اروپا - آرشیو

تحریم روسیه و تجربه ایران
ناکارامدی ممنوعیت سوئیفت

تحریم روسیه و تجربه ایران

آلیستر میلن (Alistair Miline)، کارشناس پرداخت‌های مالی و استاد دانشگاه لافبورو در این نوشتار از آموزه‌های تحریم‌های ایران استفاده می‌کند تا نشان دهد چرا ممنوعیت دسترسی بانک‌های روسی به سوئیفت به تنهایی برای دور  نگه‌داشتن مسکو از امور مالی بین‌المللی کافی نیست.

ادامه مطلب
نگرانی های اسرائیل از جنگ روسیه و اوکراین
تل آویو چه سیاستی در پیش می گیرد

نگرانی های اسرائیل از جنگ روسیه و اوکراین

فرشید خسروانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: روسیه و اسرائیل اختلافات جدی باهم دارند که از آن جمله می توان از روابط بین روسیه و ایران نام برد. اما در مجموع به رغم اختلافاتی که میان روسیه و اسرائیل وجود دارد و این واقعیت که هر دو کشور از نزدیک با بزرگترین دشمنان یکدیگر همکاری می کنند، روابط مستحکمی را بر مبنای منافع مشترک و تمایل دو جانبه برای تعقیب این منافع شکل داده اند.

ادامه مطلب
از نبرد اوکراین چه می‌توانیم بیاموزیم؟
دومینوی تغییر و زوال برساخته‌ها

از نبرد اوکراین چه می‌توانیم بیاموزیم؟

سید محمد عیسی نژاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: روسیه معتقد است ناچار به آغاز جنگ در اوکراین شده تا به‌زعم خود از پیشروی ائتلافِ دشمنان در عمق تاریخی و هویتی‌اش ممانعت کند و ارتش خود را روانۀ نبردی نامتقارن در مکانی آشنا اما زمانه‌ای دگرگونه کرده است. اما جبهۀ مقابل به دنبال برخورد مستقیم نیست و خوش دارد تقابل را از الگوی قدیمی بازی با حاصل جمع صفر به چیزی شبیه فنون مبتکرانۀ آیکیدو و جودو بدل کند که حریف علی‌رغم آمادگی، قدرت و مهارتش، در شرایطی قرار می‌گیرد که راهی جز تحمیل شکست به خود و پذیرش تحقیر نمی‌تواند داشته باشد.

ادامه مطلب
پوتین و لحظه برژنف شدن
سناریوهای موجود برای جنگ اوکراین

پوتین و لحظه برژنف شدن

اکنون جهان در لحظه خطرناک و بسیار بلاتکلیفی قرار دارد. آنچه پس از این جنگ رخ می دهد به همان اندازه یک ابهام است که چگونگی، زمان و مکان خاتمه این جنگ.

ادامه مطلب
در برابر ماجراجویایی‌های روسیه و غرب، اتحادیه عربی - ایرانی - ترکی تشکیل شود
لزوم تلاش برای جلوگیری از سرایت مشکلات فرامنطقه ای به درون منطقه

در برابر ماجراجویایی‌های روسیه و غرب، اتحادیه عربی - ایرانی - ترکی تشکیل شود

مستلزم آن است که کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله شورای همکاری خلیج فارس، مصر، ایران، ترکیه، الجزایر، مغرب و عراق سازمانی برای امنیت و همکاری به عنوان چارچوبی برای هماهنگ کردن مواضع سیاسی و نظامی و اقتصادی خود تشکیل دهند که منافع مشترک آنها را می‌طلبد.

ادامه مطلب
درگیری نظامی روسیه و اوکراین و قدرت نرم در محیط آنارشیک بین الملل
محبوبیت و مقبولیت پوتین چقدر است

