزایش فشار بر غیرنظامیان ندارد. 

در نتیجه چنین شرایطی است که نخست وزیر اشغالگر سه‌شنبه به روسای شوراهای محلی از مجتمع‌های اطراف غزه گفت که پیش‌بینی می‌کند جنگ علیه حماس تا سال ۲۰۲۵ ادامه یابد. بر اساس گزارش کانال ۱۲، نتانیاهو این ارزیابی را در چارچوب بحثی فاش کرد که ادعا شده وی در این گزارش‌ها همچنین موافقت کرده چارچوب فعلی وزارت جنگ را بازنگری کند تا به اسرائیلی‌هایی که مایل به بازگشت به مناطق تخلیه شده در ۴/۷ کیلومتری مرز غزه هستند، کمک مالی کند. این کانال عبری نوشت روسای شوراهای محلی به نتانیاهو گفته‌اند که اکثر ساکنان غلاف غزه در این مرحله به دلیل ادامه پرتاب موشک از غزه و سایر نگرانی‌های امنیتی نمی‌خواهند برگردند. روسای شوراهای محلی خواستار آن شدند که روند بازگشت به تابستان و آغاز سال تحصیلی جدید به تعویق بیفتد یا تمدید شود و تل‌آویو به تامین هزینه اقامت آنها در مسکن‌های موقت تا آن زمان ادامه دهد. این کانال توضیح داد که نتانیاهو درخواست آنها را پذیرفته و وعده داده که کمک‌های مالی در آن زمان نیز اجرا شود.

کانال ۱۲ گزارش داد که نتانیاهو در اظهارات علنی در ابتدای این نشست در اظهاراتی تبلیغاتی مدعی شد: «ما مصمم هستیم که کیبوتس‌ها و شهرک‌ها را در منطقه‌ای که به عنوان منطقه غلاف غزه شناخته می‌شود، بازسازی کنیم، ساکنان را به خانه‌های خود بازگردانیم و رونق و رفاه منطقه و رشد آن را حتی بسیار بیشتر از قبل از جنگ تضمین کنیم.» از سوی دیگر، آلون داویدی، شهردار سدیروت، یکی از شهرک‌های اطراف نوار غزه، روز سه شنبه خواستار نابودی کل این منطقه شد. شامگاه سه‌شنبه، رادیو ارتش اشغالگر به نقل از آلون داویدی درباره تداوم حملات از شمال نوار غزه به شهرک‌های غلاف غزه گزارش داد کل منطقه باید منطقه «نابودی» باشد. شهردار سدیروت گفت: باید سیستماتیک کار کنیم اگر از فلان منطقه شلیک کنند باید کل آن منطقه از بین برود. بازگشت شهرک نشینان به منازل خود در شهرک سدیروت به جای موعد مقرر یعنی چهارم ماه آینده به پایان ماه آینده موکول شده‌است.

-    بازگشت پای میز مذاکره

با برهم زدن آتش بس موقت، تصور صهیونیست‌ها بر این بود که با افزایش فشار میدانی در سایه اوج گیری تجاوزات و کشتار می‌توانند بدون امتیاز دهی، حماس را مجبور به تسلیم کنند. اما روند فعلی نشان می‌دهد که صهونیست‌ها با اذعان به عدم دستیابی به موفقیت‌های چشمگیر میدانی مجبور به بازگشت به میز مذاکره و امتیازدهی به حماس شدند. در این باره وزارت خارجه قطر شامگاه سه شنبه اعلام کرد با میانجیگری دوحه و پاریس، حماس و رژیم صهیونیستی درباره انتقال دارو و کمک‌های انسانی به نوار غزه در ازای انتقال دارو به اسرای صهیونیستی توافق کردند. به گزارش ایسنا، «ماجد بن محمد الانصاری» سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت: میانجیگری قطر با همکاری فرانسه در دستیابی به توافقی میان حماس و رژیم صهیونیستی موفقیت‌آمیز بود. وی افزود: طبق این توافق قرار است در ازای انتقال دارو به اسرای صهیونیستی در نوار غزه، دارو و محموله‌ کمک‌های انسانی به مردم غزه به ویژه در مناطقی که خسارت زیادی دیده است، منتقل شود. الانصاری طی اظهاراتی به خبرگزاری «قنا» قطر گفت: دارو و کمک‌های انسانی فردا (چهارشنبه) به شهر العریش مصر منتقل خواهد شد تا در اختیار مردم غزه قرار گیرد. وی تاکید کرد: در چارچوب اقدامات قطر برای پایان دادن به جنگ غزه، تلاش‌ها با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی در مرحله آتی به ویژه در زمینه انسانی و تخلیه کادرهای پزشکی ادامه خواهد داشت.

