اروپا - آرشیو

گسترش اروپا یعنی فروپاشی آن
اوکراین به عضویت در می آید؟

گسترش اروپا یعنی فروپاشی آن

رهبران اروپایی تکرار می کنند که عضویت در اتحادیه اروپا را به حراج نگذاشته اند و ارفاقی در کار نیست. اما، بر خلاف نامزدهای قبلی عضویت در اتحادیه، اعتبار اوکراین بر اساس استانداردهای تعریف شده از نظر مبارزه با فساد، احترام به حاکمیت قانون، دفاع از اقلیت ها، بودجه متعادل و غیره ارزیابی نمی شود و به نظر می رسید که تنها معیارارزیابی عضویت، ملاحظات ژئوپلیتیک باشد. میل به گسترش اروپا که اولویت دهه های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ بود، حدود بیش از یک دهه است که به فراموشی سپرده شده است.

ادامه مطلب
جهش چشمگیر بودجه دفاعی روسیه در پرتو جنگ اوکراین
جنگ بزرگ مسکو با غرب نزدیک است؟

جهش چشمگیر بودجه دفاعی روسیه در پرتو جنگ اوکراین

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سوال اساسی این است که حمله بزرگ احتمالی کرملین و دفاع تمام عیار اوکراین در چه موقعیت زمانی و جغرافیایی صورت خواهد پذیرفت و آیا خواهد توانست تغییری اساسی در معادله این منازعه موجب شود؟

ادامه مطلب
درباره انصراف ایتالیا از حضور در جاده ابریشم نوین چین
دلایل و پیامدها

درباره انصراف ایتالیا از حضور در جاده ابریشم نوین چین

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رشد اقتصاد چین مساوی با فروپاشی اقتصاد غرب و یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت با محدودشدن رشد اقتصادی غرب مساوی است. عملاً کالاهای چینی به‌دلیل این‌که در سطح انبوه تولید می‌شوند و کارگران چینی به نسبت کارگران سایر کشورها ارزان‌قیمت‌تر محسوب می‌شوند، یک مزیت قیمتی را در برابر کالاهای اروپایی دارا هستند، در نتیجه با هجوم کالاهای ارزان‌قیمت چینی به‌سمت اتحادیه اروپا از طریق کریدور جاده ابریشم نوین عملاً ممکن است رشد اقتصادی اتحادیه اروپا با مشکلاتی مواجه شود و حتی بخشی از صنایع این کشورها ور شکست شوند.

ادامه مطلب
زنده باد حقوق کودکان
هدف ایجاد کنوانسیون حقوق کودک، زندگی بهتر برای آنان است

زنده باد حقوق کودکان

محمدمهدی سیدناصری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یونیسف در جدیدترین گزارش خود در سال (۲۰۲۳) با عنوان چشم‌انداز حقوق کودکان در سال (۲۰۲۳) میلادی، خاطرنشان کرده که کودکان با مجموعه‌ای از بحران‌‌های بزرگ از جمله ادامه‌ی همه‌گیری کرونا، جنگ بزرگ در اروپا، بحران انرژی، افزایش تورم و فقر چند بعدی ، ناامنی غذایی ، شکاف دیجیتالی و اینترنت را از چالش‌ها و بحران‌های مهم زندگی کودکان اعلام کرده ‌است.

ادامه مطلب
چگونه انقلاب‌ها مسیر سقوط را پیش می‌گیرند
نگاهی اجمالی به برخی انقلاب‌ها

چگونه انقلاب‌ها مسیر سقوط را پیش می‌گیرند

عیسی محمد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ماکلاکوف سیاستمدار لیبرال، روسیه را با خودرویی مقایسه کرد که توسط یک راننده دیوانه هدایت می‌شد. ماکلاکوف معتقد بود: مسافران می‌دانستند که دورنمای سیاست کشور چندان خوشایند نیست، اما هیچ‌کس جرات نداشت، فرمان را از ترس اینکه تصادف کند، بگیرد.

ادامه مطلب
نگاه مردم منطقه بالکان به درگیری های نوار غزه
نظر درباره امریکا چیست

نگاه مردم منطقه بالکان به درگیری های نوار غزه

سعید هاشمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می رسد در نتیجه جنگ در نوار غزه، تغییری در نگرش شهروندان بوسنی و هرزگوین نسبت به ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه ایجاد شده است.

ادامه مطلب
جنگ اوکراین؛ از ویرانگری نامحدود تا قربانیان ناتمام
نبردی که ویرانی به بار آورده است

جنگ اوکراین؛ از ویرانگری نامحدود تا قربانیان ناتمام

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: واقعا در هزاره سوم بسیار تاسف بار است که صدها هزار انسان بی گناه قربانی عدم درایت سیاسی رهبران اوکراین و خوش بینی مضاعف روسیه در کسب موفقیت کوتاه مدت در جنگ با اوکراین می شوند. اینجا باید به جمله ای از آندری گرمیکو، وزیر امور خارجه شوروی سابق (بیش از ۳۸ وزارت) اشاره کرد که گفته بود سی سال مذاکره برای جلوگیری از یک روز جنگ ارزشمند است.

ادامه مطلب
شبه‌نظامیان چچن در خدمت پوتین
تلفات روسیه در جنگ اوکراین به بالاترین میزان از شروع جنگ رسیده است

شبه‌نظامیان چچن در خدمت پوتین

بر اساس تازه‌ترین برآوردها، تعداد تلفات روسیه در جنگ اوکراین از ۳۰۰ هزار نفر فراتر رفته است و در کنار آن نیز هزاران نظامی روس، میدان جنگ اوکراین را ترک کرده‌اند. در چنین شرایطی، رمضان قدیروف، رهبر چچن، از آمادگی سه هزار نیروی نظامی تحت امر خود برای پیوستن به ارتش روسیه در جنگ اوکراین خبر داد. قدیروف که از یک سو خود را «پیاده‌نظام» رئیس‌جمهوری روسیه می‌داند و از سوی دیگر به «عملیات نظامی ویژه» روسیه در اوکراین انتقادهایی دارد، جنگ مسکو و کی‌یف را سنگر مبارزه با «تجاوزهای» غرب تلقی می‌کند.

ادامه مطلب
نه، جهان چندقطبی نیست!
دلایلی برای رد یک باور جدید

نه، جهان چندقطبی نیست!

یکی از مباحث رایج میان سیاستمداران، دیپلمات ها و ناظران سیاست بین‌المللی این است که جهان به زودی چندقطبی می‌شود. این ایده ی نادرست و گمراه کننده ای است که پیامدهای زیانباری در سیاست گذاری دارد.

ادامه مطلب