اروپا - آرشیو

آیا ساخت بمب اتم می تواند راه حل باشد؟!
فضاسازی های رسانه ای برای تولید اورانیوم فلزی

آیا ساخت بمب اتم می تواند راه حل باشد؟!

احمد بخشایش اردستانی در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تاکید بر این نکته تا زمانی که ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا نکند مشکلات پرونده هسته ای ادامه پیدا خواهد کرد، بر این باور است که برلین، پاریس و لندن برای همراهی و کمک بیشتر به ایالات متحده آمریکا در دوره جو‌ بایدن سعی می‌کنند با جریان سازی های سیاسی، رسانه‌ای و دیپلماتیک فشار بیشتری به ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای وارد کنند تا این ایران باشد که در گام اول مجبور به بازگشت از تمام اقدامات کاهش تعهدات برجامی شود.

ادامه مطلب
ناوالنی از پس پوتین بر می آید؟
روسیه و جاده ناهموار به سوی دموکراسی

ناوالنی از پس پوتین بر می آید؟

آیا می توان تصور کرد که الکسی ناوالنی موفق به رهبری انقلاب این جوانان در برابر بروکراسی مستقر شده و رسوخ کرده در روسیه شود که به نوعی به دیوانسالاری غارتگر تبدیل شده است؟

ادامه مطلب
فقر در روسیه عمیق‌تر می‌شود
با تشدید تحریم‌ها، تمرکز ثروت و رکود

فقر در روسیه عمیق‌تر می‌شود

ایگور یاسین، فعال چپ، در مصاحبه‌ای با روزنامه العربی الجدید می گوید: «نرخ بالای فقر به دلیل ارتباط میان الیگارشی و دولت و نخبگان امنیتی سرتاپا فاسد است که هدفشان چیزی نیست جز به دست آوردن سود حداکثری، و این امر منجر به اختلاف طبقاتی فاحش میان افراد فوق العاده ثروتمند و فوق العاده فقیر شده است.»

ادامه مطلب
جایگاه زبان و ادبیات فارسی در همکاری با اروپا
از درّ دریای دانا تا رنج ردای رها

جایگاه زبان و ادبیات فارسی در همکاری با اروپا

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی با موضوع «جایگاه زبان و ادبیات فارسی در همکاری با اروپا» بر این نکته تاکید دارد که باید فضاسازی لازم برای توجه بیشتر زبان فراسی در قاره سبز صورت گیرد و به تبع آن برای افزایش آموزش و توانایی‌های زبان فارسی تدبیری اندیشید و با شیوه هایی جدید جذابیت‌های فرهنگی آن را برای احیاء و گسترش ادبیات فارسی در جهان حد اکثر استفاده را نمود.

ادامه مطلب
نقشه راه دولت بایدن برای جبران اشتباهات ترامپ در قبال ایران
بازگشت به دیپلماسی (بخش هشتم)

نقشه راه دولت بایدن برای جبران اشتباهات ترامپ در قبال ایران

پس از ۴ سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ و سیاست بی وقفه «اعمال فشار حداکثری» علیه ایران، منافع امنیتی غرب به شدت آسیب دیده است. شکی نیست که ایالات متحده باید سیاست خود در قبال ایران را اصلاح کند. ریاست جمهوری جو بایدن احتمالا همچنان می تواند به یک گشایش دیپلماتیک بین دو طرف کمک کند و قدرت های اروپایی می توانند نقش مهمی در حمایت از آن داشته باشند. بایدن پیش از انتخابات گفته بود دولت او «بازگرداندن سیاست در قبال ایران به مسیر صحیح» را در اولویت های دولت خود قرار خواهد داد و از یک سری مسائل از جمله ورود مجدد به توافق هسته ای در صورت بازگشت ایران به تعهداتش به عنوان اهداف اصلی خود در تجدیدنظر در سیاست ها اشاره کرده بود. در ادامه، یک نقشه راه سه مرحله ای برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای ۲۰۱۵ و نقش بازیگران اروپایی در این روند پیشنهاد می شود.

