اخبار اصلی - آرشیو

«تاریخ تاجیکان ورارود» روایتی از سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه
معرفی کتاب

«تاریخ تاجیکان ورارود» روایتی از سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه جدید

علی هادیلو در معرفی کتاب «تاریخ تاجیکان ورارود» می نویسد: این کتاب را می‌توان نمونه‌ای از شکل‌گیری یک مکتب تاریخ‌نگاری جدید در آسیای میانه نیز قلمداد کرد؛ مکتبی که با وجود تأثیرپذیری از راه و روش تاریخ‌نگاری شوروی ـ البته وجوه علمی و مثبت آن ـ از این توانایی نیز برخوردار است در جایی که به بررسی سیاست‌های مقامات شوروی مربوط می‌شود، بدون پرخاش و تندی، جوانبی از آن را مورد نقد و بازنگری قرار دهد.

ادامه مطلب
خنجر یمنی بر گلوگاه اقتصادی تل‌آویو
معادلات منطقه و آینده انصارالله

خنجر یمنی بر گلوگاه اقتصادی تل‌آویو جدید

صباح زنگنه می گوید: اگر بخواهیم به شکل عمیق‌تر بررسی کنیم، به نظر می‌رسد خود قرائت انسانی و ورود انصارالله به دلیل حمایت از مردم مظلوم فلسطین در غزه و توقف کشتار صهیونیست‌ها یک ظرفیت ژئوپلیتیک را برای انصارالله ایجاد کرده و در ادامه تأثیر خود بر معادلات ژئواستراتژیک منطقه هم گذاشته است. البته نباید نادیده بگیریم که انگیزه اصلی انصارالله یمن در ورود به معادلات پس از عملیات طوفان‌الاقصی همان نگاه انسانی است و برای جلوگیری از کشتار بیشتر مردم مظلوم غزه دست به درگیری مستقیم با رژیم‌صهیونیستی زده‌اند، اما طبیعتاً این درگیری، ولو با انگیزه انسانی، آثار ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیک خود را دارد. لذا انصارالله یمن تا زمان برقراری آتش‌بس در نوار غزه و توقف کامل کشتار و جنایت رژیم‌صهیونیستی کماکان به این روند تأثیرگذاری بر معادلات منطقه ادامه خواهد داد که طبیعتاً نقش ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی یمنی‌ها را هم ارتقا خواهد داد.

ادامه مطلب
جاه‌طلبی هسته‌ای مکرون
تلاش رئیس‌جمهوری فرانسه برای استقلال نظامی اروپا

جاه‌طلبی هسته‌ای مکرون جدید

رئیس‌جمهوری فرانسه بر جاه‌طلبی خود برای ایجاد دفاع اروپایی، از‌جمله امکانات سپر ضدموشکی و همچنین استفاده از سلاح‌های هسته‌ای اصرار دارد. امانوئل مکرون در همین زمینه می‌گوید آماده است تا «بحث» را درباره دفاع مشترک اروپا ازجمله با کاربرد تسلیحات هسته‌ای باز کند. مکرون بارها بر نیاز به راهبرد دفاعی به رهبری اروپا تأکید و درباره آن استدلال کرده است و این جدیدترین مورد از سلسله سخنرانی‌های او در ماه‌های اخیر است که در آن بر ضرورت این امر تأکید می‌کند.

ادامه مطلب
طنین انداز یک محاکمه تاریخی
آیا یک کوه شواهد برای محکوم کردن ترامپ کافی است؟

طنین انداز یک محاکمه تاریخی جدید

به گزارش نیویورک تایمز روز دوشنبه، دادستان ها به طور رسمی این پرونده را به ۱۲ عضو هیئت منصفه ارائه و برای اولین بار خواستار محاکمه یک رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا هستند. محاکمه ای که می تواند نام ترامپ را در سراسر کشور آمریکا به عنوان مجرم طنین انداز کند.

ادامه مطلب
ساخت طالبان: قصر تروریسم شرقی
استراتژی متحدان آسیایی در مبارزه با داعش چیست؟

ساخت طالبان: قصر تروریسم شرقی جدید

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: داعش همانند گذشته، حربه ای به دست قدرت های متخاصم فرامنطقه ای است که تحت نظریه بی ثبات سازی در آسیا، برنامه خود را پیش می برد. فعال سازی جمجمه های فکری داعش، تلاش برای گسترش حلقه های هدف گیری و ایجاد شبح ترسناک این پدیده ی خودساخته طالبان، تحت نظر استخبارات طالبان، نشان می دهد که داعش برای افغانستان نه، بلکه برای منطقه منحیث یک مدل کار آمد و خوب طراحی شده است تا منطقه را دچار استحاله امنیتی کند.