پیرو آنچه عنوان شد، واشنگتن هم در تکاپو برای خروج صهیونیست ها از این بحران به واسطه کمک به روند مذاکرات هستند.، کما اینکه سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا شامگاه سه شنبه اعلام کرد واشنگتن در حال مذاکره جدی و فشرده در قطر درباره انعقاد یک توافق دیگر درباره تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی است. «جان کربی» سخنگوی این شورا گفت مشاور «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در خاورمیانه برای بررسی موضوع اسرا به دوحه رفته است و واشنگتن در حال مذاکره جدی و فشرده در قطر درباره انعقاد یک توافق دیگر درباره تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی است. وی همچنین اظهار کرد رژیم صهیونیستی در شمال و جنوب غزه وارد مرحله جنگ با شدت کم شده است‌. کربی گفت: ما در حال آماده شدن برای افزایش کمک های بشردوستانه به غزه و تعیین شرایط مناسب برای بازگشت مردم به شمال نوار غزه هستیم.

-    گزارش وال‌استریت‌ژورنال درباره اختلاف و سردرگمی در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی

نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال از تشدید اختلاف در میان اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به دلیل فشارهای ناشی از جنگ این رژیم علیه غزه خبر داده است. به گزارش ایسنا، وال استریت ژورنال در این مطلب از بروز اختلاف در میان اعضای این کابینه همزمان با آنچه که این نشریه «ورود جنگ غزه به مرحله‌ای اساسی» خوانده، خبر داده است. این نشریه آمریکایی نوشت: اختلافات در میان اعضای کابینه جنگ اسرائیل در حال علنی شدن بوده و این تنش‌ها، امکان تضعیف استراتژی نظامی اسرائیل در غزه در یک مرحله حیاتی از جنگ را دارند. مجموعه کوچک تصمیم‌گیرندگان در این کابینه شامل بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، یوآو گالانت وزیر جنگ و بنی گانتس رئیس سابق ارتش رژیم صهیونیستی علنا نسبت به دو معضل بزرگ پیش روی آنها اختلاف‌نظر پیدا کرده‌اند؛ یکی این که آیا این رژیم باید برای پایان دادن به جنگ و آزاد کردن اسرای صهیونیست مذاکره کند یا خیر و بعدی اینکه چه کسی بعد از جنگ بر باریکه بمباران‌شده غزه حاکم باشد.

وال استریت ژورنال در ادامه این گزارش تصریح کرد: شکاف‌ها در کابینه اسرائیل بازتاب‌دهنده اختلافات کاری و شخصی دیرینه‌ای بین قانونگذارانی است که بعد از حمله هفتم اکتبر خواستند یک کابینه واحد برای پیگیری جنگ و اطمینان‌بخشی به اسرائیلی‌ها تشکیل دهند. دشمنی مشترک آنها با حماس عامل اتحاد بود اما فشارهای دولت جو بایدن در رابطه با محدود کردن کشتار غیرنظامیان فلسطینی در غزه افزایش پیدا کرده و کابینه تل‌آویو هنوز نتوانسته همه اسرا را بازگرداند و به این ترتیب اختلافات در بین سرانش بار دیگر پدیدار شده است. گالانت روز دوشنبه گفت، تردید سیاسی در رابطه با اینکه چه کسی در غزه بعد از جنگ مسئولیت را عهده‌دار شود، به کارزار نظامی آسیب وارد می‌کند. وال استریت ژورنال در توضیح این اختلاف نوشته که گالانت ماه جاری میلادی برنامه‌ای اعلام کرده و در آن خواستار «خودمختاری فلسطینی‌ها» و تشکیل یک «نیروی ضربت چند ملیتی تحت رهبری آمریکا و شرکای اروپایی و خاورمیانه‌ای برای نظارت بر بازسازی این باریکه» شده است.