ادامه مطلب
بازگشت بایدن به برجام نه برای ایران، که برای متحدان آمریکا
واشنگتن باید اثبات کند قابل اعتماد است

بازگشت بایدن به برجام نه برای ایران، که برای متحدان آمریکا

رئیس جمهوری جو بایدن بارها گفته که پیوستن مجدد به توافق هسته ای با ایران را مطابق با منافع امنیت ملی ایالات متحده می داند. اجرای تمام و کمال برجام بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به مواد هسته ای مورد نیاز برای تولید سلاح و ادامه بازرسی های سرزده برای تعیین انطابق ایران با تعهدات هسته ای است. احیای برجام همچنین تنها راه پیگیری موثر فعالیت های ایران در منطقه به شمار می رود. پس از چهار سال که منتقدان برجام اختیار و آزادی کامل برای یافتن گزینه بهتری از برجام داشتند، هیچ یک نتوانستند مورد معتبری ارائه دهند. اما جدای از مساله هسته ای ایران، برجام اکنون بخشی اساسی از یکی از اولویت های مهم رئیس جمهوری بایدن، یعنی ترمیم اتحادهای ایالات متحده و احیای اعتبار آمریکا، است.

ادامه مطلب
ناوالنی و کش مکش روسیه و امریکا در دوران بایدن
تناقض هایی که در متغیرهای جهانی هستند

ناوالنی و کش مکش روسیه و امریکا در دوران بایدن

در مورد نقش شورای امنیت که عمدتا مربوط به مقابله با خطرات و تهدیدات تاثیرگذار بر امنیت بین المللی است جلسه ای پیشنهادی را برای بحث درباره تحولات جزئی و داخلی در یک کشور را شاهد هستیم که به طور خاص دخالت در امور داخلی گفته می شود. این موضعگیری تماما با منشور ملل متحد ناسازگار است و بدان معناست که تلاش های این سازمان بین المللی پراکنده و به دور از موضوعات اصلی موثری هستند که امنیت، ایمنی و ثبات جهان در گرو آن تصمیمات است.

ادامه مطلب
اروپا باید در مذاکرات ایران و آمریکا نقش حمایتی ایفا کند
بازگشت به دیپلماسی (بخش چهارم)

اروپا باید در مذاکرات ایران و آمریکا نقش حمایتی ایفا کند

در روند بازگشت ایالات متحده و ایران به تعهدات برجامی، اروپایی ها مهم ترین نقش را ایفا می کنند و اهمیت دارد که به مثابه چهار سال گذشته، برای حفظ هرچه بیشتر گزینه ها از طریق تعامل با دو طرف درگیر توافق تلاش کنند. تلاش های اروپا تا این لحظه نتایج متفاوتی داشته چرا که تاثیرات تحریم های ثانویه ایالات متحده در بخش خصوصی اروپا مانع از عمل به تعهدات به ایران در ارائه منافع واقعی اقتصادی شده است. تنها حمایت سیاسی ای ۳- فرانسه، آلمان و بریتانیا- و اتحادیه اروپا بود که تفاوت معنی داری در کاهش روند تنش ها ایجاد کرد و مانع از فروپاشی نهایی توافق شد. بهترین گزینه این بود که اروپایی ها پیش از روی کار آمدن بایدن مراحل اولیه را برای گفت و گوها آغاز کنند. 

ادامه مطلب
آلمان پس از مرکل
حزب دمکرات مسیحی به کدام سو خواهد رفت؟

آلمان پس از مرکل

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تصمیم مرکل، برای کنار کشیدن از رهبری حزب اتحادیه دموکراتیک مسیحی و خودداری از نامزدی برای صدراعظمی در سال ۲۰۲۱ به معنای آغاز عصر جدیدی در سیاست آلمان است.

ادامه مطلب