آمریکا دوباره انصارالله یمن را در فهرست «تروریستی» خود قرار داد

تنش حوثی ها و واشنگتن تا کجا ادامه دارد؟

۳۰ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۱۸۳ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی سلسله کنش ها و واکنش بین یمنی ها و آمریکایی ها ادامه دارد که واشنگتن بار دیگر انصارالله یمن را در فهرست به اصطلاح تروریستی خود وارد کرد. در این باره «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد واشنگتن بار دیگر جنبش انصارالله یمن را در فهرست تروریستی خود وارد کرده و این تصمیم پس از ۳۰ روز اجرایی می‌شود.
تنش حوثی ها و واشنگتن تا کجا ادامه دارد؟

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیمه شب پنج شنبه - بامداد جمعه اعلام کرد که ناو آمریکایی «کیم رنجر» در خلیج عدن با موشک‌های نیروی دریایی هدف قرار گرفت و موشک‌ها مستقیما به هدف اصابت کردند. به گزارش ایسنا، سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای با بیان اینکه پاسخ به حملات آمریکا و انگلیس اجتناب ناپذیر است، تاکید کرد: «هر گونه تجاوز جدید بدون مجازات نخواهد ماند.» براساس گزارش المیادین، وی با تاکید بر اینکه حرکت دریانوردی در دو دریای عرب و سرخ به همه مقاصد به جز بنادر فلسطین اشغالی ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: ممنوعیت دریانوردی اسرائیل یا کشتی‌هایی که به سمت بنادر فلسطین اشغالی حرکت می‌کنند تا پایان تجاوز و رفع محاصره غزه ادامه خواهد داشت.

سرتیپ سریع با تاکید بر حمایت از غزه افزود نیروهای مسلح یمن به اجرای اقدامات دفاعی و تهاجمی خود در چارچوب حق مشروع دفاع از یمن ادامه خواهند داد.  محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن روز پنج شنبه تاکید کرد که تداوم تجاوزات آمریکایی-انگلیسی در حمله به یمن «اصرار بر ادامه تجاوز برای حفاظت از اسرائیل است.» عبدالسلام خاطرنشان کرد تجاوزات آمریکا و انگلیس به کشورش مانع از انجام عملیات نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ در چارچوب حمایت از مردم فلسطین در سایه تجاوزات مداوم علیه آنها نخواهد شد.

یک مقام آمریکایی نیز حمله به کشتی را تایید کرد و گفت که یک کشتی آمریکایی با پرچم جزایر مارشال در خلیج عدن از مناطق تحت کنترل ارتش یمن مورد حمله قرار گرفت. این مقام مسئول گفت: کشتی حامل مواد شیمیایی «کیم رنجر» مورد حمله دو فروند موشک یمنی‌ها قرار گرفت که آسیبی به آن وارد نشد و خسارت یا مصدومیتی در این کشتی گزارش نشد و آن به حرکت خود در خلیج عدن ادامه داد. اوایل روز پنجشنبه، سازمان تجارت دریایی انگلیس اعلام کرد که گزارشی مبنی بر وقوع یک حادثه در ۱۱۵ مایلی جنوب شرقی شهر عدن در یمن دریافت کرده‌است و در یادداشتی هشدار داد که مقامات در حال بررسی این موضوع هستند. شرکت امنیت دریایی امبری در یادداشتی گفت که یک تانکر فرآورده‌های شیمیایی با پرچم جزایر مارشال آنچه را «نزدیک شدن مشکوک» پهپادها در جنوب شرقی عدن خوانده بود، گزارش داد.

