اخبار اصلی - آرشیو

اقتصاد، محور انتخابات ترکیه
برنامه های اقتصادی رقابت ها را سنگین کرده است

اقتصاد، محور انتخابات ترکیه

۳ دسامبر امسال، یک ماه پس از آن که حزب عدالت و توسعه ترکیه – به رهبری «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه – چشم انداز این حزب را برای صدمین سالگرد جمهوری تحت عنوان “قرن ترکیه” که جنبه اقتصادی را نیز شامل می شود، اعلام کرد. حزب اصلی اپوزیسیون چشم انداز خود را تحت عنوان “ندای قرن دوم” اعلام کرد که شامل تعهداتی در جذب سرمایه گذاری به ترکیه و قرار دادن این کشور در مسیر رقابت جهانی بود.

ادامه مطلب
طالبان پاکستان و افغانستان علیه اسلام آباد؟

طالبان پاکستان و افغانستان علیه اسلام آباد؟

مشکلات بین دولت پاکستان و افغانستان در حالی اوج می گیرد که پاکستان درگیر آشفتگی سیاسی و همچنین تورم افسار گسیخته در داخل کشور است. اوجگیری درگیری بین کابل و اسلام آباد کار را برای دولت شهباز شریف سخت تر می کند اما در مقابل، مقابله دولت طالبان با حصار کشی در مرزهای دیورند و همچنین عدم رویارویی آن با گروه تحریک پاکستان جایگاه این دولت را در بین پشتون ها مستحکم تر می کند. با این حال، باید دید که آیا این یک استراتژی پایدار خواهد بود یا خیر، زیرا افغانستان به حمایت های نظامی و بشردوستانه پاکستان نیاز دارد و اسلام آباد در جهت کسب مشروعیت سیاسی بین المللی می تواند پشتیبان خوبی برای این کشور باشد؟

ادامه مطلب
رزمایش ترکیه و آذربایجان، هشدار به تهران پیام سخت به مسکو
رزمایشی بی‌سابقه در مرزهای ایران

رزمایش ترکیه و آذربایجان، هشدار به تهران پیام سخت به مسکو

اگر پیام به تهران بتواند از رویارویی نظامی بین جمهوری آذربایجان و ایران جلوگیری کند، پیام ارسال شده به مسکو نه تنها درباره روند آتی مذاکرات صلح بین ارمنستان و آذربایجان است، بلکه می تواند عواقب وخیم بر نحوه محاسبه امنیت کشورهای «همسایه» روسیه و منابعی که آنها می توانند برای بهبود آن استفاده کنند، داشته باشد.

ادامه مطلب
سردرگمی واشنگتن میان باکو و ایروان به سود پوتین و اردوغان ادامه دارد
آمریکا و فرصت چرخش سیاسی

سردرگمی واشنگتن میان باکو و ایروان به سود پوتین و اردوغان ادامه دارد

حمله روسیه به اوکراین، تهدیدی را که پوتینیسم نه‌تنها در داخل روسیه بلکه در سراسر اتحاد جماهیر شوروی سابق ایجاد می‌کند، برجسته و نمایان کرد. در حالی که دولت بایدن و کنگره میلیاردها دلار برای کمک به اوکراین به منظور حفظ آزادی‌اش سرمایه‌گذاری می‌کنند، حمایت از سایر کشورهایی که به دنبال کاهش نفوذ روسیه هستند نیز مهم است. در این میان یک نمونه بسیار مهم است. در دهه‌های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ارمنستان روابط نزدیکی با روسیه برقرار کرد. بخشی از این امر فرهنگی و بخشی نیز براساس یک محاسبه امنیتی واقع‌بینانه بود.

ادامه مطلب
نشست امان و فرصت طلایی دولت السودانی
چرا عراق مهم است؟

نشست امان و فرصت طلایی دولت السودانی

با روی کار آمدن دولت محمدشیاع السودانی و پوست اندازی سیاسی در بغداد، برگزاری نشست همسایگان عراق در اردن با عنوان نشست «بغداد۲» هم یک فرصت طلایی را به دولت تازه نفس در بغداد داده است تا به موازات تقویت روابط با کشورهای همسایه خود در غرب آسیا بتواند نیم نگاهی به افزایش مناسباتش با اروپا داشته باشد. 

ادامه مطلب
سرسام برجامی
نگاهی متفاوت به تحرکاتی در مورد برنامه جامع اقدام مشترک در روزهای گذشته

سرسام برجامی

نمی‌توان این تحلیل را نادیده گرفت و نپرسید که احیای برجام با وجود همه خبرهایی که مثبت به نظر می‌رسد، از دور که نگاهش می‌کنی، آیا هنوز در هاله تعلیق و حتی بایگانی‌شدن قرار ندارد؛ به‌خصوص آنکه نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در واکنشی تقابلی در توییتر به خبر اعلام آمادگی تهران برای ازسرگیری مذاکرات اعلام کرد، آخرین امید جمعی برای احیای کامل برجام از‌دست‌رفته و از آن مهم‌تر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این هم در اظهاراتی بدون آنکه به یاد بیاورد آمریکا توافق در برنامه جامع اقدام مشترک را زیر پا گذاشت، در آستانه احتمال بازگشت برجام یک بار دیگر از همان موضع مدعی شد توافق هسته‌ای با ایران دیگر مرده است؛ اما نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم.

ادامه مطلب
کابوس وحشتناک دولت راست افراطی نتانیاهو
توماس فریدمن در نیویورک تایمز می نویسد:

کابوس وحشتناک دولت راست افراطی نتانیاهو

توماس فریدمن معتقد است بدون خویشتن داری، نتانیاهو و شرکای ائتلافش ممکن است بتوانند راه حل “دو دولتی” و “تک دولتی” را در یک گور دفن کنند و راه را برای راه حلی دیگر آماده کنند: هرج و مرج مطلق.

ادامه مطلب
روابط ایران و چین فردای دیدرا شی جین‌پینگ از ریاض
تنش چقدر جدی است؟

روابط ایران و چین فردای دیدرا شی جین‌پینگ از ریاض

محجوب زویری، استاد تاریخ معاصر ایران و خاورمیانه در دانشگاه قطر گفت که احضار سفیر چین توسط وزارت امور خارجه ایران گامی دیپلماتیک در جهت بیان موضع و نشان دادن اعتراض خود بوده و پیامی دارد اما تهران و پکن اهتمام دارند که هیچ بحران سیاسی ای شدت نگیرد.

ادامه مطلب
اوج گیری عملیات های ضداسرائیلی
آخرین تحولات در سرزمین های اشغالی در آستانه روی کار آمدن نتانیاهو

اوج گیری عملیات های ضداسرائیلی

نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی در یورش دیروز خود به مناطق مختلف کرانه باختری د‌ه‌ها فلسطینی را ربودند و فلسطینیان نیز در مقابل ۱۹ عملیات ضدصهیونیستی علیه آن ها طی ۲۴ ساعت گذشته انجام دادند. نظامیان اشغالگر رژیم صهیونیستی دیروز دوشنبه اقدامات سخت‌گیرانه خود را بر دوازه‌های ورودی مسجد‌الاقصی افزایش داده‌ و از ورود جوانان به داخل مسجد جهت اقامه نماز صبح جلوگیری کردند.

ادامه مطلب