اخبار اصلی - آرشیو

چرخش قدرت چه تاثیری بر روابط منطقه ای ایران خواهد داشت
رئیسی و نوع رابطه با کشورهای عرب خلیج فارس

چرخش قدرت چه تاثیری بر روابط منطقه ای ایران خواهد داشت

مشکلی که در یکجا جمع شدن خصومت با غرب و تمایل به توسعه اقتصاد ایران وجود دارد، خود را در روابط مخدوش تهران با همسایگانش در خلیج (فارس) نشان می دهد که ده ها سال است شراکتی شکوفا با واشنگتن دارند. از این رو، در حالی که ایران همکاری اقتصادی با برخی کشورهای عرب خلیج فارس را حفظ کرده، روابطش با برخی دیگر از این کشورها به علت منافع سیاسی و اقتصادی متغیرش، به شدت تیره است.

ادامه مطلب
سهم آلمان در پیشبرد دیپلماسی هسته ای در دولت جدید ایران
مذاکراتی که حساسیت های خود را دارد

سهم آلمان در پیشبرد دیپلماسی هسته ای در دولت جدید ایران

زمان بسیار کم است. محدودیت های برنامه موشکی ایران در اکتبر ۲۰۲۳ منقضی می شود. در سال ۲۰۲۵، شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیدگی به مسئله هسته ای ایران را مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به اتمام می رساند. حتی اگر برخی از محدودیت های برنامه هسته ای ایران، به عنوان مثال در مورد برخی فعالیت های غنی سازی اورانیوم یا تولید پلوتونیوم تا سال ۲۰۳۰ برقرار باشد: از سال ۲۰۲۵، برنامه هسته ای ایران به همان روشی که برای سایر کشورها انجام می شود – یعنی کشورهای هسته ای که طرف پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای هستند – ادامه می یابد. به این معنی که تهران ممکن است از فن آوری هسته ای برای مقاصد مدنی بدون محدودیت استفاده کند، به شرطی که این فعالیت ها توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی کنترل شود.

ادامه مطلب
رئیسی و روابط منطقه‌ای
نفسی که دمیده شده و فرصتی که پیش آمده است

رئیسی و روابط منطقه‌ای

صابر گلعنبری در یادداشتی می نویسد: طی دو هفته اخیر بحث‌های زیادی با دوستان تحلیل‌گر از کشورهای منطقه که به دقت اوضاع ایران را رصد می‌کنند داشتم. سخنی به گزافه نیست اگر اذعان کنم شناخت برخی از آنها از اوضاع ایران و پیچیدگی‌هایش بیشتر از برخی کارشناسان ایرانی است. کسی که از خارج یک جغرافیای سیاسی و بدون سوگیری، تعلقات فکری و سیاسی نظاره‌گر تحولات آن است، تصویر جامعی را می‌بیند و تکه‌های پازل و تاثیرگذاری هر کدام در ترسیم این تصویر را به خوبی مشاهده می‌کند که همین کمک شایانی

ادامه مطلب
ایران بین مذاکرات و انتخابات
وقت کشی امریکا عمدی است؟

ایران بین مذاکرات و انتخابات

به نظر می رسد که دولت بایدن به دنبال جمع بین دو گزینه است، ولی تمایل بیشتری به گزینه انتظار کشیدن تا زمان مشخص شدن ویژگی های هیئت حاکمه جدید (ریاست جمهوری) داشته است اینکه آیا از اصلاح طلبان هستند یا از تندروها؛ مسیر مذاکرات از وقت کشی عمدی آمریکا و چه بسا تا حدی از وقت‌کشی ایرانی پرده برداشت.

ادامه مطلب
چالش های اقتصادی تحریم و کرونا، پیروزی رئیسی را تلخ می کنند؟
گزارش فایننشال تایمز از دولت منتخب اصول گرا

چالش های اقتصادی تحریم و کرونا، پیروزی رئیسی را تلخ می کنند؟

ابراهیم رئیسی، روحانی محافظه کار، در سال ۲۰۱۷ که برای اولین مرتبه در انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کرد، شکست خورد و نتوانست نظر رای دهندگان امیدوار به برجام و گشایش اقتصادی ناشی از آن را به حمایت از خود جلب کند. اکنون که ۴ سال از آن زمان گذشته، توافق هسته ای بدون نتیجه، بحران اقتصادی ناشی از تحریم های ایالات متحده، ناامیدی رای دهندگان، و عزم جمهوری اسلامی برای قدرت گرفتن یک اصول گرا، زمینه را برای پیروزی او در انتخابات با کسب ۶۲ درصد آراء فراهم آوردند.

