اروپا - آرشیو

چرا سیاست‌های آب و هوایی شکست خورده‌اند؟
نبود انگیزه و دلایل دیگر

چرا سیاست‌های آب و هوایی شکست خورده‌اند؟

بهترین شاخص سنجش موفقیت سیاست‌های آب و هوایی پیشین، شدت انتشار غلظت کربن به عنوان یک آلاینده آب و هوایی است. هدف اصلی سیاست‌های آب و هوایی کاهش انتشار غلظت کربن است. به رغم تمام توافقات بین‌المللی سه دهه گذشته برای کاهش انتشار کربن، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که سرعت اقدامات کاهش انتشار کربن در این سه دهه تغییری نکرده است. چرا در این مدت پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است؟ 

ادامه مطلب
جولان کشورهای عربی در فوتبال اروپا
شیر نفت یا آلن شیرر، مسئله این است

جولان کشورهای عربی در فوتبال اروپا

امیرحسین سعیدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: این باور که کشورهای نفت خیز تنها با صرف منابع متنابع توان مدیریتی پر هزینه و ناکارآمد در کشورشان را دارند با تیم داری موفق در عرصه فوتبال می تواند یکسره دگرگون شود. مالکان ثروتمند با استخدام برترین مدیران و کارگزاران  موجب مدیریتی موفق و متفاوت می شوند و با مدد توان بسیج رسانه ای به اذهان می نمایانند که در مدیریت کشورهایشان و نیز تدبیر منطقه همین گونه دقیق و موفق عمل می کنند. گروه ابوظبی که مالکیت باشگاه منچسترسیتی را در اختیار دارد مدام تکرار می کند "اینجا پول همه چیز نیست!"

ادامه مطلب
آنکارا در خطر اخراج از شورای اروپا
شکاف ها میان ترکیه و بروکسل عمیق تر می شود

آنکارا در خطر اخراج از شورای اروپا

دولت ترکیه از اجرای حکم دادگاه استراسبورگ خودداری کرده است. اگر دولت ترکیه بر عدم آزادی کاوالا و دمیرتاش تا پایان ماه نوامبر پافشاری کند، شورای وزیران شورای اروپا قصد دارد در جلسه خود از ۳۰ نوامبر تا ۲ دسامبر روند اخراج ترکیه را آغاز کند.

ادامه مطلب
تنش های روزافزون آنکارا – واشنگتن
مرزهای برخورد راهبردی آمریکا – ترکیه کجاست؟

تنش های روزافزون آنکارا – واشنگتن

مشکل امروز به علت تشدید اختلافاتی که با عدم صمیمیت میان اردوغان و بایدن همراه است عمیق‌تر از گذشته است. این روند به پیچیده شدن بیشتر موضع‌گیری‌های داخلی آمریکا نسبت به ترکیه و شخص رهبر این کشور کمک خواهد کرد. اکنون در آمریکا دشمنی شدیدی نسبت به آنکارا وجود دارد.

ادامه مطلب
برای اولین بار از سال ۱۹۳۰، صدراعظم اتریش فردی با اصالت اشرافی
شالنبرگ معمولا مانند کورتس فکر می کند

برای اولین بار از سال ۱۹۳۰، صدراعظم اتریش فردی با اصالت اشرافی

وقتی صحبت از سیاست های مهاجرتی به میان می آید، شالنبرگ کاملا هم عقیده با کورتس بوده و در رابطه با این سوال که آیا کودکان باید از اردوگاه موریا در یونان بیرون بروند، موضوع را به «درخواست توزیع (مهاجرین در میان اعضای اتحادیه اروپا)» کشانده است.

ادامه مطلب
روابط ایران و اروپا در مبارزه با مواد مخدر
از هزینه و ایثار ایران تا بهره و انفعال اروپا (بخش ۴۶)

روابط ایران و اروپا در مبارزه با مواد مخدر

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر اساس گزارش سال ۲۰۲۰ ، کشف مواد مخدر در سالهای اخیر افزایش یافته است و مصرف در بین افراد ۱۵ تا ۳۴ ساله به ویژه حشیش و کوکائین همچنان بالا است و تعداد کشفیات مقادیر کم در کشورهای اروپایی افزایش یافته است، همچنین قاچاق کوکائین یک مشکل بزرگ در اتحادیه اروپا است و به نظر می رسد بازار عامل مهمی در خشونت های مربوط به مواد مخدر است. آمارها حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۸ میلادی، میزان هروئین کشف شده در اتحادیه اروپا از ۵.۲ تن در سال ۲۰۱۷ به ۹.۷ تن افزایش یافت. هم چنین در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ ، ترکیه حدود ۱۷ تن (به ترتیب ۱۷.۴ و ۱۷.۸ تن) هروئین ، که بیشترین مقدار در دهه گذشته بود، کشف کرد.

