اروپا - آرشیو

مسیر همه سیاست گذاری ها در منطقه از ایران می گذرد
اروپا و ایران در خاورمیانه ای در حال تغییر (بخش هفتم)

مسیر همه سیاست گذاری ها در منطقه از ایران می گذرد

روابط اروپا و بازیگران اصلی در خاورمیانه در ۵ سال گذشته به طور چشمگیری تغییر کرده که در درجه اول نتیجه تغییر در سیاست خارجی بازیگران منطقه ای بوده است که به طور فزاینده خوانش «مجموع، صفر» از تحولات منطقه دارند. ایران، عربستان، اسرائیل و ترکیه در درگیری های پیچیده خاورمیانه گرفتار هستند و هرکدام سیاستی قاطع و حداکثری را برای منافع استراتژیک خود دنبال می کند. تقاطع مهم همه مسیرها ایران است.

ادامه مطلب
آیا اسکاتلند به اتحادیه اروپا می‌پیوندد؟
مسیر دشوار ادینبورگ برای رسیدن به استقلال

آیا اسکاتلند به اتحادیه اروپا می‌پیوندد؟

سید مهدی میرکاظمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اسکاتلند ‌هاوس رسماً منتظر دولت جدید اسکاتلند و سیاست‌های آن در قبال اتحادیه اروپاست که بر اساس مانیفست اس‌ان پی یا حزب ملی اسکاتلند، خواهان ارتباط نزدیک با اروپا و پیوستن به این اتحادیه هستند و خواهان تبدیل اسکاتلند هاس به مرکز نمایندگی دیپلماتیک در سراسر اروپا. 

ادامه مطلب
رقابت های ژئوپلیتیک در خاور میانه و پیامدهایش برای اروپا
اروپا و ایران در خاورمیانه ای در حال تغییر (بخش ششم)

رقابت های ژئوپلیتیک در خاور میانه و پیامدهایش برای اروپا

خاورمیانه یک دهه شکننده و آشفته پیش رو دارد. یک مانع قدرتمند در برابر صلح و توسعه پایدار در منطقه، رقابت شدید بین ایران و کشورهای مخالف آن به رهبری عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل با حمایت شدید ایالات متحده، است. موضع تهاجمی دولت دونالد ترامپ در قبال ایران در ۴ سال گذشته به تنش ها در منطقه دامن زد، اما در عین حال فرصتی را برای بازیگران اروپایی فراهم آورد تا با استفاده از اندک اهرم فشاری که بر منطقه دارند، به تنش های ژئوپلیتیک منطقه سامان دهند و شاید بتوانند از درگیری بیشتر جلوگیری کنند.

ادامه مطلب
هدف ظریف از تور اروپایی
ایران به دنبال اقدام پیش دستانه علیه اجماع سازی بایدن

هدف ظریف از تور اروپایی

جلال میرزایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی پیرامون هدف یا اهداف سفر دیپلماتیک محمدجواد ظریف، وزیرامور خارجه به کشورهای اروپایی براین باور است که ظریف با هدف بازتعریف روابط سرد ایران و اروپا که در دوران دونالد ترامپ شکل گرفته بود و همچنین برای دوری گزیدن از حواشی و فضای سیاسی انتخاباتی کنونی، تور دیپلماتیک خود را به اروپا در دستور کار قرار داد

ادامه مطلب
اروپا نه می تواند از آمریکا دست بکشد نه از ایران
اروپا و ایران در خاورمیانه ای در حال تغییر (بخش پنجم/پایان مطلب اول)

اروپا نه می تواند از آمریکا دست بکشد نه از ایران

اروپا نباید فرصت تبدیل ابزار هدف ویژه به یک مسیر عملیاتی برای محافظت از روابط تجاری محدود با ایران را از دست می داد، اما با توجه به مذاکرات وین هنوز فرصت اندکی برای بهبود شرایط دارد. منافع مشترک در زمینه های انرژی، مهاجرت، قاچاق مواد مخدر، افراط گرایی و مسائل محیط زیستی همچنان زمینه های متعددی از همکاری معنی دار و سودمند متقابل را فراهم می آورند. اروپا نه در موقعیتی است که بتواند پیوند دو سوی اقیانوس اطلس را کنار بگذارد و نه توانایی به حاشیه راندن روابط با ایران، یک قدرت منطقه ای با نفوذ مهیب در خاورمیانه، را دارد.

