اخبار اصلی - آرشیو

ایران رایگان به کاظمی کمک نمی کند
با وجود استقبال گرم از نخست وزیر عراق

ایران رایگان به کاظمی کمک نمی کند

ایران یک جمعیت خیریه نیست و به هیچ طرفی در منطقه، رایگان کمک نمی کند بلکه تلاش دارد از هر کمک یا همکاری با طرف های خارجی برای تقویت منافع ملی و اهداف راهبردی خود بهره برداری کند. از طرفی، هدف اصلی الکاظمی از سفر به تهران در حالی که یک ماه تا انتخابات پارلمانی عراق باقی مانده، جلب حمایت ایران برای نخست وزیر ماندن در دوره جدید است. این سفر در عین حال اذعان آشکار به نقش و نفوذ گسترده ایران در روند سیاسی عراق محسوب می شود. 

ادامه مطلب
توپ در زمین امریکا و اروپاست
در باب گفت وگوهای هسته ای با ایران

توپ در زمین امریکا و اروپاست

با گذشت هفت ماه از زمان آغاز مذاکرات وین به نظر می رسد این مذاکرات برای ایران صرفا سرپوشی بوده است تا زیر سایه آن بتواند به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد. به این ترتیب اکنون توپ در زمین ایران نیست بلکه در زمین آمریکا و شرکای اروپایی آن است. آنها باید تصمیم بگیرند که آیا می خواهند به مذاکرات هسته ای با ایران ادامه دهند و آن را به نتیجه برسانند یا آن را رها کنند و اجازه دهند فضا بیش از آن تنش آلود و بحرانی شود.

ادامه مطلب
امید به مذاکرات هسته ای بر می گردد؟
انتظار دور شدن سایه تنش ها

امید به مذاکرات هسته ای بر می گردد؟

به نظر می رسید که تمامی پیش بینی هایی که رسانه ها انجام داده بودند، از این موضوع حکایت داشته باشد که تهران بعد از تغییر دولت دیگر علاقه ای به توافق با آمریکا نداشته باشد. 

ادامه مطلب
امریکا بعد از رفتن از افغانستان
درس هایی که باید مورد توجه باشند

امریکا بعد از رفتن از افغانستان

با توجه به آنچه گفته شد و با نگاهی به تحولات اخیر می‌توان به روشنی دریافت که افغانستان هیچ یک از ویژگی‌های قابل پیش‌بینی برای برقراری موفقیت آمیز دموکراسی از طریق مداخله نظامی آمریکا را نداشته بلکه از تمام ویژگی‌های پیش‌بینی شده برای شکست این اقدام برخوردار بوده است. افغانستان ده سال بعد به یک دموکراسی تبدیل نخواهد شد، نرخ شکست آمریکا در این کشور ۸۶ درصد است. 

ادامه مطلب
اختلاف در دو سوی اقیانوس اطلس و روابط ایران و اروپا
برای ایران، شرق جایگزین اتحادیه اروپا می شود؟ (بخش بیست و پنجم)

اختلاف در دو سوی اقیانوس اطلس و روابط ایران و اروپا

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در ژوئیه ۲۰۱۵ در وین امضا شد، اغلب یکی از مهمترین موفقیت های دیپلماتیک اتحادیه اروپا قلمداد می شود که ثابت می کند بروکسل توانایی ایفای نقش «یک اتحادیه قوی با توانایی تفکر استراتژیک» را دارد. در حقیقت، اتحادیه اروپا نقش مهمی در تسهیل و میانجی گری مذاکرات منجر به توافق و در مرحله اول اجرای آن ایفا کرد. با این حال، خروج ایالات متحده از برجام در ماه مه ۲۰۱۸ توانایی اتحادیه اروپا برای ادامه اجرای صحیح توافق را به شدت به چالش کشید: بازگشت تحریم های ثانویه ایالات متحده انگیزه های اقتصادی را که به عنوان اهرمی برای ترغیب ایران به محدود کردن برنامه هسته ای در نظر گرفته شده بود، از بین برد. به رغم اظهارات حمایت کننده و متعهدانه اتحادیه اروپا در محافظت از برجام، اقداماتی که بروکسل برای محافظت از خود در برابر تحریم های واشنگتن انجام داد، نتیجه چندانی نداشتند و نتوانستند روابط اقتصادی اتحادیه اروپا و ایران را حفظ کنند. در حقیقت، به دلیل ناتوانی اروپا در عمل به وعده هایش بود و نه به دلیل خروج آمریکا از توافق، که ایران در ماه مه ۲۰۱۹ شروع به عقب نشینی از تعهدات هسته ای خود کرد. درام برجام به طور کلی نشان دهنده محدودیت های اتحادیه اروپا به عنوان یک بازیگر جهانی است.

