اروپا - آرشیو

اروپایی ها هنوز موضع ایران را نمی دانند
با وجود تاکید باقری بر امکان رسیدن به توافق

اروپایی ها هنوز موضع ایران را نمی دانند

یکی از کارشناسان غربی که هفته گذشته در اروپا با باقری کنی دیدار کرد، می گوید که معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید داشت که او به عنوان مسئول گفت وگوهای هسته ای در دولت ابراهیم رئیسی گمارده شده است. او در این باره می گوید: "او به روشنی تلاش داشت این پیام را منتقل کند که رسیدن به توافق ممکن است و او کسی است که مسئول پرونده هسته ای است." باقری همچنین انتقادهای گذشته اش از برجام را کم اهمیت جلوه داد و گفت زمانی آن دیدگاه را مطرح کرده که به عنوان یک کارشناس بیرون از دولت نظر می داده اما اکنون او در دولت و یک سیاستگذار دولتی است و به نمایندگی از نظام کار می کند و دیدگاه های شخصی اش اهمیتی ندارند.

ادامه مطلب
نقش سفارتخانه ها در روابط ایران و اروپا
از الزام پویندگی و کنشگری تا ضرورت بودجه و سرمایه انسانی (بخش ۵۰)

نقش سفارتخانه ها در روابط ایران و اروپا

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در واقع سفارت خارجی دفتر رسمی یک کشور در پایتخت کشور دیگر است که بالاترین مقام آن یعنی شخص سفیر مسئول گفت وگوهای میان دولت‌ها و مهمترین مرکز و ساختمان سیاسی است که مسئولیت برقراری ارتباطات دیپلماتیک بین دو کشور را بر عهده دارد.

ادامه مطلب
پوتین تغییرات اقلیمی را نادیده می گیرد
روسیه، چهارمین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای جهان

پوتین تغییرات اقلیمی را نادیده می گیرد

شهره پولاب در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: روسیه چهارمین تولید کننده بزرگ گازهای گلخانه ای در جهان که پنج درصد کربن جهان را تولید می کند، از تعهد به پیمان‌های توافق شده برای کاهش استفاده از زغال‌سنگ و انتشار گاز متان خودداری کرده و تمرکز خود را بر روی نیاز به نجات درختان در اجلاس Cop۲۶ قرار داده است. روسیه با حدود ۸۰۰ میلیون هکتار زمین جنگلی، پرجنگل ترین کشور جهان بوده و به صفر رساندن کربن و جذب گازهای گلخانه‌ای توسط جنگل‌های وسیع این کشور را تا سال ۲۰۶۰ هدف گذاری نموده است.

ادامه مطلب
با رقبای مکرون آشنا شوید
اطلاعاتی کاربردی درباره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه

با رقبای مکرون آشنا شوید

توپ اکنون در زمین رای دهندگان فرانسوی است که با رای خود می توانند آینده دیگری برای جمهوری فرانسه رقم زنند. آیا امانوئل مکرون برای بار دوم اعتماد فرانسوی ها را جلب خواهد کرد یا گزینه دیگری مورد توجه قرار خواهد گرفت؟ اکنون مبارزات انتخاباتی فرانسه شروع شده است.

ادامه مطلب
آیا می توان نظم «چرچیلی آنگلوساکسونی» در روابط بین الملل را تغییر داد؟
تسلط قدرت نرم لندن بر واشنگتن با استفاده از حربه اغفال

آیا می توان نظم «چرچیلی آنگلوساکسونی» در روابط بین الملل را تغییر داد؟

سید وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آیا تغییر نظام چرچیلی حاکم بر روابط بین الملل امکان پذیر است؟ بله؛ اما. در این رابطه پذیرش چند پیش فرض ضروری است. همان طور که جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا در حذف فرانسه از پیمان نظامی AUKUS بین امریکا و استرالیا و انگلیس گفت: "ناشیانه عمل کردیم"؛ سیاست خارجی امریکا را می توان دستکاری و به روایتی دیگر، هیات حاکمه امریکا را "اغفال" کرد. 

ادامه مطلب
یهودستیزی عمیق اروپا
پدیده ای که ریشه در تاریخ دارد

یهودستیزی عمیق اروپا

مهدی تدینی در یادداشتی می نویسد: اگر کسی مکتوبات یهودی‌ستیزان اروپا را بشناسد و خوانده باشد، برایش جای هیچ تردیدی نمی‌ماند که در صورت به قدرت رسیدن یهودی‌ستیزان متعصب حذف اجتماعی و احتمالاً مرگ در انتظار یهودیان خواهد بود.

ادامه مطلب
بوسنی هرزگوین در آستانه فروپاشی
سایه ظهور دوباره جنگ داخلی سنگینی می کند

بوسنی هرزگوین در آستانه فروپاشی

سعید هاشمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کریستین اِشمیت، نماینده ی جدید جامعه جهانی در جمهوری فدراتیو بوسنی و هرزگوین که از حدود سه ماه پیش جانشین والنتین اینتسکو  شده، نسبت به خطر قریب‌الوقوع فروپاشی در این کشور و وجود یک چشم‌انداز جدی در خصوص بازگشت به روزهای درگیری و حتی جنگ هشدار داده است.

ادامه مطلب
اوکراین: آینده اقتصادی و دیپلماتیک نامشخص
چالش های متعددی که روسیه مسبب آن است

اوکراین: آینده اقتصادی و دیپلماتیک نامشخص

تهدید راه اندازی نورد استریم-۲ برای اقتصاد کشورش، درگیری «منجمد» با روسیه و روابط نامشخص با غرب: این چالش ها با منافع کشورهای مختلف آمیخته شده و اوکراین را در موقعیت حساسی قرار می دهد. دیدگاه ژان دو گلینیستی، سفیر اسبق فرانسه در روسیه و مدیر تحقیقات موسسه روابط بین الملل و استراتژیک را با هم می خوانیم. 

ادامه مطلب
اغراض سیاسی در پس قوانین قضایی کشورهای اروپایی
قوانین سوئد مانع میزبانی آنها از شبکه وابسته به تروریست‌ها نمی شود

اغراض سیاسی در پس قوانین قضایی کشورهای اروپایی

ابوالقاسم دلفی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی می گوید: در واقعیت هر کشوری می تواند در حوزه سرزمینی خودش اعمال حاکمیت کند و اگر جرم و جنایتی در محدوده جغرافیایی و سیاسی آن صورت بگیرد می تواند بر اساس قوانینی که دارد نسبت به مجازات آنها اقدام کند.

ادامه مطلب
نقش حقوق بشر در روابط ایران و اروپا
از ارزش انسانی تا ابزار سیاسی (بخش ۴۸)

نقش حقوق بشر در روابط ایران و اروپا

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: این روزها حقوق بشر به موضوع مهم و چالش جدی در روابط بسیاری از کشورها تبدیل شده که نمونه بارز آن بحران حاصله در روابط ترکیه با ده کشور غربی و یا بیانیه ۴۳ کشور در محکومیت حقوق بشر در چین و حتی نقض حقوق بشر در بخش های مختلف اروپا به بهانه مقابله با کووید ۱۹ است.

ادامه مطلب