اروپا - آرشیو

چرا ایران جنگ اوکراین را به ضرر امنیت خود می داند؟
لحن تند اوکراینی ها علیه تهران

چرا ایران جنگ اوکراین را به ضرر امنیت خود می داند؟

دلایلی وجود دارد که نشان می دهد، چرا ایران خواهان شکست روسیه در اوکراین نیست. نخست، ارتباط دولت اوکراین با محافل اسلام گراست که نگرش خصمانه خود را در قبال ایران کتمان نمی کنند. 

ادامه مطلب
شکست کامل سیاست های شرودر و مرکل
چرخش بنیادین در سیاست خارجی آلمان

شکست کامل سیاست های شرودر و مرکل

خسرو کارخیران خوزانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سیاست عمق بخشیدن به روابط تجاری با روسیه تحت عنوان تغییر بوسیله تجارت که شاکله روابط آلمان و روسیه در دوران صدارت گرهارد شرودر و آنگلا مرکل را تشکیل می داد، با حمله گسترده ارتش روسیه به اوکراین با شکست کامل روبه رو شد. با توجه به وابستگی به منابع سوخت های فسیلی به روسیه (ذغال سنگ، گاز و اوران) به روسیه موضوع سیاست جدید در حوزه انرژی در صدر دغدغده های کشورهای اتحادیه اروپا و آلمان قرار گرفته است، بطوریکه خارج شدن از وابستگی از انرژی وارداتی از روسیه و پیدا کردن منابع جدید برای تامین انرژی می تواند به پاشنه آشیل دولت کنونی و دولت های آینده در آلمان تبدیل شود که خود بی ثباتی اقتصادی برای این کشور به همراه خواهد داشت.

ادامه مطلب
چرا جنگ اوکراین رخدادی درست است؟
چرخش اوراسیا گرایی روسیه برای همیشه

چرا جنگ اوکراین رخدادی درست است؟

الکساندر دوگین می نویسد: عملیات ویژه روسیه در اوکراین دقیقاً همان رُخداد درستی است که انتظار آن را داشتیم، چون قبلاً الهیات سیاسی روسیه بر اساس آن ساخته شده است. عملیات ویژه روسیه در اوکراین، شروع زایش دوباره روسیه و برآمدن آن از دل خاکستر امپراتوری سابق در این کشور است. زین پس جهت گیری تازه ای شروع شده است. بازخیزی امپراتوری جدید روسیه احتمالاً وارث مبارزه با فرهنگ و تمدن کفر و الحاد جهانی است و به تدریج به زمان و هدفی نزدیک می شویم که خداوند ملت روسیه را برای آن زمان و هدف خاص آفریده است.

ادامه مطلب
سه گام برای اعمال بیشترین فشار اقتصادی بر پوتین
تحریم ها اثر می کنند؟

سه گام برای اعمال بیشترین فشار اقتصادی بر پوتین

مارین لوپن، سیاستمدار فرانسوی، اخیراً خواستار پایان دادن به تحریم‌های بی فایده علیه روسیه در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین شد و گفت: تحریم‌های غرب علیه روسیه نادرست‌ترین و ناکارآمدترین سیاست در تاریخ بین‌المللی اخیر است.

ادامه مطلب
جان مرشایمر، چهره جنجالی این روزهای امریکا بر سر جنگ اوکراین
غرب پوتین را به تنش تحریک کرد

جان مرشایمر، چهره جنجالی این روزهای امریکا بر سر جنگ اوکراین

جان مرشایمر یکی از برجسته‌ترین کارشناسان سیاست خارجی است که به خاطر نظرات واقع‌گرایانه‌ خود مشهور شده است. نظرات او بازتابی از نظر رسمی دولت این کشور نیست. او وقتی نظر خود را درباره‌ جنگ اوکراین بیان کرد، در جامعه آمریکا مورد توجه قرار گرفت. او گفت کشورهای غربی به ویژه آمریکا مسئول اصلی فاجعه این جنگ هستند و ما در میان تصمیم‌گیران آمریکایی و در نهاد سیاست خارجی کسی را پیدا نخواهیم کرد که آماده اعتراف به این مسئولیت باشد.