ادامه مطلب
خلائی که تهران برای پر کردن آن برنامه دارد
چگونگی استفاده ایران از خروج امریکایی ها از افغانستان

خلائی که تهران برای پر کردن آن برنامه دارد

هفته نخست ماه سپتامبر خبرهایی منتشر شد مبنی بر این که پنتاگون سه پایگاه خود در سوریه را ترک کرده است. گام بعدی می تواند، خروج نیروهای ناتو از عراق باشد. در مجموع، خلائی در حال شکل گیری است و ایران خود را برای پر کردن آن آماده می کند.

ادامه مطلب
کاهش امید ایران به طالبان
تهران ابزارهای لازم برای فشار در اختیار دارد

کاهش امید ایران به طالبان

وزارت امور خارجه ایران به شدت از طالبان که به جای گفت وگو برای تصرف پنجشیر به زور متوسل شده است انتقاد کرد. در کابینه طالبان هیچ نماینده ای از گروه موسوم به "شورای مشهد" که ایران سال ها برای شکل گیری آن تلاش کرده است، وجود ندارد. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مخالفت با کابینه جدید افغانستان گفت رهبری جدید این کشور ضرورت تشکیل دولت فراگیر را نادیده گرفته است.

ادامه مطلب
رزمایش «سه برادر»، کشورهایی که ارمنستان را دوست نمی دانند
اتحاد دوستان و ترس دشمنان

رزمایش «سه برادر»، کشورهایی که ارمنستان را دوست نمی دانند

گام های تاریخی در زمینه همکاری های نظامی با کشورهای برادری که ارمنستان را به رسمیت نمی شناسند و مرزهای خود را به روی آن بستند در حال برداشته شدن است. عدالت وردیف می گوید: «کشورهای منطقه نمی توانند به راحتی پیروزی آذربایجان در جنگ میهنی را هضم کنند.»

ادامه مطلب
احساس فرانسه: امریکا خیانت کرد و سیلی زد
با لغو «قرارداد قرن» و بحران دیپلماتیک جدید

احساس فرانسه: امریکا خیانت کرد و سیلی زد

کسانی که در مورد این واقعیت که همکاری فرانسه با یک رئیس جمهوری دموکرات بسیار آسانتر از رئیس جمهوری جمهوری‌خواه است، توهم داشتند، آنها دیدند که یکی پس از دیگری این همکاری ها بر اساس حقایق محو شده اند. حدود یک ماه پیش شاهد عقب نشینی غیرمسئولانه و ناگهانی امریکا از افغانستان بودیم و حالا هم لغو قرارداد زیردریایی ها را شاهدیم. یک منبع دیپلماتیک در این باره می گوید: «ما نمی توانیم به تصمیم امریکا برای اخراج یک متحد از جمع متحدانش آن هم به این روش بی توجه باشیم.»

ادامه مطلب
ژاپن معتبرترین بازیگر خاورمیانه
اعتمادی که به دیپلماسی توکیو هست به واشنگتن نیست

ژاپن معتبرترین بازیگر خاورمیانه

ژاپن به عنوان یک میانجی و پیوند‌دهنده در خاورمیانه از مزیتی ویژه برخوردار است. به‌رغم روابط نزدیک با ناتو و مشارکت لجستیکی در سایر جنگ ‌های تحت رهبری آمریکا، از جمله جنگ کره و ویتنام، ژاپن در اشغال عراق و افغانستان نقش محدودی داشت. بنابراین ژاپن از جمله اندک شرکای آمریکاست که از مداخلات دهه ‌های اخیر در منطقه سربلند بیرون آمده و شهرتش دست نخورده باقی مانده است.

ادامه مطلب