اروپا - آرشیو

تلاش برای شلیک به عمق خاک روسیه
امریکایی‌ها نسبت به موازنه جنگ تردید دارند

تلاش برای شلیک به عمق خاک روسیه جدید

یکی از نگرانی های ایالات متحده این است که تمرکز بر حملات دوربرد، آنچه را می تواند یک تهدید فوری بزرگتر باشد را کم اهمیت جلوه می‌دهد؛ و آن چیزی نیست جز پیشروی‌های روسیه در داخل خاک اوکراین به سمت شهر استراتژیک پوکروفسک. مقامات آمریکایی بر این باورند که از دست دادن پوکروفسک یک شکست بزرگ برای اوکراین خواهد بود.

ادامه مطلب
نبرد روس‌ها ادامه دارد
سایه ایوان ایلین بر سیاست وزری پوتین

نبرد روس‌ها ادامه دارد جدید

سیدروح‌‌الله حسینی در یادداشتی می نویسد: جنگ روسیه و اوکراین ازجمله مسائلی است که سیاست‌های جهانی را تغییر داده است و همواره بحث بر سر دلایل این موضوع نظر همگان را به خود جلب می‌کند. امروزه بحث‌های مختلفی درباره ریشه‌های تاریخی جنگ روسیه و اوکراین شکل گرفته که بسیاری از صاحب‌نظران این ریشه‌های تاریخی را به ایوان ایلین می‌رسانند. ایلین از‌جمله معدود نظریه‌پردازانی است که بر روی ولادیمیر پوتین و سیاست‌های ژئوپلیتیکی او اثر گذاشته است.

ادامه مطلب
خیز اروپا برای ترامپی شدن
درحالی که اروپایی‌ها می‌توانند جلوی رشد راست‌افراطی را بگیرند

خیز اروپا برای ترامپی شدن

اروپا به سمت ترامپی شدن حرکت می کند و این در حالی است که اتحادیه اروپا می تواند خود را از خطر ظهور و تسلط راست افراطی حفش کند و جان سالم به در بررد.

ادامه مطلب
تاملی در آینده روابط ایران و روسیه بعد از جنگ اوکراین
بدانیم تا بمانیم

تاملی در آینده روابط ایران و روسیه بعد از جنگ اوکراین

علی منصوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: منافع ملی ما عدم حمایت از هیچ یک از طرفین در عین تعامل و گسترش روابط با طرفین را ایجاب می کند؛ امری که به نظر متناقض می رسد. دیپلماسی، هنر مدیریت و استفاده از تناقضات است. امری که امروزه ترکیه از آن به نحو مطلوبی بهره برداری می کند و با گسترش روابط دفاعی با اوکراین و دادن تسلیحات، با روسیه نیز گسترش روابط دفاعی – اقتصادی خود را دارد. این در حالی است که ما هزینه جنگ اوکراین با روسیه را با تحمل چندین تحریم پرداخت کرده ایم اما نتوانسته ایم از منافع اقتصادی آن بهره ببریم که این خود قصه/غصه ای بزرگ است.

ادامه مطلب
کایا کالاس، جانشین بورل کیست؟
دیدگاه‌های نخست وزیر اسبق استونی درباره ایران، روسیه و بحران خاورمیانه

کایا کالاس، جانشین بورل کیست؟

کالاس ۴۷ سال سن دارد و سیاستمداری لیبرال است، در حالی که آقای بورل یک سوسیالیستِ کهنه‌کار و ۷۷ ساله بود. برهمین اساس، در نگاه نخست، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ابتدای دسامبر ۲۰۲۴ با چابکی بیشتری پیگیری خواهد شد. اما این همه داستان نیست.

ادامه مطلب
رئیس سیا در بالکان
تشدید رقابت نرم امریکا و  روسیه

رئیس سیا در بالکان

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مقامات امریکایی معتقدند که که صربستان مدتی است در بوسنی مشکل ایجاد کرده و روندی خطرناک پیش روست و لذا سفر برنز پیام بسیار خوبی به صربستان است که ایالات متحده اقدامات مخرب را تحمل نخواهد کرد. در واقع مشکلات در بالکان، به نوعی به کارت بازی کرملین در رقابت نرم و سخت با محور یورآتلانتیک تبدیل شده تا تمرکز ایالات متحده و اروپا را از جنگ روسیه در اوکراین منحرف کند. البته جو بایدن همواره نقش فعالی در سیاست خارجی ایالات متحده در قبال بالکان داشته است. اکنون به نظر می رسد بوسنی در راس اولویت های سیاست خارجی آمریکا در منطقه بالکان قرار دارد. 

ادامه مطلب
رؤیای دست‌نیافتنی زلنسکی
پنتاگون می‌گوید اوکراین ظرفیت لازم را برای تغییر نتیجه جنگ ندارد

رؤیای دست‌نیافتنی زلنسکی

اوکراین در هفته‌های اخیر عطش زیادی برای انجام حملات بیشتر به عمق خاک روسیه‌ دارد و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور، بارها این خواسته کی‌یف را مطرح کرده است. اما وزیر دفاع ایالات متحده در واکنش به این تمایل زلنسکی هشدار داد که حمله اوکراین به عمق خاک روسیه «ظرفیت لازم» برای تغییر نتیجه جنگ به‌نفع کی‌یف را به همراه ندارد.

ادامه مطلب
روسیه سلاح هسته ای به دست می گیرد؟
در جنگ اوکراین

روسیه سلاح هسته ای به دست می گیرد؟

بهرام امیراحمدیان در یادداشتی می نویسد: رئیس شورای امنیت ملی روسیه چندین بار به استفاده از سلاح هسته ای در صورت احساس تهدید اشاره داشته و در آخرین اظهار نظر اهداف جنگ را در صورت فرسایشی شدن تا نابودی آخرین نفر اوکراینی دانسته است.

ادامه مطلب
رقابت هسته‌ای نوین جهانی
داده‌ها و روندها

رقابت هسته‌ای نوین جهانی

سید محمدکاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد:  اما در فاصله چند ماه گذشته به مرور اخباری از آن سند، در رسانه‌های آمریکا درز داده شده که روح کلی آنها این است که چین تهدیدی هسته‌ای برای ایالات متحده بوده و باید، طراحی لازم در مدیریت این تهدید صورت پذیرد. این خبر در کنار گزارش‌های دیگر درخصوص نوسازی زرادخانه هسته‌ای روسیه، آمریکا و چین و همچنین طرح زبان تهدید هسته‌ای در ادبیات راهبردی، پرسشی را به میان آورد و آن اینکه کنش و واکنش‌های هسته‌ای قدرت‌های بزرگ چگونه قابل تجزیه و تحلیل است؟

ادامه مطلب
پیشروی دوجانبه
حمله اوکراین به یک پایگاه هوایی و تداوم تهاجم روسیه در پوکروفسک

پیشروی دوجانبه

: اوکراین در ادامه حملات خود در روسیه که از دو هفته پیش تشدید شده، یک پایگاه مهم نیروی هوایی روسیه را هدف قرار داد. هم‌زمان نیروهای ارتش روسیه از پیشروی در منطقه اشغالی دونتسک در اوکراین خبر دادند. ب

ادامه مطلب