-    آمریکا دوباره انصارالله یمن را در فهرست «تروریستی» خود قرار داد

در حالی سلسله کنش ها و واکنش بین یمنی ها و آمریکایی ها ادامه دارد که واشنگتن بار دیگر انصارالله یمن را در فهرست به اصطلاح تروریستی خود وارد کرد. در این باره «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد واشنگتن بار دیگر جنبش انصارالله یمن را در فهرست تروریستی خود وارد کرده و این تصمیم پس از ۳۰ روز اجرایی می‌شود. این در حالی است که ارتش یمن از آغاز جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه، کشتی‌های مرتبط با این رژیم را هدف قرار می‌دهد و آمریکا و متحدانش هم به بهانه «حمایت از آزادی دریانوردی و کاهش توان ارتش یمن» بامداد جمعه حملاتی را علیه چند موضع در خاک یمن انجام دادند. با این حال، حملات یمنی‌ها علیه کشتی‌هایی که عازم سرزمین‌های اشغالی هستند ادامه دارد و آن‌ها اخیرا یک کشتی تحت مالکیت آمریکا را هم هدف قرار دادند. 

دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۲۱ و با هدف تسهیل در مذاکرات صلح یمن، نام جنبش انصارالله را از لیست تروریستی واشنگتن خارج کرده بود. بلینکن می‌گوید: «حوثی‌ها (انصارالله) حملات بی‌سابقه‌ای را علیه کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن و همچنین علیه نیروهای مستقر در منطقه انجام داده‌اند.» جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در بیانیه‌ای مدعی شد حملات انصارالله علیه نیروهای آمریکایی و کشورها در دریای سرخ و خلیج عدن «تعریف تحت اللفظی تروریسم» است.

در بیانیه سالیوان آمده است، در صورتی که انصارالله حملات خود را در دریای سرخ متوقف کند، واشنگتن حذف این جنبش از فهرست سازمان‌های تروریستی را بررسی می‌کند. سالیوان در این بیانیه مدعی شد هدف از تروریستی خواندن انصارالله قطع بودجه و تسلیحات مورد استفاده این جنبش برای حمله یا ربودن کشتی‌هاست. او در ادامه مدعی شد: «این طبقه‌بندی ظرف ۳۰ روز یعنی از ۱۶ فوریه اجرایی خواهد شد تا ما فرصت کافی برای کاهش تاثیر آن بر ملت یمن داشته باشیم. حوثی‌ها باید به خاطر اقدامات هود مجازات شود اما این موضوع نباید به ضرر غیرنظامیان تمام شود».  سالیوان در پایان مدعی شد واشنگتن همچنان به حل درگیری در یمن متعهد است و از تلاش‌های عربستان، عمان، سازمان ملل و دیگران برای برقراری آتش‌بس دائمی حمایت می‌کند.

-    دفتر سیاسی انصارالله درج نام این جنبش در لیست سازمان‌های تروریستی را بی‌اثر دانست

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن شامگاه چهارشنبه با تاکید بر اینکه یمن سالهاست تحت محاصره اقتصادی آمریکا قرار دارد، اقدام این کشور مبنی بر درج مجدد این جنبش در لیست سازمان‌های تروریستی را بی‌اثر دانست. به گزارش ایسنا، دفتر این جنبش در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا پس از حملات به همراه انگلیس به یمن، جنایت علیه نیروهای دریایی یمن و حفاظت این دو کشور از جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، نسبت به درج نام انصارالله در فهرست سازمان‌های تروریستی اقدام کرده است.

به نقل از سایت خبری المسیره، دفتر  سیاسی انصارالله اعلام کرد: درج نام این جنبش توسط یک دولت تروریستی جهانی در فهرست سازمان‌های تروریستی اقدامی مضحک است‌. این اقدام تلاشی از سوی آمریکا برای گمراه سازی و بدنام کردن انصارالله و ملت یمن است. این اقدام آمریکا مدال افتخاری بر گردن انصارالله در حمایت از ملت فلسطین و مقاومت است. در بیانیه مذکور آمده است: این اقدام آمریکا در عمل هیچ ارزشی ندارد و در واقع آمریکا پشت درد و رنج‌های ملت یمن قرار دارد. این کشور سالهاست که تحت محاصره اقتصادی آمریکا قرار دارد و سیستم بانکی آن هدف قرار گرفته است. 