این در حالی است که به نوشته وال استریت ژورنال، آمریکا «خواستار احیای تشکیلات خودگردان فلسطین برای آنکه با کمک کشورهای عربی عهده‌دار مسئولیت شود» شده است. وال استریت ژورنال در ادامه این مطلب آورده است: نتانیاهو تحت فشار شرکای ائتلافی راستگرایش برای آنکه جلوی حاکم شدن تشکیلات خودگردان در غزه را بگیرد، تاکنون دیدگاهی درباره حکومت بعد از جنگ غزه مطرح نکرده است. گالانت روز دوشنبه گفت پایان کارزار نظامی باید بر مبنای «یک اقدام سیاسی» باشد. این نشریه آمریکایی با اشاره به اختلافات، شرح می‌دهد که یکی از اصلی‌ترین اختلاف‌ها در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی بر سر موضوع مذاکرات با حماس درباره اسرای صهیونیست است.

وال استریت ژورنال نوشت: بر اساس گزارش‌ها در اسرائیل که در میان تحلیلگران سیاسی در سطحی وسیع مورد بحث قرار گرفته، بنی گانتس، رئیس حزب «اردوگاه رسمی» و یکی از اعضای کابینه جنگ، تحت فشار خانواده‌های گروگان‌های تحت کنترل حماس و دیگر گروه‌ها در غزه، به همراه معاونش، گادی آیزنکوت در حال فشار وارد کردن برای ورود به مذاکرات با حماس با هدف به خانه برگرداندن حدود ۱۳۰ اسیری هستند که در این باریکه به سر می‌برند. طبق این گزارش‌ها نتانیاهو و گالانت که هر دو عضو حزب حاکم لیکود هستند، می‌گویند حفظ فشار نظامی بر حماس این گروه را وادار به دادن امتیازات می‌کند. روون هازان، عضو دپارتمان علوم سیاسی در دانشگاه عبری قدس هم می‌گوید، در این مورد به وضوح اختلافی بین دو گروه هست. اگر تصمیم‌گیری به عهده گانتس و آیزنکوت باشد و حماس فردا پیشنهاد پایان دادن به جنگ در ازای آزادی همه اسرا را بدهد، آنها این پیشنهاد را قبول می‌کنند، اما نتانیاهو به آن نه می‌گوید.

وال استریت ژورنال همچنین درباره اختلاف دوم در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نوشت: همچنان که نخست‌وزیر و وزیر جنگ بر سر ادامه دادن به جنگ توافق دارند، هر چه بیشتر بر سر اینکه چه کسی باید بعد از جنگ بر غزه حاکم باشد، اختلاف پیدا می‌کنند و پاسخ آن‌ها به این سوال همچنان که اسرائیل در حال رفتن به سمت مرحله کم‌شدت جنگ و جلوگیری از بروز یک خلا در نوار غزه است، هر چه بیشتر فوریت پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد که حماس نیز دارد از اختلافات در کابینه جنگ بهره‌برداری می‌کند و روز دوشنبه ویدیویی از اجساد دو اسیر در غزه منتشر کرد. در این ویدیو یک اسیر ۲۶ ساله دیگر زنده نشان داده شد و او گفت که دو اسیر دیگر بر اثر حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند و از کابینه اسرائیل خواست به جنگ پایان دهد.

به نوشته وال استریت ژورنال، همچنین به نظر می‌رسد که در تشکیلات امنیتی رژیم صهیونیستی همه با این ارزیابی گالانت مبنی بر این که «شدیدترین فاز جنگ در شمال غزه تکمیل شده» موافق نیستند؛ در این راستا دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم روز دوشنبه در صحبتی متناقض با اشاره به مواجهه با شبکه وسیع تونل‌های حماس گفت: نبرد در جنوب غزه، زمان بیشتری می‌طلبد. معیراو زونسین، یک تحلیلگر گروه بین‌المللی بحران گفت اختلافات در داخل کابینه جنگ رژیم صهیونیستی باعث ایجاد آن نوع فلجی شده که نمی‌گذارد کابینه این رژیم یک «استراتژی موثر» را اجرا کند.

کلید واژه ها: اسرائیل حماس نوار غزه فلسطین مذاکره جنگ بنیامین نتانیاهو آمریکا


( ۴ )

نظر شما :