اروپا - آرشیو

توهم دل بستن غرب به دوره پس از پوتین
دیگر زمان جنگ سرد نیست

توهم دل بستن غرب به دوره پس از پوتین

جهان کنونی دیگر مانند جهان در زمان جنگ سرد بین آمریکا و اتحاد شوروی نیست. اکنون آمریکا در موضع دفاع از نفوذ خود در جهان قرار دارد و چین در موضع تهاجمی با استفاده از «قدرت نرم» برای گسترش نفوذ خود به کشورهای متعدد در همه قاره ها به سر می برد. روسیه نیز از «قدرت سخت» یا همان نیروی نظامی در اوکراین پس از گرجستان و سوریه استفاده کرده است تا بخشی از نفوذی را که در زمان اتحاد شوری داشت، بازپس بگیرد. 

ادامه مطلب
مکرون: وارد بحران هایی نشویم که مال ما نیست
استقلال راهبردی باید نبرد اروپا باشد

مکرون: وارد بحران هایی نشویم که مال ما نیست

مکرون در مصاحبه با «لزکو» گفت: «امروز نبرد ایدئولوژیک به پیروزی رسیده است. اکنون باید این راهبرد را اجرا کنیم. دام اروپا این خواهد بود که زمانی که  باید به شفاف سازی موقعیت راهبردی خود دست یابد، درگیر نابسامانی  ها در جهان و بحران هایی شود که مال ما نیست.»

ادامه مطلب
اروپا و نه امریکا آتش بیار روابط بین الملل است
نظریه اغفال و یوگسلاوی؛ برجام و اوکراین

اروپا و نه امریکا آتش بیار روابط بین الملل است

سید وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دولت های متعدد آمریکا با ریاست جمهوری، کلینتون، اوباما و ترامپ و بایدن، سیاست های متفاوت با اروپا در خصوص یوگسلاوی و برجام و اوکراین داشتند ولی اروپا با ظرافت سیاسی نه تنها از قدرت سخت امریکا در راستای منافع اروپا سوء استفاده کرده بلکه تاسف بارتر اینکه کشورهای درگیر با امریکا را نیز اغفال کرده است و کشورهای اغفال شده نیز متاسفانه از بصیرت لازم برای پیشگیری از اتلاف انرژی برخوردار نیستند و به اشتباه امریکا را مسبب مصایب در روابط بین الملل می بینند.

ادامه مطلب
انتقال اجباری کودکان اوکراینی و نقض حقوق بین‌الملل بشر
لطف این جنایت را دریابید

انتقال اجباری کودکان اوکراینی و نقض حقوق بین‌الملل بشر

محمدمهدی سیدناصری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ادعاهایی مطرح شده مبنی بر اینکه کودکان اوکراینی که از اوکراین منتقل یا اخراج شده‌اند این حق آنان مکررا به طرق مختلف نقض شده است. شواهد مستدل و متقنی وجود دارد که نشان می‌دهد کودکان اوکراینی در موسسات مراقبت اجتماعی روسیه یا در سازمان‌های پرورش‌دهی باید به زبان روسی صحبت کنند، در کلاس‌های اموزش زبان روسی شرکت کنند و در محیط‌های فرهنگی متفاوت از سرزمین مادری خود زیست کنند. هویت ملی و سیاسی آنها مورد احترام قرار نمی‌گیرد، زیرا آنها تحت آموزش به اصطلاح میهن پرستانه روس‌ها، لازم است سرود ملی روسیه را بخوانند و در درس‌های مختلف شرکت کرده، که کلیه این اقدامات با هدف تغییر درک کودکان از تاریخ و زمینه ژئوپلیتیک اوکراین و روسیه است. آموزش نظامی، و ملاقات با کهنه سربازان ارتش روسیه نیز جزیی انکارناپذیر از زندگی این کودکان بی دفاع است.

