اروپا - آرشیو

ابتکارعمل چین نمرده است
در جنگ اوکراین

ابتکارعمل چین نمرده است

در سرمقاله ای که در روزنامه اماراتی الخلیج منتشر شده آمده است که پکن باور دارد ابتکار عملش متعادل و شایسته بحث و بررسی است؛ زیرا نگرانی‌های امنیتی روسیه و نیز خواسته‌های اوکراین را مد نظر قرار می‌دهد.

ادامه مطلب
استراتژی غرب نسبت به ایران
پایۀ رفتار سیاسی اروپایی نسبت به ایران، تداوم گفت و گو همراه با فعال کردن Plan B

استراتژی غرب نسبت به ایران

محمود سریع القلم در نوشتاری اعتقاد دارد که غرب به وضوح نمی خواهد ایران یک قدرت هسته ای شود ولی با قدرتمند و ثروتمند شدن ایران مشکلی ندارد. در مقابل، همسایگان ایران نه می خواهند ایران هسته ای شود و نه قدرتمند و نه ثروتمند. غرب حتی ممکن است با حملۀ نظامی از هسته ای شدن ایران جلوگیری کند، ولی همسایگان ایران با قدرت نرم مالی، رسانه ای، تعلیق و سناریوهای درجا زدن اقتصاد و توسعه کشور، مانع قدرتمند شدن آن خواهند شد.

ادامه مطلب
احساس گناه لوکاشنکو نسبت به ایران
رئیس جمهوری بلاروس به فکر جبران مافات است

احساس گناه لوکاشنکو نسبت به ایران

آژانس دولتی بلاروس به نقل از او گفت: «صادقانه بگویم، احساس گناه می کنم که رابطه ما با ایران تا حدودی کاهش یافته است. روابط ضعیف اکنون به این منجر شده است که ما متوجه شده ایم که چقدر به یکدیگر نیاز داریم، چقدر باید در این جهان با هم همکاری کنیم.»

ادامه مطلب
چرا از اغفال اروپایی در امریکا غافلیم؟
نقدی بر نگاه ایرانی دکتر علی باقری

چرا از اغفال اروپایی در امریکا غافلیم؟

تفاوت دکتر علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان با دکتر وحید کریمی که در گذشته ای نه چندان دور سفیر بوده و در عرصه های مختلف دیپلماسی فعالیت کرده در “نگاه ایرانی به سیاست بین الملل“ است. در حالی که باقری در تجربه اجرایی و دسترسی به بالا دستی و شناخت همتایان کشورهای مطرح تبحر دارد، کریمی با ماموریت های دیپلماتیک در لندن و نیویورک تجربه حسی دارد. باقری روایت ایرانی و کریمی نظریه اغفال را ملاک قرار داده اند. باقری از منظر تهران و کریمی از عینک لندن سیاست بین الملل را ترسیم و سپس سعی در اجرای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارند. باقری در جایگاه مدیریتی اجرایی و کریمی در جایگاه دیپلمات تفاوت های دارند که با توجه به نگاه ایرانی دکتر باقری، کریمی نقطه نظرات خود را بیان کرده است.

ادامه مطلب
سال جدید و امکان قطع روابط ایران و اروپا؟ً
بررسی تحولات اروپایی  -آمریکایی با ایران در سال ۱۴۰۱

سال جدید و امکان قطع روابط ایران و اروپا؟ً

علی ماجدی در گفت وگویی تاکید دارد که اگر سیاست ایران در همراهی با پوتین برای تجاوز به اوکراین تغییر پیدا نکند باید شاهد تبعات گسترده‌تر، شدید تر و جدی تر از طرف آلمان و اتحادیه اروپا و کل جامعه اروپایی - آمریکایی باشیم. به هر حال حمله به امنیت و تمامیت ارضی اروپا مسئله‌ای نیست که قاره سبز و آمریکا از کنار آن به سادگی بگذرد. اکنون فشار به جمهوری اسلامی ایران تا جایی پیش رفته است که تبعات جنگ اوکراین بیش از روسیه دامن ایران را گرفته است. واقعا این سوال وجود دارد که آینده جنگ اوکراین برای سال پیش رو چگونه خواهد بود؟ آیا این جنگ با میانجی گری برخی بازیگران مانند چین به نتیجه می رسد یا نهایتاً شاهد تداوم و فرسایش شدن آن خواهیم بود؟ هر کدام از این سناریو ها تاثیرات خاص خود را بر مناسبات ایران و آلمان و در کل ایران و اروپا خواهد داشت.