ادامه مطلب
تجارت پسته را دریابیم
الزام بازیابی نقش طلای سبز در همکاری با اروپا (بخش ۳۶)

تجارت پسته را دریابیم

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تولید و صادرات  پسته ایرانی، سالانه در حدود ۱ تا ۵/۱ میلیارد دلار برای ایران، درآمدزایی می‌کند. البته این رقم در شرایطی است که ایران تاکنون نتوانسته در ایجاد ارزش افزوده برای پسته چونان دیگر محصولاتش موفقیت شایانی بدست آورد. برخی کارشناسان معتقدند این محصول ظرفیت ایجاد ارزش افزوده تا ۵ برابری در صورت پشتیبانی و تامین صنایع فراوری تبدیلی و بسته بندی جذاب و استاندارد دارد. ایران از تجربه و سابقه بسیار خوبی در صادرات پسته ایران به کشورهای دیگر جهان برخوردار است و به نحوی از تجارت‌های سنتی ایران به شمار می‌رود.

ادامه مطلب
اروپا از پس پوتین بر می آید؟!
آینده جدال دیپلماتیک روسیه و غرب

اروپا از پس پوتین بر می آید؟!

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: غرب نگران چهار موضوع درمورد روسیه است: نخست، توسعه‌طلبی و ملی‌گرایی روسیه؛ دوم، راهبرد نامتقارن در درگیری‌ها؛ سوم، هزینه افزایش درگیری که به هر دو طرف تحمیل می‌شود؛ و چهارم،‌ مدیریت ثبات جهانی که آمریکا باید مسئولیت آن را برعهده بگیرد و رقیب چینی فقط برای به‌چالش کشیدن برتری راهبردی آمریکا به عرصه ورود خواهد کرد. این نگرانی‌ها برای اروپا با هراس همراه است.

ادامه مطلب
استخوان های اروپا له می شود؟
وابستگی مرگبار آلمان به چین

استخوان های اروپا له می شود؟

رفاه اقتصادی آلمان به بازار چین وابسته است. این واقعیتی خطرناک است، چرا که همراه با تشنگی پکن برای قدرت، درگیری های سیاسی با ایالات متحده هم در حال افزایش است. اروپا با خطر خرد شدن مواجه است.

ادامه مطلب
ساختارِ چاپلوسی در جهانِ سوم
آنچه کشورها را از یکدیگر متمایز می کند

ساختارِ چاپلوسی در جهانِ سوم

محمود سریع القلم در یادداشتی می نویسد: این تحلیل به آن معنا نیست که در سوئیس، آلمان یا کرۀ جنوبی، چاپلوسی تعطیل است بلکه فرهنگ و رفتارِ مسلط نیست (Mainstream) و درصدِ قابل توجهی از مردم می‌آموزند و در ناخودآگاه آن‌ها ثبت می‌شود که معیشت و امکانات در زندگی، نتیجۀ کار، زحمت و رقابتِ فکری است. سرنوشتِ ملت‌ها با فرهنگ، خُلقیات و اندیشه‌های اکثریت آنها شکل می‌گیرد. در همه کشورها، متقلب، حیله‌گر، فاسد، چاپلوس، دروغگو، قانون شکن، ناجوانمرد و بی پِرنسیپ وجود دارد اما سوال این است که آیا این گروه ۸۰ درصد جامعه است یا ۱۰ درصد جامعه؟ طبعاً با ۸۰ درصد حیله‌گر نمی‌توان جامعه ای سالم بنا کرد.

ادامه مطلب
هنری کیسینجر: در دنیای تکنوکرات کنونی منافع ملی نمی تواند به مرزها محدود شود
در مصاحبه با بیزینس اینسایدر (بخش اول)

هنری کیسینجر: در دنیای تکنوکرات کنونی منافع ملی نمی تواند به مرزها محدود شود

ماتیاس دوپفنر، مدیرعامل «اکسل اسپرنگر»، شرکت مادر اینسایدر، مصاحبه ای با هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده، داشته و با او درباره همه گیری کرونا، اروپا و رقابت با چین صحبت کرده است. کیسینجر را می توان یک شخصیت قابل توجه و احتمالا بحث برانگیز دانست و از این رو، این مصاحبه احتمالا برای خوانندگان خالی از لطف نخواهد بود.

ادامه مطلب