اخبار اصلی - آرشیو

روسیه سوریه را در برابر اسرائیل تنها رها کرده است
استفاده مسکو از حربه سوخت برای فشار به دمشق

روسیه سوریه را در برابر اسرائیل تنها رها کرده است

این دیپلمات می گوید که روسیه فشار سنگینی را به دمشق وارد کرده بود تا راضی شود نمایندگانش با اسرائیلی ها جلسه برگزار کنند. از جمله این فشارها استفاده از ابزار فشار سوخت بود که روسیه تهدید کرده بود جلوی صادرات آن به سوریه را خواهد گرفت که می تواند باعث به وجود آمدن بحران سراسری بنزین در سوریه شود. 

ادامه مطلب
روسیه: نمی گذاریم خاک سوریه تهدیدی علیه اسرائیل باشد
ترکیه بحران آب را تشدید کرد

روسیه: نمی گذاریم خاک سوریه تهدیدی علیه اسرائیل باشد

برای نخستین بار لاوروف فاش کرد که کشورش پیشنهادهایی را به طرف اسرائیلی برای تبادل اطلاعات بر سر تهدیدهای احتمالی علیه این رژیم ارائه داده است. وی تاکید کرد که مسکو خود را متعهد به رفع این تهدیدات می داند. 

ادامه مطلب
تهران با قدرت به برنامه های خود ادامه می دهد
با فرمانده جدید نفوذ منطقه ای ایران

تهران با قدرت به برنامه های خود ادامه می دهد

ایران هر نقشه ای که برای آینده داشته باشد، نیروی قدس به فرماندهی قاآنی، نقش محوری در آن خواهد داشت. رویارویی ایران با آمریکا و متحدان منطقه ای این کشور بی تردید ایران را تضعیف کرده اما خللی در اراده این کشور به ادامه نبرد از موضع قدرت در منطقه، ایجاد نکرده است.

ادامه مطلب
ایران عواقب تشدید تنش را سنجیده است
افزایش سطح غنی سازی و تشدید تحرکات منطقه ای

ایران عواقب تشدید تنش را سنجیده است

از طریق بررسی و تجزیه و تحلیل این رفتار ایرانی، می توان این نکته را مورد تاکید قرار داد که رفتار تنش آمیز تهران، نمایش قدرتی است که عواقب آن را در نظر گرفته، چرا که این اقدامات تنش زا با بازگشت دموکرات ها به قدرت در ایالات متحده و افزایش درخواست های آمریکایی برای بازگشت به توافق هسته ای در چارچوب شروط مشخص فنی و سیاسی مرتبط به دخالت ایران در منطقه عربی و نیز پرونده موشک های بالستیک همزمان شده است.

ادامه مطلب
فعالیت های اخیر هسته ای ایران ابزاری برای چانه زنی است
وال استریت ژورنال:

فعالیت های اخیر هسته ای ایران ابزاری برای چانه زنی است

دیپلمات های اروپایی که علاقمند به نجات توافق هستند می گویند که اقدامات ایران تلاشی است برای افزایش فشار بر واشنگتن و جو بایدن برای پیوستن دوباره ایالات متحده به توافق و برداشتن تحریم ها. 

ادامه مطلب
نمایش قدرت کره شمالی در رژه نظامی

نمایش قدرت کره شمالی در رژه نظامی گالری

کره شمالی در جریان یک رژه نظامی تسلیحات جدیدی را به نمایش گذاشت که در میان آنها یک پرتاب کننده موشک های بالستیک از زیردریایی نیز دیده می شد. این رژه نمایشی از قدرت نظامی کره شمالی در پایان یک هفته دیدارهای سیاسی بود. (عکس ها توسط خبرگزاری رسمی کره شمالی به اشتراک گذاشته و در رویترز منتشر شده است.)