ادامه مطلب
افراد شرمنده بعد از جنگ اوکراین
شما روسیه را به دلخواه خود می بینید

افراد شرمنده بعد از جنگ اوکراین

استفان والت در یادداشتی می نویسد: زمانی که جنگ به اتمام برسد، احتمالاً افراد زیادی شرمسار خواهند شد (هرچند اگر تاریخ را به‌عنوان راهنما در نظر بگیریم، تنها افراد کمی از آنها اذعان خواهند کرد که اشتباه کرده اند یا به خاطر خطاهایشان متاسف خواهند شد!). اگر این جنگ با ویرانه شدن اوکراین، اشغال بخش بزرگی از این سرزمین توسط روسیه و بقای پوتین در قدرت خاتمه یابد، افرادی که به شدت از ادامه جنگ حمایت و پیروزی اوکراین را پیش‌بینی می‌کردند، احمق به نظر خواهند آمد.

ادامه مطلب
دگرگونی‌های بزرگ در صفحه شطرنج
جنگ اوکراین چگونه پایان می یابد؟

دگرگونی‌های بزرگ در صفحه شطرنج

ماشین جنگ به فعالیت خود ادامه خواهد داد و تشدید تنش احتمالا در ماه‌های آینده تا پایان دوره ریاست جمهوری جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا ادامه خواهد داشت سپس به حل و فصل‌هایی دست یافته خواهد شد که جهان به خاطر آنها نفس راحتی می‌کشد.

ادامه مطلب
دستاوردهای قابل توجه اردوغان از عضویت سوئد در ناتو
چانه زنی سودمند آنکارا

دستاوردهای قابل توجه اردوغان از عضویت سوئد در ناتو

هدف اردوغان این است که نشان دهد، ترکیه بخشی ضروری از نظام غرب است اما پیامی فرستاده که ما تسلیم شما نمی شویم و رهبران غربی که دیدار با او را رد کرده بودند، به تماس با خود مجبور کرد.

ادامه مطلب
چالش های سیاسی - اجتماعی مکرون در برابر تندروها
راست افراطی فرانسه با پایگاه اجتماعی فردوستان دنبال برخورد سخت‌تر با مهاجران است

چالش های سیاسی - اجتماعی مکرون در برابر تندروها

نادر نوربخش در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی درباره وضعیت اجتماعی فعلی فرانسه می گوید: اگر بخواهیم به طور جدی پایگاه آنها را مقایسه کنیم می توانیم بگوییم که پایگاه مکرون در شهرهای بزرگ و از میان افراد با تحصیلات بالاتر و با موقعیت شغلی بهتر و به طور کلی افراد ثروتمند است. پایگاه اجتماعی حزب راست افراطی از روستاها و شهرهای کوچک است. نواحی روستایی افراد با تحصیلات کمتر و افراد کارگر، افراد آسیب پذیرتر و افرادی که بیکاری در بین آنان نرخ بالاتری دارد اکثرا طرفدار حزب راست افراطی هستند. 

ادامه مطلب
نژادپرستی و اسلام هراسی، دو روی یک سکه
چرا در اروپا اراده ای برای جلوگیری از اهانت به مقدسات نیست؟

نژادپرستی و اسلام هراسی، دو روی یک سکه

امین گودرزوند در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: توهین و ترس معمولا در کنار یکدیگر قرار می گیرند و هراس همواره می تواند اهانت کردن در شکل های مختلف را با خود داشته باشد. در همین راستا می توان گفت آنچه بیش از اهانت به اسلام در غرب امروز طرح است، ریشه های این اهانت هاست. ترس کلیدواژه اصلی این موضوع است، غرب و اروپای سفید پوست همواره از جریان ها و جنبش های اسلامی ترسیده است و این مسئله قدمتی طولانی دارد و ریشه های آن را می توان در دوران پیش از عصر روشنگری و حتی قبل تر یافت.

ادامه مطلب
پیام نشست صلح به ایران
حاشیه هایی مهمتر از متن

پیام نشست صلح به ایران

محمدمهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: جنبه حائز اهمیت دیگر نشست جده، پیام این نشست برای ایران بود؛ عربستان سعودی کوشید با برگزاری این نشست قدرت مانور خود در بین قدرتهای شرقی و غربی را به رخ ایران بکشد.

ادامه مطلب