اروپا - آرشیو

جهانی پرآشوب زیر سایه سازمان ملل
از شرق دور تا خاورمیانه و قلب اروپا

جهانی پرآشوب زیر سایه سازمان ملل

بهرام امیراحمدیان در یادداشتی می نویسد: پنج قدرت هسته ای عضو دائم و دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل، اگرچه برای تضمین و تامین امنیت جهانی تعریف شده اند، ولی متاسفانه در سده ۲۱ با استفاده از این قدرت حقوقی خود به ناقض امنیت بین الملل تبدیل شده اند.

ادامه مطلب
رابطه میان جنگ غزه با نبرد اوکراین
روابط روسیه با ایران، بیشتر مستحکم می شود

رابطه میان جنگ غزه با نبرد اوکراین

همانطور که از روابط نمادین دفاعی آنها مشهود است، مسکو و تهران دو جنگ‌ کنونی علیه اسرائیل و اوکراین را به طور جدی به هم مرتبط می‌دانند؛ و چنانچه غرب آن‌ها را از هم جدا کند، اشتباه بزرگی مرتکب می‌شود.

ادامه مطلب
از تشکیک در اقتدار مسکو تا تردید در مصالحه
اشغال خاک روسیه

از تشکیک در اقتدار مسکو تا تردید در مصالحه

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اگر چه کشورهای غربی در مورد عملیات تهاجمی اوکراین به خاک روسیه اظهار بی اطلاعی می‌کنند و روس ها نیز کاملا غافلگیر شده‌اند و ارتش اوکراین با به اسارت گرفتن صدها نیروهای روسی و تصرف هزاران کیلومتر مربع از اراضی این کشور بدون مواجهه با مقاومت ملموس ضربه حیثیتی به دومین ارتش جهان وارد کرده است. اخبار حکایت از آن دارد که نیروهای روسی مستقر در منطقه از آمادگی رزمی سطح پایین برخوردار بوده اند. در حال حاضر ارزیابی دقیق عملیات تهاجمی اوکراین دشوار است و بر کسی پوشیده نیست که محور یورآتلانتیک و مرکز فرماندهی ناتو در نحوه مقابله ارتش اوکراین با ارتش روسیه و انواع عملیلت تهاجمی زمینی، هوایی و دریایی کی‌یف مشارکت دارد و کمک های جدید تسلیحاتی غرب به اوکراین تشدید حملات تاکتیکی به عمق خاک روسیه و هدف قراردادن پایگاه های مهم هوایی و دریایی و تاسیسات زیر بنایی روسیه را موجب شده است. 

ادامه مطلب
ارتش روسیه بر دروازه‌های «پوکروفسک»
پیشروی مسکو به سوی شهر استراتژیک شرق اوکراین، در واکنش به تصرف «کورسک»

ارتش روسیه بر دروازه‌های «پوکروفسک»

نزدیک به دو هفته از ورود اوکراین به خاک روسیه و پیشروی تا کورسک می‌گذرد. روسیه در این مدت بارها عقب‌نشینی کرده است اما خبر می‌رسد که ارتش روسیه با وجود عقب‌نشینی از کورسک، به‌سرعت به منطقه لجستیکی پوکروفسک در شرق اوکراین نزدیک می‌شود

ادامه مطلب
از نازیسم هایدگری تا صهیونیسم هابرماسی
همواره رنج «دیگری» اهمیت ناچیزی دارد

از نازیسم هایدگری تا صهیونیسم هابرماسی

حمید دباشی می نویسد: برای اوباشان جنگی ‌ایالات‌متحده، اروپا، استرالیا و کانادا که تماما حامیان اسراییل هستند، ما مردمان ‌بی‌پناه ‌جهان، درست مانند فلسطینیان، به‌‌ حساب ‌نمی‌آییم ‌و به‌رسمیت شناخته ‌نمی‌شویم.