ادامه مطلب
کش مکش ایران و عربستان ادامه تنش تهران و واشنگتن است
تاثیر کشمکش ایران-آمریکا بر مساله فلسطین

کش مکش ایران و عربستان ادامه تنش تهران و واشنگتن است

درگیری ایران – آمریکا باعث شد این درگیری در عرصه های دیگر شدت یابد. به این ترتیب که ایران روی مقاومت تمرکز کرد و واشنگتن روی عربستان و به این ترتیب درگیری ایران – آمریکا در عرصه‌های دیگری در یمن، لبنان، سوریه و عراق بازتاب یافت. این درگیری در یمن به عربستان آسیب رساند و باعث شد عراق به عرصه تسویه حساب ایران و آمریکا تبدیل شود.

ادامه مطلب
روسیه بعد از جنگ سرد استراتژی در مدیترانه را از نو تعیین کرد
روسیه در مدیترانه (بخش چهارم)

روسیه بعد از جنگ سرد استراتژی در مدیترانه را از نو تعیین کرد

پایان جنگ سرد آغاز یک آرایش مجدد استراتژیک مهم در اروپا و مدیترانه بود. روسیه برای تمرکز بر مشکلات داخلی از امپراتوری های خارجی و داخلی خارج شد. در حقیقت، مشکلات داخلی در سراسر دهه ۱۹۹۰ روسیه را درگیر کرده بودند. روسیه در نتیجه مواجهه با تخلیه منابع و فروپاشی بنیان دفاعی خود، دیگر نمی توانست از نظر نیروی دریایی، نظامی و ژئوپلیتیک یک بازیگر فعال در مدیترانه بماند. باقی مانده ناوگان شوروی در دریای سیاه با اوکراین تقسیم شد و روسیه دیگر نیروی دریایی موثر و مطرحی نداشت.

ادامه مطلب
افول کامل امریکا و چین به ضرر ماست
نشانه های جنگ سرد جدید

افول کامل امریکا و چین به ضرر ماست

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هم سیطره کامل آمریکا و هم سیطره کامل چین به ضرر کشورهای جهان سوم و مخصوصا کشور ماست اما زمانی که یک موازنه قوا در سطح جهانی بین این دوکشور در جریان باشد کشورهایی مانند ایران می توانند با ایجاد یک موازنه از هر دو بلوک قدرت اقتصادی امتیازاتی را کسب کنند و کشور خود را توسعه دهند. مجریان سیاستگذاری ایران باید سیاست بین المللی ایران را در جهتی قرار بدهند که ایران هم در مسیر جاده ابریشم شرق و هم در مسیر جاده ابریشم های احتمالی غرب قرار داشته باشد و از هر دو جاده ابریشم برای واردات کالا و صادرات کالاهای خود به شرق و غرب استفاده کند.

ادامه مطلب
اعتبار از دست رفته ایالات متحده
دو قطبی آسیب پذیر

اعتبار از دست رفته ایالات متحده

گرچه سیاست خارجی از دیرباز در برابر دوقطبی‌شدگی سیاسی مصونیت داشته است، اما اکنون دیگر چنین مصونیتی وجود ندارد. آمریکایی‌ها بیش از هر زمان دیگری پیرامون مسایلی هچون چندجانبه‌گرایی، تغییرات اقلیمی و تروریسم اختلاف نظر دارند. اجماعی که پیرامون سیاست خارجی میان رای‌دهندگان و سیاستمداران منتخبشان وجود داشت اکنون در حال ناپدید شدن است. 

ادامه مطلب
رئیسی اصولگراست اما تندرو نیست
تهران سرسخت تر خواهد شد

رئیسی اصولگراست اما تندرو نیست

در رابطه با دیدگاه های رئیسی باید گفت که او اصولگراست، اما تندرو نیست. او در پست ریاست جمهوری باید موازنه را میان اصولگرایان و عمل گرایان برقرار کند.

ادامه مطلب