براساس این بیانیه، اقدام آمریکا در زمینه تروریستی خواندن انصارالله، تجاوز آمریکا به یمن را تداوم می بخشد و این کشور را در وضعیت جنگ آشکار علیه دولت تروریستی جهانی قرار می دهد. در ادامه بیانیه دفتر سیاسی انصارالله یمن آمده است دولت‌های آمریکا شبیه هم هستند و از لیست سازمان‌های تروریستی برای اهداف سیاسی خود استفاده می ‌کنند اما این اقدام آمریکا ملت یمن را از ادامه حمایت از مردم فلسطین، مقابله با کشتی‌های صهیونیستی یا کشتی‌های عازم بنادر فلسطین اشغالی تا زمان پایان جنگ غزه باز نمی‌دارد.

در ادامه این بیانیه آمده است هیچ تهدیدی برای کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ وجود ندارد، مگر اینکه آمریکا دریای سرخ را نظامی کند و آنچه آمریکا انجام می‌دهد نوعی اقدام تروریستی علیه یمن و علیه دریانوردی بین‌المللی محسوب می‌شود. دفتر سیاسی انصارالله یمن با بیان اینکه آمریکا حق تعیین تکلیف برای یمن ندارد، اعلام کرد یمن هیچ دشمنی ندارد مگر با کسانی که امنیت و ثبات آن را تهدید کنند و هر کس به آن حمله کند به همان شیوه پاسخ می دهد. در پایان این بیانیه آمده است: آمریکای تروریست باید مواضع خود را در قبال مردم منطقه بازنگری کند و از سیاست های تهاجمی خود علیه یمن، فلسطین و کل منطقه دست بردارد.

البته حزب الله لبنان هم در بیانیه‌ای قرار گرفتن جنبش انصارالله یمن در لیست به اصطلاح تروریستی از سوی آمریکا را محکوم و آن را اقدامی «ظالمانه، خودسرانه و باطل» توصیف کرد. در این بیانیه آمده است: قرار دادن انصارالله یمن در لیست تروریستی در راستای تکمیل تجاوزهای چندین ساله آمریکا علیه یمن بوده که آخرین آن‌ها حملات هوایی است. حزب‌الله تاکید کرد: آمریکا حامی تروریسم صهیونیستی و تجاوزهای جنایتکارانه علیه غزه و مردم مقاوم آن است. این اقدام عزم ملت بزرگ یمن را نمی‌شکند و بر نقش موثر و فعال آن در پایان محاصره غزه تاثیر نمی‌گذارد. در بیانیه همچنین آمده است: این اقدام بر اراده ملت یمن در حمایت شرافتمندانه از ملت فلسطین می‌افزاید.

-    پنتاگون: در وضعیت جنگی با انصارالله نیستیم

پس از اینکه واشنگتن جنبش انصارالله یمن را مجددا به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه کرد، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد در وضعیت جنگی با انصارالله نیست. به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مدعی شد از اواسط ماه نوامبر انصارالله حدود ۳۰ حمله به کشتی‌های بین المللی در دریای سرخ انجام داده است. وی افزود: این حملات انصارالله یک مشکل بین المللی است که نیاز به واکنش جهانی دارد و ما به همکاری با متحدان برای حل آن ادامه خواهیم داد. سخنگوی پنتاگون در ادامه گفت: توانستیم اهدافی را که قصد داشتیم در حملات خود علیه انصارالله بزنیم، هدف قرار دهیم. این مسوول آمریکایی گفت واشنگتن در وضعیت جنگی با انصارالله نیست و به دنبال درگیری گسترده‌تر نیست اما هرگز اجازه نخواهد داد که حملات آنها تکرار شود.

در حالی سخنگوی پنتاگون تاکید دارد که آمریکا در وضعیت جنگی با انصارالله نیست که بامداد پنج شنبه حمله دیگری به خاک یمن صورت گرفت. در این باره شبکه «سی‌بی‌اس» به نقل از مقام‌های آمریکایی خبر داد که حملات جدیدی علیه مواضع ارتش و نیروهای مسلح یمن انجام شده است. شبکه «المسیره» نیز گزارش داد که آمریکا و انگلیس به استان‌های «الحدیده»، «صعده»، «تعز»، «ذمار» و «البیضاء» حملات هوایی انجام داده‌اند.