ادامه مطلب
دستاوردها و خطرات عملیات اوکراین در روسیه چیست؟
تهدید در کمین کی یف با تجدید قوای مسکو

دستاوردها و خطرات عملیات اوکراین در روسیه چیست؟

اوکراین از یک هفته پیش با حمله‌ای برق‌آسا به داخل خاک روسیه به رشته پیروزی‌هایی دست یافته است، اما تجدید قوای نیروهای روسی و چالش‌های نیروهای اوکراینی برای حفظ اراضی گرفته‌شده می‌تواند خطر را برای نیروهای اوکراینی افزایش دهد.

ادامه مطلب
پوتین باید صلح را بپذیرد؟!
ادامه حمله اوکراین در خاک روسیه

پوتین باید صلح را بپذیرد؟!

یک هفته پس از آغاز حمله غافلگیرانه ارتش اوکراین در روسیه، فرمانده ارتش اوکراین تأیید کرد که نیروهایش اکنون هزار کیلومتر مربع از خاک منطقه کورسک روسیه را در کنترل خود دارند. هم‌زمان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت روسیه باید صلح را بپذیرد. زلنسکی گفت از مناطقی در روسیه که اکنون در کنترل اوکراین است، بارها برای حمله به خاک اوکراین استفاده شده بود و «ازبین‌بردن تروریست‌های روس در هرجایی که هستند، یک اقدام کاملا عادلانه است». او افزود روسیه برای دیگران جنگ به ارمغان آورد و اکنون جنگ به خانه خود او آمده است.

ادامه مطلب
پوتین و معادلات جدید
جنگ جهانی سوم در راه است؟

پوتین و معادلات جدید

علی اصغر بصیری جم در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بار دیگر سیاست روسی در محک سیاست غرب قرار گرفته، همان گونه که غرب در سال ۲۰۲۲ روسیه را برای درگیری با اوکراین و حمله به آن در تنگنای امنیتی قرار داد اینک نیز یک بار دیگر پوتین با چالشی دیگر مواجه شده، از یک طرف تجاوز اوکراین به خاک روسیه که در تارخ بی معاصر بی سابقه است، از طرف دیگر دولت جدید ایران و سیاست های خارجه اعلامی از طرف آن در خصوص حل و فصل مسائل با جهان و مسئله پرونده هسته‌ای و همچنین پاسخ به ترور هنیه؛ در عین حال رفع ممنوعیت های فروش سلاح به عربستان توسط آمریکا و در نهایت مسئله بازگشت گسترده نیروهای آمریکایی در دریای سرخ و غرب آسیا به بهانه حمایت از اسرائیل در پی واکنش تهران به ترور هنیه، که پوتین توانسته بود با سیاست های غیرمستقیم آنها را از منطقه خارج کند.

ادامه مطلب
سناریوی پیچیده ناتو برای روس‌ها و چینی‌ها
راهی جز مسابقه تسلیحاتی و تحریم نیست

سناریوی پیچیده ناتو برای روس‌ها و چینی‌ها

بهرام امیراحمدیان در یادداشتی می نویسد: ناتو برای جلوگیری از توسعه طلبی روسیه راهی بجز کشاندن روسیه به مسابقه تسلیحاتی و تحریم ندارد، زیرا ساختار کنونی شورای امنیت ابزاری برای جلوگیری از تجاوز دارندگان حق وتو به دیگر کشور‌های مستقل را ندارد.

ادامه مطلب
پس‌لرزه‌های عملیات جسورانه اوکراین
حمله شبانه مسکو به کی‌یف و خط‌و‌نشان رئیس جمهور بلاروس برای اوکراین

پس‌لرزه‌های عملیات جسورانه اوکراین

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی‌بر ورود سربازان اوکراینی به روسیه با هدف بی‌ثبات‌کردن مسکو، مقام‌های اوکراین این اخبار را تأیید کردند. یک مقام امنیتی اوکراین‌ که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد: «ما در حالت تهاجمی قرار داریم. هدف ما از این عملیات آن بود که بیشترین تلفات را به دشمن وارد کنیم و نشان دهیم که روسیه قادر به محافظت از مرزهایش نیست».

ادامه مطلب