ادامه مطلب
روسیه خوشحال از آشفتگی گازی در اروپا
افزایش ناگهانی قیمت گاز: کدام محرک های ژئوپلیتیکی در پشت آن هستند؟

روسیه خوشحال از آشفتگی گازی در اروپا

فرانسیس پرین، مدیر پژوهش موسسه روابط بین الملل و استراتژیک می گوید: . احتمالا مسکو می خواسته نشان دهد نورد استریم-۲، که یک خط لوله گازی از روسیه است و با عبور از دریای بالتیک به آلمان می رسد، ضروری است. احتمال دیگر، منفعت روسیه از قیمت بالای گاز است؛ مجازات اروپایی ها به دلیل تلاش برای تنوع بخشیدن به منابع گاز خود و توسعه پروژه های واردات ال ان جی هم از دیگر احتمالات است. خوشحالی از عدم انسجام در داخل اتحادیه اروپا که فریاد مخالفت با سوخت های فسیلی، شامل گاز، سر می دهد و در عین حال، خواستار تحویل بیش تر این نوع انرژی است که ادعا می کند می خواهد از شر آن خلاص شود. در همه این فرض ها، می توان تصور کرد که رهبران روسیه و گازپروم از وضعیت فعلی بازار گاز ناراضی نیستند.

ادامه مطلب
معاهده AUKUS، تضعیف اتحادیه و وضعیت ایران
چین و هند به هوش باشند

معاهده AUKUS، تضعیف اتحادیه و وضعیت ایران

سید وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سیاسیون کشور چین باید بیشتر هوشیار باشند و متحد استراتژیک بخرند. هرچند میل به تقابل با امریکا ندارند اما انگلیس و امریکا با توجه به ضربه هنگ کنگ به انگلیس و به زعم ترامپ، دزدی چین در تکنولوژی امریکا، کشور چین در استراتژی مهار قرار داده شده است و اگر عاقل باشند چینی ها باید به دنبال جمهوری اسلامی باشند و مقامات جمهوری اسلامی نیز ارزان فروشی نکنند. ضمنا در ترتیبات شانگهای منافع بیشتری برای جمهوری اسلامی ایران گنجانده شود.

ادامه مطلب
دیدار پوتین و اردوغان در سایه حملات سنگین رسانه های روسیه علیه ترکیه
کرملین به روشنی از آنکارا عصبانی است

دیدار پوتین و اردوغان در سایه حملات سنگین رسانه های روسیه علیه ترکیه

یوگنی ساتانوفسکی، مدیر انستیتوی خاورمیانه در مسکو و رئیس سابق کنگره یهودیان روسیه، رهبری روسیه را مقصر دانست که نسبت به اظهارات اردوغان در مورد کریمه که به آن به عنوان قلمروی از ترکیه نگاه می کند، واکنش نشان نمی دهند و فقط نظاره گر هستند. وی همکاری دو کشور را به سخره گرفت و گفت: "ما برای ترک ها در کارخانه های کشتی سازی استانبول کشتی می سازیم، زیرا ما مانند آنها کارخانه کشتی سازی نداریم، همچنین گاز و نفت آنها را تامین می کنیم و برایشان در حال ساخت نیروگاه هسته ای هستیم. همچنین با هزینه خود صنعت گردشگریشان را تقویت کرده ایم." وی یادآور شد که "اردوغان گفته است که کریمه جزئی از روسیه نیست. او هنوز نگفته که کریمه جزئی از ترکیه است، اما فردا این را هم می گوید."

ادامه مطلب
آسیایی شدن و تغییر در توازن قدرت جهانی
برای ایران، شرق جایگزین اتحادیه اروپا می شود؟

آسیایی شدن و تغییر در توازن قدرت جهانی

اگرچه در گزارش های مربوط به مرگ غرب اغراق شدیدی وجود دارد، اما شکی نیست که جهان شاهد تغییر قدرت جهانی است. در حالی که روندهای اقتصادی، مالی و جمعیتی کنونی در حال شکل دادن به «قرن آسیا» هستند، قدرت های غربی هنوز در انکار به سر می برند و با کوته اندیشی، سیاست های ملی گرایانه ای را به اجرا می گذارند که در نهایت روند فرسایش اولویت جهانی بلوک غرب را تشدید می کنند.

ادامه مطلب