-    رهبر انصارالله: آمریکا فقط خدمتگزار لابی صهیونیسم است

رهبر معنوی انقلاب یمن، آمریکا و انگلیس را حامی اصلی جنایات رژیم صهیونیستی دانست و تأکید کرد که با وجود این حمایتها، صهیونیستها در تحقق اهداف خود در غزه شکست خوردند. به گزارش خبرگزاری فارس، سیدعبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر معنوی انقلاب یمن و جنبش انصارالله تأکید کرد که رژیم صهیونیستی در 104 روز گذشته، بیش از دو هزار کشتار علیه ملت فلسطین انجام داده است. الحوثی موضعگیری آمریکا و انگلیس در قبال جنایات صهیونیستها را «نادر» عنوان کرد و گفت: سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب هم فقط به بیانیه‌ها و محکومیتهایی بسنده کردند که در حد مظلومیت ملت فلسطین نبود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر کشورهای اسلامی در قبال ملت فلسطین کم‌کاری کرده‌اند، خاطر نشان کرد: به سود امت اسلامی است که در مقابله با یک دشمن مشترک که دشمن همه مسلمانان است، از ملت فلسطین حمایت کنند. رهبر انقلاب یمن با تأکید بر اینکه اهداف دشمن در غزه، باطل و شوم است و همگی شکست خورده است، گفت: آمریکا، عامل این است که اسرائیل جرأت می‌کند به جنایات خود در غزه ادامه دهد. الحوثی، انگلیس را «بازوی قدیمی صهیونیسم» دانست و تصریح کرد: بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز پس از هفت اکتبر (آغاز عملیات طوفان الاقصی) مستقیما حمایت خود را از دشمن صهیونیستی ابراز کرد. آمریکاییها، تاریخ سیاهی در جنایت علیه ملتها دارند و به ورشکستگی اخلاقی هم شهره هستند.

رهبر انصارالله با اشاره به اینکه آمریکاییها، رویکردهای عملی برای خدمت به لابی صهیونیسم جهانی دارند، گفت: آمریکاییها آماده‌اند هر چه لابی صهیونیسم از آنان بخواهند، انجام دهند؛ هر چند که جنایات روشنی باشد که به منافعشان آسیب وارد کند. وی با بیان اینکه آمریکاییها، خود را در قبال صهیونیستها متعهد می‌دانند، تصریح کرد: بسیاری در حزبهای دموکرات و جمهوریخواه آمریکا رقابت می‌کنند تا حمایت بیشتری از اسرائیل داشته باشند. غرب نیز دغدغه‌ای ندارد؛ جز اینکه مجاهدان را تروریسم بنامد.

رهبر انصارالله گریزی هم به حمایتهای یمن از ملت فلسطین زد و تأکید کرد: حمایتهای ما از طریق موشکهای بالستیک و جلوگیری از ورود کشتیها به بنادر اسرائیلی صورت گرفته است. آنچه ما در دریا انجام دادیم، تأثیرات اقتصادی زیادی بر روی این رژیم داشته است. الحوثی با تأکید بر اینکه جنگ آمریکا و انگلیس، مواضع ما را تغییر نمی‌دهد و به حمایت از غزه ادامه خواهیم داد، خاطر نشان کرد: آمریکا از 9 سال جنگ با ما درس نگرفته است. اینکه ما مستقیما با آمریکا، انگلیس و اسرائیل درگیر باشیم، هرگز مایه ترس ما نیست. ما این مسئله را نعمت بزرگی برای خود می‌دانیم. وی، آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی را محور شرارت دانست و بیان داشت: مواضع آمریکا، ما را تضعیف نخواهد کرد. اینکه آمریکا انصارالله را تروریسم خوانده، مضحک است؛ زیرا این موضعگیری از سوی آمریکایی است که تاریخ سیاه و جنایتکارانه‌ای دارد.

کلید واژه ها: آمریکا حوثی انصارالله حزب الله لبنان اسرائیل


نظر شما :