ادامه مطلب
آوردگاه اوکراین ارمغان و  آرمانی برای اسلحه سازان
فرصتی برای رفع نواقص و جبران کمبودها

آوردگاه اوکراین ارمغان و  آرمانی برای اسلحه سازان

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یک صد شرکت  تولید اسلحه در سال ۲۰۲۱ در حدود ششصد میلیارد دلار اسلحه فروختند که اکثریت این شرکت ها آمریکایی هستند و با توجه به بحران اوکراین در ۲۰۲۲ با افزایش ۲۰ درصدی فروش همراه بوده و سفارشات بیشتری را برای سنوات آینده دریافت کرده اند.

ادامه مطلب
حقوق بشر برای سال آتی هم کماکان اثرگذار است
بررسی تاثیرات موضوع حقوق بشر بر سیاست دیپلماسی و امنیت ایران در سالی که گذشت

حقوق بشر برای سال آتی هم کماکان اثرگذار است

مصطفی اعلایی در گفت وگویی اعتقاد دارد که کماکان موضوع حقوق بشر یک ماهیت و خاستگاه سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک را پیدا خواهد کرد. قطعا حقوق بشر می تواند محلی برای تسویه حساب ها و رقابت‌های ژئوپلتیک علیه جمهوری اسلامی ایران باشد، کما اینکه در ۴۴ سال گذشته هم این اتفاق روی داده است. اما باید ببینیم روند تحولات در سال آینده چگونه خواهد بود تا بر اساس آن بتوان این ارزیابی و برآورد را داشت که حقوق بشر تا چه حد می تواند یک محل اثرگذاری جدی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باشد. چون همواره این روند تحولات مانند یک موج سینوسی عمل کرده است که گاهی موضوع حقوق بشر را به یک مسئله حساس و تاثیرگذار در عرصه مناسبات بین الملل و سیاست خارجی تبدیل می کند و گاهی هم شدت آن کاهش پیدا خواهد کرد. اما کماکان موضوع حقوق بشر به خصوص در قبال جمهوری اسلامی ایران می تواند منبع اثرگذاری باشد، این منوط به تحولات داخلی ایران است.

ادامه مطلب
جمهوریخواهان زنگ خطر را برای اروپا برسر جنگ اوکراین به صدا درآورده اند
هم زمان با کاهش محبوبیت دموکرات ها

جمهوریخواهان زنگ خطر را برای اروپا برسر جنگ اوکراین به صدا درآورده اند

این خطر که سیاست ایالات متحده آمریکا در اوکراین پس از انتخابات ریاست جمهوری بعدی به طور اساسی تغییر کند، واقعی است. تغییراتی که می تواند بر خلاف اصول دموکراسی، آزادی طلبی، رفع و منزوی کردن کشور متجاوز و خلاصه همه اصول اساسی غرب و اروپا باشد.

ادامه مطلب
واکنش دائمی مجارستان به جنگ اوکراین: این جنگ شماست، نه ما
تلاش ویکتور اوربان برای بهره برداری از فرصت ها

واکنش دائمی مجارستان به جنگ اوکراین: این جنگ شماست، نه ما

مجارستان هرگز از تاکید بر این که "این جنگ ما نیست" خسته نمی شود. اندکی قبل از شروع جنگ، رئیس دولت به مسکو رفت و سپس در مبارزات انتخاباتی نیز به طور گسترده از بحران اوکراین استفاده کرد تا رای دهندگان را متقاعد کند که مخالفان می خواهند مجارستان به طور فعال در این جنگ شرکت کند، نه فقط با تهیه سلاح و ارسال آن به اوکراین. اوربان مایل است که این جنگ با یک آتش بس سریع به پایان برسد. اما برایش مهم نیست که اوکراین چه هزینه ای باید بپردازد.

ادامه مطلب
تنش کمبود دارو
اروپا بعد از انرژی با بحران تازه ای دست به گریبان است

تنش کمبود دارو

زنجیره تولید دارو پیچیده است و بروز یک مشکل در یک مرحله برای توقف آن کافی است. در پی آن به طور سلسله وار مشکلات دیگر بروز می یابد. در دهه های اخیر تغییر مکان تولید مواد فعال که تولیدکنندگان را به تامین کنندگان خارجی وابسته می کند، شکنندگی این زنجیره را تقویت کرده است. با این حال، ۸۰ درصد از مواد فعال مورد استفاده در اروپا در خارج از قاره، بیشتر در چین تولید می شود، و ۴۰ درصد از داروهای فروخته شده در خارج از اتحادیه تولید می شود.

ادامه مطلب