ادامه مطلب
ایران و قفقاز، اهداف بعدی جنگ اوکراین
فقط روسیه هدف نیست

ایران و قفقاز، اهداف بعدی جنگ اوکراین

ایالات متحده از ابتدای دهه نود، یعنی از فردای روز سقوط اتحاد جماهیر شوروی تا کنون، یک روز هم از گسترش ناتو به شرق دست نکشیده است. ناتو که برای رویارویی با شوروی تشکیل شده بود، بعد از فروپاشی شوروی سیاست تک بعدی برتری بر جهان را پیش برد و دو هدف را تعریف کرد، اول محاصره روسیه و از بین بردن استیلا و برتری روسیه حتی در محیط پیرامونی‌اش، طوری که هیچ گاه نتواند ادعای قدرت در برابر غرب، چه به لحاظ سیاسی چه به لحاظ نظامی و امنیتی، داشته باشد؛ هدف دوم، گسترش به سمت خاورمیانه و خنثی کردن تهدید کشورهای غیرهمسو مثل ایران بوده که هنوز هم در جریان است.

ادامه مطلب
به لطف پوتین آلمان بیدار شده است
خیز بلند برلین برای اصلاح وضع موجود

به لطف پوتین آلمان بیدار شده است

اکونومیست در سرمقاله خود می نویسد: علی رغم وجود دغدغه های مختلف، خبر خوب برای آلمان این است که چالش های کشور قابل مدیریت هستند. زمانی که پوتین به اوکراین حمله کرد، آلمان برای ۵۵ درصد از گاز مصرفی خود به روسیه متکی بود، پیش بینی می شد که قیامت به پا می شود و عرضه گاز قطع خواهد شد، کارخانه های آلمانی به تعطیلی کشیده می شوند و خانواده ها در آشپزخانه های خود می لرزند. ولی در حال حاضر سهم روسیه از بازار گاز آلمان نصف شده است و ذخایر گاز زمستانی با سرعت عادی در حال تهیه هستند. بخش صنعت این کشور مدعی است که مصرف را می تواند بیشتر از حد انتظار کاهش دهد. در قیمت های بالاتر خانواده ها نیز همین کار را خواهند کرد، در این شرایط آلمان در حال راه اندازی مجدد نیروگاه های زغالسنگ نیز هست.

ادامه مطلب
خزر در راس دکترین دریایی روسیه
سه دریای مهمی که مناطق مهم مسکو محسوب می شوند

خزر در راس دکترین دریایی روسیه

حسین سیاحی در یادداشتی می نویسد: اگرچه در دکترین دریایی روسیه، منافع ملی این کشور به عنوان یک «قدرت بزرگ دریایی» به سراسر اقیانوس‌های جهان گسترش می‌یابد، اما بررسی وضعیت فعلی نیروی دریایی روسیه نشان می‌دهد که این کشور، پایگاه‌های نیروی دریایی کافی در سطح جهان ندارد، لذا بر اساس دکترین جدید، اولویت روسیه توسعه همکاری‌های راهبردی و دریایی با مناطق مهمی خواهد بود که در دکترین نظامی و دریایی روسیه به عنوان مناطق دریایی با اهمیت ژئواستراتژیک تعریف شده‌اند.

ادامه مطلب
خداحافظ بوریس
نگاهی به کارنامه نخست وزیر انگلیس که به زودی می رود

خداحافظ بوریس

مهدی تدینی در یادداشتی می نویسد: در یک نظام حزبی کارآمد، دولتمردان حق ندارند اشتباه کنند. همه‌چیز منوط به جایگاه حزب است و جایگاه حزب منوط به رأی مردم و رأی مردم منوط به رفتار حزب و اعضای حزب است. هر خطایی که وجهۀ حزب را مخدوش کند، بی‌درنگ ــ البته با منطق و بردباری ــ از سوی خود حزب مجازات می‌شود تا نظر مردم تأمین شود. و چرا همحزبی‌ها باید آیندۀ خود و حزبشان را بابت سبک‌سری‌ها و خطاهای همحزبی‌شان خراب کنند؟

ادامه مطلب