اروپا - آرشیو

پوتین، روسیه و نظام بین‌المللی
رئیس جمهوری روسیه می گوید ضد غربی نیست

پوتین، روسیه و نظام بین‌المللی

محمد کاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: یش از یک دهه است که روس‌ها، نه فقط خود را کنشگری استراتژیک در سطح جهانی معرفی می‌کنند، بلکه از روسیه به‌عنوان «بازیگر تمدنی» یاد می‌کنند. پوتین در عین حال به تمدن غربی ادای احترام کرد و گفت که روسیه ضد غرب نیست، در این میان به برخی از کنش و واکنش‌های فرهنگی در درون غرب هم پرداخت و شکاف‌های موجود در مباحث فرهنگی در غرب را یادآور شد.

ادامه مطلب
بازخوانی استراتژیک بحران اوکراین
کشوری که روسیه را امپراطوری می کند

بازخوانی استراتژیک بحران اوکراین

حسن فتاحی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: الکساندر سولژنیتسین قبل از مرگش در سال ۲۰۰۸ اعلام کرد که روسیه (روس‌های بزرگ)، بلاروس (روس‌های سفیدپوست) و اوکراین (روس‌های کوچک) باید به‌عنوان یک کشور اسلاو واحد شوند. به قول برژینسکی، روسیه بدون اوکراین هرگز یک امپراتوری نخواهد شد.

ادامه مطلب
نیم نگاه حزب کارگر به قدرت
اوج گیری شکاف در انگلستان

نیم نگاه حزب کارگر به قدرت

رهبر حزب کارگر انگلیس گفت که در صورت پیروزی در انتخابات عمومی، مجلس تشریفاتی اعیان را که بیشتر اعضای آن انتصابی و غیرانتخابی هستند، به‌منظور آنچه او احیای اعتماد به نظام سیاسی خواند، منحل خواهد کرد.

ادامه مطلب
ورشکستگی های بزرگ جهانی در راه است
ریشه های بحران اقتصادی در بریتانیا

ورشکستگی های بزرگ جهانی در راه است

آمریکا مشغول مکیدن سرمایه از سرتاسر جهان است و تمامی اَبَر بدهکاران برای تأمین مالی بدهی های خود با مشکل مواجه شده اند. ما به زودی شاهد ورشکستگی های تازه ای در میان کشورهای دنیا خواهیم بود.

ادامه مطلب
«پلیس خوبی» که «بد» شد
ساز ناکوک قاره سبز

«پلیس خوبی» که «بد» شد

به موازات همجه های رسانه ای و نیز تلاش های بی وقفیه امریکا در جهت فشار به ایران که بعد جدید و دیده نشده ای از دولت بایدن را علیه تهران نشنا داد شاهد اوج گیری تقابل قاره سبز نیز هستیم. در حالی که سه روز متوالی سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته ایالات متحده آمریکا دست به اعمال تحریم علیه ایران زد، اورپایی ها هم بیکار نبودند و به تبعیت از واشنگتن از هر گونه اقدامی برای فشار به تهران دریغ نکردند. مجموعه این شرایط فضایی را به وجود آورده است که شاید بتوان آن را کم سابقه و حتی بی سابقه تصور کرد.

ادامه مطلب
جنگ اوکراین ثابت کرد تحریم بهترین ابزار مقابله نیست
تأثیرات ژئوپلیتیکی جنگ روسیه و اوکراین بر نظام جهانی

جنگ اوکراین ثابت کرد تحریم بهترین ابزار مقابله نیست

آرش قربانی سپهر در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: درگیری روسیه و اوکراین نشان داده است که اعمال تحریم ها علیه یک کشور متخاصم بهترین پاسخ نیست، زیرا تأثیرات سرریزی بر کشورهای غیر درگیر دارد، به ویژه زمانی که کشورهای متخاصم شرکای تجاری کشورهای غیر درگیری هستند. 

ادامه مطلب
جنگ اوکراین، صحنه رویارویی ایران و اسرائیل
روسیه نقش مهم دارد

جنگ اوکراین، صحنه رویارویی ایران و اسرائیل

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اسرائیل از این مساله هراس دارد که در صورت ارسال اسلحه به اوکراین تکنولوژی این جنگ افزارها به دست روسیه و سپس ایران بیفتند و بدیهی است این مساله می تواند امنیت خودش را در سرزمین های اشغالی تحت تاثیر قرار دهد.

ادامه مطلب
چرا قاره سبز چهره ای ضدایرانی به خود گرفته است؟

چرا قاره سبز چهره ای ضدایرانی به خود گرفته است؟

کوروش احمد در گفت وگویی تاکید دارد که اگر  احیای توافق هسته ای حاصل می شد طبعاً زمینه برای اینکه روابط رو به رشدی بین ایران و اروپا شکل بگیرد و به دنبال آن مناسبات و رفت و آمدهای دیپلماتیک افزایش پیدا کند، به وجود می آمد. در این صورت کلا روابط ایران و قاره سبز توسعه پیدا می‌کرد و فضای مثبت شکل می گرفت. این فضای مثبت بی شک بر موضوعاتی مانند ارسال پهپاد اثر کاهنده خود را می داشت تا جایی که به باور من شاید مسئله جنگ اوکراین و نقش ایران در این جنگ سرنوشت دیگری پیدا می کرد. در چنین بستری حتی واکنش اروپا به اعتراضات در ایران در اثر تعامل بین طرفین تا این اندازه تند، تهاجمی و خصمانه نمی شد. یعنی در کل احیای برجام تاثیرات تخفیف دهنده ای در این دو موضوع (پهپاد و اعتراضات) می داشت و روابط ایران و اروپا به این نقطه و شکاف حال حاضر نمی رسید.

ادامه مطلب
در این بحبوحه جنگ اوکراین، چپ‌ها کجا هستند؟
جریانی مدعی خلع سلاح‌شده

در این بحبوحه جنگ اوکراین، چپ‌ها کجا هستند؟

چپ ضد امپریالیست به طور مشروع به همسویی اوکراین و اتحادیه اروپا با ایالات متحده حمله می کند، اما نمی تواند بپذیرد که مردی که باعث این تغییر ژئوپلیتیکی و همچنین پیوستن دو کشور اتحادیه یعنی فنلاند و سوئد به ناتو شد، ولادیمیر پوتین نامیده می شود. دشمنان رئیس جمهوری روسیه دوست دارند به ما بگویند که او افسر کا گ ب بوده است. اما با توجه به اعمال او از فوریه گذشته، می‌توان به این فکر کرد که اگر به جای او جورج بوش، که رئیس سابق سازمان سیا هم بود، بیش از این چه کاری می توانست در جهت منافع امریکا انجام دهد؟

ادامه مطلب
بنادر اروپا جایی برای گاز بیشتر ندارند
کمک پاییز گرم امسال به قاره سبز

بنادر اروپا جایی برای گاز بیشتر ندارند

بنابراین، کارشناسان تاکید می‌کنند که با ادامه وضع موجود، احتمال وقوع بحران انرژی در زمستان ۲۰۲۲ برای اتحادیه اروپا بسیار ضعیف است اما با ادامه کاهش جریان‌ گاز روسیه امکان ذخیره‌سازی تابستانی گاز آن گونه که در سال جاری وجود داشت، در سال آینده ممکن نخواهد بود. پس اگر زمستان سختی در پیش باشد و یا رونق بخش تولید روندی فزاینده به خود بگیرد، فصل سرمای ۲۰۲۳ برای اتحادیه اروپا بحران زا خواهد بود و بر همین اساس، کمیسیون اروپا از هم اینک در فکر سال آینده است.

ادامه مطلب