ادامه مطلب
بحران در بحران
توافق در دسترس است؟

بحران در بحران جدید

کماکان تحرکات دیپلماتیک برای مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا در جریان است. با سفر بلینکن به کشورهای منطقه اکنون این تلاش‌ها جدیت بیشتری پیدا کرده است و به دنبالش، اخبار و گزارش‌های متعددی پیرامون آن منتشر می‌شود. اگرچه در مجموع به نظر می‌رسد بیش از هر زمان دیگری اکنون توافق در دسترس باشد، اما در مقابل این احتمال هم وجود دارد که به دلیل کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی و خصوصاً تاکید بر حمله به رفح، مذاکرات سرانجامی پیدا نکند. 

ادامه مطلب
تحرکات ضدایرانی واشنگتن در ریاض
توافق واشنگتن – ریاض از ماده ۴.۵ تا ماده ۵

تحرکات ضدایرانی واشنگتن در ریاض جدید

با وجود آنکه تقابل مستقیم ایران و اسرائیل فروکش کرده، اما همچنان در عرصه دیپلماسی جریان‌های ضدایرانی فعالی به دنبال تغییر‌ معادلات در منطقه علیه تهران هستند؛ از تلاش بایدن برای عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو گرفته تا ادعا بر سر ایجاد ائتلاف منطقه‌ای‌ شکل‌گیری سامانه پدافندی مشترک منطقه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران. در بین این هدف‌گذاری‌ها، موضوع مهم‌تر ناظر بر تلاش برای دستیابی آمریکا و عربستان به یک توافق‌نامه امنیتی دوجانبه است؛ توافق‌نامه‌ای که به اعتقاد ناظران، سیبل آن‌ ایران است.

ادامه مطلب
تنش یا مذاکره؟
بررسی فضای حاکم بر منطقه بعد از فروکش‌کردن تنش میان ایران و اسرئیل

تنش یا مذاکره؟ جدید

علی اکبر فرازی می گوید: زمانی که تنش‌زدایی و اعتمادسازی توسط تهران انجام شد و ترتیبات منطقه‌ای در سطح عملیاتی از جانب ایران به سمت کاهش تنش میل کرد، می‌توان روندی را ترسیم کرد که یا خبری از ناتوی عربی یا ناتوی عربی - غربی یا ناتوی عربی – غربی - عبری و سامانه یکپارچه پدافند عربی نباشد یا ایران هم باید جزء ترتیبات قرار گیرد.

ادامه مطلب
نگاهی به طرح انسداد مرزهای شرقی کشور
ارتش شرروع کرد

نگاهی به طرح انسداد مرزهای شرقی کشور جدید

فرمانده آماد و پشتیبانی منطقه شمال شرق نیروی زمینی ارتش روز دوشنبه خبر داد که چهار گروه مهندسی مرز نیروی زمینی ارتش برای اجرای طرح انسداد مرزهای شرقی (افغانستان) وارد منطقه شده‌اند. به گزارش روابط‌عمومی منطقه شمال شرق نیروی زمینی ارتش، سرتیپ دوم ستاد حسن مکفی در مراسم نام‌گذاری اماکن و تأسیسات مجموعه شرکت آب و فاضلاب مشهد به نام شهید «ولی‌الله فلاحی» اظهار کرد که طبق اعلام وزیر کشور مبلغ سه میلیارد دلار اعتبار برای اجرای طرح انسداد مرز شرقی (مرز با افغانستان) اختصاص یافته است.

ادامه مطلب
دانش‌آموزان باید بدانند چرا ایران حاضر به ایجاد روابط با برخی کشورها و دولت‌ها نیست
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور :

دانش‌آموزان باید بدانند چرا ایران حاضر به ایجاد روابط با برخی کشورها و دولت‌ها نیست جدید

رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز معلم در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، گسترش تظاهرات حمایت از ملت فلسطین در آمریکا و کشورهای دیگر را نشانه استمرار اولویت مسئله غزه در افکار عمومی جهان خواندند و تأکید کردند: جنایات رژیم صهیونیستی و همدستی آمریکا با او، حقانیت مواضع نظام و ملت ایران را در نفی رژیم اشغالگر و بدبینی به آمریکا اثبات کرد و همه بدانند هیچ راه حلی برای حل مسئله فلسطین جز بازگشت این سرزمین به صاحبان مسلمان، یهودی و مسیحی آن وجود ندارد و روابط با رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی، مشکلی را حل نخواهد کرد.

ادامه مطلب