اخبار اصلی - آرشیو

آلمان مشغول تدوین اولین استراتژی امنیت ملی
یک قدرت سایبری جهانی قابل اعتماد

آلمان مشغول تدوین اولین استراتژی امنیت ملی

آلمان همیشه خود را به عنوان یک شریک خوب و بخشی از اتحاد با قدرت‌های غربی تصور کرده است، اما سیاستمداران آلمانی اکنون به طور فزاینده‌ای بر این باورند که کشورشان باید از این وضعیت فاصله بگیرد، رهبری را عهده‌دار شود و از قابلیت‌های نظامی و امنیتی متناسب با قدرت اقتصادی خود استفاده کند.

ادامه مطلب
خاورمیانه و دنیای مالایی، روابط تاریخی - معاصر  و آینده
نشستی با حضور نخبگان در مالزی

خاورمیانه و دنیای مالایی، روابط تاریخی - معاصر  و آینده

آیین گشایش این کنفرانس  ین المللی با حضور  وزیر اموردفتر نخست وزیری - امور حقوقی مالزی، داتو حاجی وان جنیدی بن تانکو جعفر و همچنین سید حامد البار،  وزیر امور خارجه سابق مالزی، لیو چین تونگ معاون سابق  وزیردفاع مالزی و علی اصغر محمدی، سفیر ایران در مالزی و سفیر لیبی و نمایندگان سفارت خانه های  فلسطین، چین، عربستان و همچنین سفیر سابق مالزی در کشورهای حوزه خلیج فارس، داتو جعفر و برخی نمایندگان احزاب مالزی از طیف های مختلف همچون  برساتو و آمنو  وPKRوDAP  و مهمانان و سخنرانانی از مالزی، اندونزی، ترکیه، آلبانی، کانادا، هند، سنگاپور و... برگزار شد. 

ادامه مطلب
عرین الاسود، بازیگر جدید معادلات فلسطین
اوج گیری ناآرامی ها در سرزمین های اشغالی

عرین الاسود، بازیگر جدید معادلات فلسطین

پس از به شهادت رسیدن التمیمی درگیری‌های شدیدی میان نیروهای مقاومت فلسطین و سربازان اسرائیلی در شهر نابلس آغاز شد.گروه عرین الاسود (بیشه شیران) پس از شهادت التمیمی در بیانیه‌ای اسرائیل را به یک «شب خشم» و به دنبال آن «روز خشم» تهدید کرد. با این اقدامات عملا عرین الاسود، بازیگر جدید معادالات فلسطین به شمار می رود.

ادامه مطلب
جنون تحریم
نه برجام، بلکه کل سیاست خارجی دولت سیزدهم تحت الشعاع فشار همه جانبه است

جنون تحریم

سیر تحولات و اتفاقات در ۷۲ ساعت گذشته حکایت از آن دارد که حتی ساعت به ساعت بر دامنه و عمق این گسل افزوده می شود و به همین دلیل، نه مذکرات برجامی که کل دیپلماسی تحت الشعاع این گسل قرار گرفته و قرار خواهد گرفت. در این میان علاوه بر تجمعات عمومی در ایران، آن چیزی که به عنوان کاتالیزور گسترش و تعمیق این گسل عمل می کند، دامن زدن بر ادعای فروش ارسال پهپاد و دیگر تسلیحات از سوی ایران به روسیه با هدف به کارگیری در جنگ اوکراین است. این مسئله تا جایی پیش رفته که خود به فصلی جداگانه از تقابلات سیاسی بین تهران با غرب بدل شده است که از چهارشنبه هفته گذشته بروز و ظهور بیشتری پیدا کرده است.

ادامه مطلب
مروری بر پستی بلندی های دیپلماسی ایران
یک پرسش، یک پاسخ؛ فریدون مجلسی در گفت و شنودی از روزگاران دیپلماتیک (قسمت دوم)

مروری بر پستی بلندی های دیپلماسی ایران

فریدون مجلسی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی می گوید: با اینکه ایران به پیمان دفاعی سنتو پیوسته بود که حلقه اتصال میان ناتو و سیتو محسوب می‌شد، اما مانند ترکیه در ناتو متعهد به این نبود که حمله به یک کشور عضو را حمله به خودش تلقی کند و متعهد به اقدام شود. لذا ناچار بود با شوروی وضعیت کجدار و مریز داشته باشد. اما روابط با ترکیه و پاکستان یعنی دو کشور فقیر همسایه گسترده بود و دو کشور چشم به مبادلات بازرگانی و منافع روابط با همسایه ثروتمند خود داشتند. آمریکا در سنتو حضور نداشت اما ایران به ملاحظه مواد ۵ و ۶ قرارداد مودت ۱۹۲۱ با روسیه که به آن کشور اجازه می‌داد اگر حضور بیگانگان در ایران را مخل امنیت خود بداند مداخله نظامی کند و پیشتر هم در قضیه شوستر مستشار مالی آمریکایی و در ماجرای کارشناسان آلمانی در حمله به ایران در جنگ جهانی دوم به آن متوسل شده بود، ترجیح داده بود مستقیماً وارد پیمان دفاعی با آمریکا شود.

ادامه مطلب
سودانی زیر منگنه صدر و مالکی
امریکا از تاثیر نخست وزیر سابق بر دولت آینده می ترسد

سودانی زیر منگنه صدر و مالکی

برای ایالات متحده، السودانی در قیاس با دیگر نامزدهای چارچوب هماهنگی همسو با ایران، نامزد منطقی تری است. او یک تکنوکرات با تجربه است که قبلا وزیر حقوق بشر و وزیر کار و امور اجتماعی بوده. با این حال، باید دید که نوری المالکی تا چه اندازه بر او تاثیر خواهد گذاشت. به رغم جدایی قبلی سودانی از حزب الدعوه، او همچنان مخلوق مالکی قلمداد می شود و بسیاری او را اساسا یک رهبر ضعیف می دانند. شاید نگران کننده ترین مساله برای ایالات متحده، همین نفوذ بالقوه مالکی بر نخست وزیر جدید باشد.

ادامه مطلب
از رویا تا کابوس: چهره پنهان آمریکا
وقایعی ترسناک از جامعه امریکا که مورد توجه نیستند

از رویا تا کابوس: چهره پنهان آمریکا

طبق داده های مراکز آمریکایی که در تاریخ ۴ اوت ۲۰۱۹ هم در اخبار یورونیوز آمده بود رقم مقتولین ناشی از حملات مسلحانه در آمریکا طی ۵۰ سال گذشته یعنی از سال ۱۹۶۸ تا ۲۰۱۹، از کل رقم مقتولین در جنگ‌های آمریکا (در طول تاریخ آمریکا) پیشی گرفته است. در حالی که بیشتر از یک و نیم میلیون آمریکایی بر اثر حملات مسلحانه طی مدت زمان یاد شده جانشان را از دست داده‌اند؛ کل افرادی که در تمامی جنگ های آمریکا کشته شده اند تقریباً یک میلیون و دویست هزار نفر است.

ادامه مطلب
بهبود روابط حماس و دمشق
یک دیدار پس از ۱۰ سال

بهبود روابط حماس و دمشق

دیروز چهارشنبه هیئتی بلند پایه از جنبش حماس به ریاست خلیل الحیه،  رئیس دفتر روابط عربی و اسلامی این جنبش همراه با هیئتی از دیگر گروه‌های فلسطینی وارد سوریه شد؛ اقدامی که از بهبود و احیای روابط حماس و دمشق حکایت دارد. 

ادامه مطلب