ادامه مطلب
مایک پومپئو: بدترین وزیر امور خارجه آمریکا
ترمیم آسیب های کاخ سفید ترامپ می تواند یک دهه طول بکشد

مایک پومپئو: بدترین وزیر امور خارجه آمریکا

درباره اینکه دونالد ترامپ بدترین رئیس جمهوری در تاریخ ایالات متحده است، هنوز جای بحث وجود دارد، اما هیچ شکی نیست که مایک پومپئو، بدترین وزیر امور خارجه تمام دوران هاست. او در ۲ سال و ۹ ماهی که در مقام دیپلمات ارشد ایالات متحده فعالیت می کرد، تقریبا هیچ کاری برای ارتقای امنیت، ارزش ها یا حتی سیاست های دولت خود انجام نداد. دوران تصدی او با سخنان تحقیرآمیز از سوی متحدان اروپایی رو به پایان است که از گزافه های او و دونالد ترامپ در سال های گذشته به ستوه آمده اند.

ادامه مطلب
نقشه راه ناتو برای ۱۰ سال آینده
شرایط جدیدی که بازنگری سیاست‌ها را لازم می‌سازد

نقشه راه ناتو برای ۱۰ سال آینده

در بهار ۲۰۲۰، ژنرال استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، اتاق فکر مستقلی برای پاسخ به این سؤال اساسی تعیین کرد: ناتو به‌عنوان یک ائتلاف کارآمد نظامی چگونه می‌تواند به‌عنوان یک ائتلاف سیاسی، قوی‌تر شود؟ این گروه پس از ۹۰ نشست آنلاین و تبادل ایمیل‌های بی‌شمار، گزارش «ناتو ۲۰۳۰: اتحاد برای عصر جدید» را اول دسامبر به وزرای خارجی ناتو ارائه دادند.

ادامه مطلب
پادشاه دیوانه پیش از خروج از کاخ سفید همه جا را به آتش می کشد؟
نیاز فوری به تجدید نظر در سیاست شلیک هسته ای آمریکا

پادشاه دیوانه پیش از خروج از کاخ سفید همه جا را به آتش می کشد؟

پس از آنکه اوباش خشونت گرای طرفداری رئیس جمهوری ترامپ هفته گذشته به ساختمان مجلس حمله کردند، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، به درستی درباره مخاطره «یک رئیس جمهوری افسار گسیخته با قابلیت شروع یک دشمنی نظامی و دسترسی به کدهای حمله هسته ای» به همکاران خود و مردم آمریکا هشدار دارد. مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، به او و دیگران اطمینان داد که مواردی برای کنترل و جلوگیری از چنین اتفاقی وجود دارند. اما شاید اینطور نباشد!

ادامه مطلب
مسیر به دمشق از مسکو می گذرد
تجدید نظر در سیاست ایالات متحده در قبال سوریه

مسیر به دمشق از مسکو می گذرد

مشارکت مداوم بین ایران و روسیه در سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی در این کشور در سال ۲۰۱۱، موثر واقع و مانع از سقوط دولت بشار اسد شده و به شکست داعش کمک کرده و نفوذ و ردپای ژئوپلیتیک، دیپلماتیک و نظامی هر دو کشور را در منطقه گسترش داده است. با این حال، هنوز مشکلات زیادی در وضعیت تمامیت ارضی، اقتصادی و امنیتی سوریه وجود دارد و همین مساله به سیل پناه جویان سوری و ظهور گروه های شورشی انجامیده است. مسیر پیش رو به سمتی و آشتی و بازسازی تحت تاثیر رقابت و همکاری قدرت های برتر است. ایالات متحده در نتیجه خودداری از اقدام و عبور از خطوط قرمز خود و نداشتن یک سیاست خارجی منسجم در سال های اخیر، به میزان قابل توجهی از اهرم قدرت خود را از دست داده و این مساله به گشودن درها به روی نفوذ روسی و ایرانی انجامیده است.

ادامه مطلب