درگیری نظامی روسیه و اوکراین و قدرت نرم در محیط آنارشیک بین الملل

علی اخوان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: طبق نظرسنجی به عمل آمده از سمت بنیاد افکار عمومی روسیه، پس از شروع درگیری‌های روسیه و اوکراین روند محبوبیت ولادیمیر پوتین در روسیه صعودی بود. شرکت کنندگان در این نظرسنجی مشخص کردند که عملکرد پوتین را چگونه ارزیابی می‌کنند. ارزیابی مثبت با رنگ سبز و ارزیابی منفی با رنگ قرمز در نمودار مشخص شده است. همانطور که پیداست از ۲۰ فوریه یعنی قبل از آغاز عملیات نظامی در اوکراین تا ۲۷ فوریه یعنی روزهای آغازین شروع درگیری، رضایت مردم از عملکرد پوتین از ۶۴ درصد به ۷۱ درصد افزایش یافته است. همچنین در این بازه‌ی زمانی ارزیابی منفی از عملکرد وی از ۲۱ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافته است. این در حالی ست که با گذشت زمان، باز هم روند رضایت از عملکرد پوتین، افزایشی بود تا جایی که در ششم مارس این عدد به ۷۶ درصد رسید. نظرات منفی درباره‌ی وی نیز به عدد ۱۳ درصد تنزل یافت.

ادامه مطلب
چگونه از تکرار تاریخ جلوگیری کنیم
جنگ اوکراین و تجربه تاریخی

چگونه از تکرار تاریخ جلوگیری کنیم

مهران کرمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: د. در واقع دلیل این که شخصیتی چون پوتین در پیشبرد اهداف توسعه طلبانه‌اش در اوکراین چنین زمینگیر می‌شود در همین ناتوانی از بهره‌گیری از رسانه و افکار عمومی در جهت اهدافش است. رویدادی که می‌توان آن را با این گزاره صورت‌بندی کرد. حکومت‌ها در عصر فن‌آوری‌های رسانه‌ای نمی‌توانند بدون حمایت رسانه‌ای و افکار عمومی سیاست‌هایشان را پیش ببرند و آگاهی عمومی تنها عنصری است که می‌تواند از تکرار الگوهای فاجعه‌بار تاریخی پیشگیری کند.

ادامه مطلب
چرا ترکیه و کشورهای خلیج فارس برای حمایت از واشنگتن در اوکراین مردد هستند؟
دلخوری ها از بایدن

چرا ترکیه و کشورهای خلیج فارس برای حمایت از واشنگتن در اوکراین مردد هستند؟

تنش شخصی بین بایدن و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نقش مهمی در موضع ریاض در قبال جنگ اوکراین بازی می کند چرا که بن سلمان به علت متهم بودن در پرونده ترور جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸، عملا از سوی بایدن بایکوت شده است. 

ادامه مطلب
ولادیمیر پوتین و خطر جنگ جهانی سوم!
شی جین پینگ از مسکو فاصله می گیرد؟

ولادیمیر پوتین و خطر جنگ جهانی سوم!

با این حال به نظر می رسد پوتین به جای سرزنش خود، به معنای واقعی کلمه دیوانه شده است. او تصمیم گرفته است که اوکراین را به دلیل ایستادگی در برابر او مجازات کند و به نظر می رسد که بدون هیچ محدودیتی عمل می کند. او تمام ارتش روسیه را به نبرد می اندازد و تمام قوانین جنگ را نادیده می گیرد، به ویژه با بمباران بی رویه مردم غیرنظامی. بسیاری از بیمارستان ها آسیب دیده اند و شبکه برق تامین کننده نیروگاه هسته ای چرنوبیل (که در حال حاضر توسط نیروهای روسی اشغال شده) آسیب دیده؛ در ماریوپل تحت محاصره، ۴۰۰هزار نفر تقریباً یک هفته است که بدون آب و غذا هستند. روسیه ممکن است در جنگ شکست بخورد. ایالات متحده و اتحادیه اروپا هر دو تسلیحات دفاعی به اوکراین می فرستند و تلاش هایی برای خرید جنگنده های MIG ساخت روسیه وجود دارد که خلبانان اوکراینی می دانند چگونه با آنها پرواز کنند. اینها می تواند همه نوع تفاوتی را ایجاد کند. صرف نظر از نتیجه، پوتین قبلاً در مورد تقویت عزم و اتحاد اتحادیه اروپا معجزه کرده است. 

ادامه مطلب
هدف نهایی پوتین چیست؟
جنگ روسیه – اوکراین:

هدف نهایی پوتین چیست؟

به احتمال بسیار زیاد روی کارآوردن دولت هوادار مسکو در کیف، عمده ترین انگیزه روسیه در دخالت نظامی خود در اوکراین است. اما باید دید که سناریوی مورد نظر مسکو چگونه از آب بیرون خواهد آمد.

ادامه مطلب