اروپا - آرشیو

جاسوس مکمل سرباز
اقدامات خرابکارانه روسیه در آمریکا و اروپا

جاسوس مکمل سرباز جدید

اروپا نسبت به افزایش اقدامات خرابکارانه منتسب به روسیه در خاک کشورهای عضو ناتو هشدار می‌دهد. اخیرا گزارش‌هایی مستند منتشر شده مبنی بر افزایش اقدامات خرابکارانه و مخفی کارگزاران حکومت ولادیمیر پوتین در اروپا. این اقدامات خرابکارانه شامل حملات سایبری، انفجارهای فیزیکی و اقدامات مختل‌کننده علیه زیرساخت‌های حیاتی مانند شبکه‌های برق و خطوط لوله گاز بوده است. مقامات اروپایی معتقدند که این اقدامات تلاشی از سوی روسیه برای تضعیف ثبات و ایجاد ترس در میان کشورهای عضو ناتو است.

ادامه مطلب
ما از غرب وحشت داریم
خشونت استعمار بدتر از داعش

ما از غرب وحشت داریم

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: خشونت استعمار از خشونت داعش هم بدتر است! در حالی که خشونت داعش تنها در موارد سرپیچی اعمال می شود، خشونت استعمار برای «بودن» اعمال می شود! فرد غیر غربی یا کشته، یا قطع عضو، یا تحت استعمار قرار می گیرد تنها بخاطر اینکه سیاهپوست، زردپوست، آسیایی، یا آفریقایی «است». این خشونت با «وجود» دیگری مشکل دارد. بر خلاف خشونت داعشی که به دنبال جذب حداکثری است، خشونت استعمار به دنبال دفع حداکثری است چرا که وجود دیگری برای وی مشکل ساز است.

ادامه مطلب
چگونه جنگ اوکراین بازارهای انرژی آسیا را شوکه کرد؟
درسی از منابع عظیم گاز امریکا

چگونه جنگ اوکراین بازارهای انرژی آسیا را شوکه کرد؟

علی رضوان پور و سعید سیفی در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: یک درس از تجربه بازار در سال ۲۰۲۲، ارزش عظیم عرضه گاز طبیعی انعطاف پذیر ایالات متحده آمریکا بوده است.

ادامه مطلب
رویکرد هوشمندانه چین و روابط با روسیه
آنچه بیش از همه غرب و امریکا را نگران می کند

رویکرد هوشمندانه چین و روابط با روسیه

علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: واشنگتن به شدت نگران پیمان عدم تجاوز بین مسکو و پکن است و شاید هدف اصلی طراحی پیچیده بحران اوکراین و وادار کردن روسیه به شروع عملیات ویژه نظامی در اوکراین همین امر بوده است.

ادامه مطلب
بررسی توافقات نظامی – دفاعی بریتانیا
با گوشه چشمی به جنگ اوکراین

بررسی توافقات نظامی – دفاعی بریتانیا

محمد عرف در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با انعقاد پیمان های دفاعی و نظامی، حسب نیازمندی های مندرج در این پیمان ها، شرکت های دولتی و خصوصی، پیمانکارها و کارخانجات در حوزه های متعدد و مورد نیاز اقدام به تولید و جذب افراد توانمند و متخصص می کنند. بنابراین، دولت به نوعی در راستای کاهش نرخ بیکاری، افزایش ذخایر علمی و سرمایه انسانی، و همچنین افزایش تولید و بهبود شاخص های اقتصادی قدم بر می دارد. 

ادامه مطلب
جاه‌طلبی هسته‌ای مکرون
تلاش رئیس‌جمهوری فرانسه برای استقلال نظامی اروپا

جاه‌طلبی هسته‌ای مکرون

رئیس‌جمهوری فرانسه بر جاه‌طلبی خود برای ایجاد دفاع اروپایی، از‌جمله امکانات سپر ضدموشکی و همچنین استفاده از سلاح‌های هسته‌ای اصرار دارد. امانوئل مکرون در همین زمینه می‌گوید آماده است تا «بحث» را درباره دفاع مشترک اروپا ازجمله با کاربرد تسلیحات هسته‌ای باز کند. مکرون بارها بر نیاز به راهبرد دفاعی به رهبری اروپا تأکید و درباره آن استدلال کرده است و این جدیدترین مورد از سلسله سخنرانی‌های او در ماه‌های اخیر است که در آن بر ضرورت این امر تأکید می‌کند.

ادامه مطلب
نقش رسانه در دموکراسی ها چیست و چرا اهمیت دارد؟
بررسی وضعیت رسانه ها در انگلیس

نقش رسانه در دموکراسی ها چیست و چرا اهمیت دارد؟

سید رحمان موسوی و پریسا و پورعلی در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: رسانه ها در مشارکت دموکراتیک نقش اساسی دارند. فضایی برای تبادل نظر، بحث و گفت وگو ایجاد می‌کند؛ فضایی که گاهی از آن به عنوان «حوزه عمومی» یاد می‌شود. این یک کانال ارتباطی بین سیاستمداران و مردم را فراهم می کند، به سیاستمداران اجازه می دهد تا عقاید و پیشنهادات خود را به اشتراک بگذارند، اطلاعاتی را که به مردم برای مشارکت نیاز دارند، و اجازه می دهد تا صدای مردم توسط سیاستمداران شنیده شود. رسانه ها همچنین از طریق گزارش دهی و بررسی مستقیم مانند مصاحبه ها، به پاسخگویی سیاستمداران کمک می کنند.

ادامه مطلب
شانتاژهای سیاسی ملاک عمل دولت‌های اروپایی در برابر سپاه نیست
بررسی دور جدید تحریم‌های اروپا و آمریکا علیه ایران

شانتاژهای سیاسی ملاک عمل دولت‌های اروپایی در برابر سپاه نیست

عبدالرضا فرجی راد می گوید: باید بپذیریم که پاسخ موشکی و پهپادی ایران، هم در سطح و هم در حجم و وسعت یک حمله بی‌سابقه بود. البته ایران در نهایت هوشمندی و دقت این حمله را طوری طراحی و اجرا کرد که خسارت جانی و مالی یا تخریب گسترده به بار نیاورد و صرفا ملاک و هدف، ایجاد توازن بود که به آن دست پیدا کرد و در ادامه هم با وجود برخی ادعاها، حمله اسرائیل توازنی با حمله ایران نداشت و به‌همین‌دلیل قدرت بازدارندگی تل‌آویو زیر سؤال رفته است. از طرف دیگر چون حمله ایران با این شدت و وسعت است، برای هیچ کشوری پیش‌بینی‌پذیر نبود. خود اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بارها گفته‌اند که از پاسخ ایران دچار یک شوک شدند؛ بنابراین غرب سعی دارد که با این تحریم‌ها فضا را به نفع خود مدیریت کند.

ادامه مطلب
سناریوی افغانستان سازی اوکراین برای روسیه
واکاوی دلایل احتمالی تصویب بودجه ۶۰ میلیارددلاری ایالات متحده برای جنگ اوکراین

سناریوی افغانستان سازی اوکراین برای روسیه

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یک هراس در بین آمریکا و متحدانش در اروپا در زمینه گسترش جنگ اوکراین به سایر نقاط اروپای شرقی از جمله لهستان و شبه‌جزیره اسکاندیناوی از جمله سوئد وجود دارد و از دیدگاه غربی‌ها این مسئله دور از ذهن نیست که درصورتی‌که روسیه بتواند در جنگ اوکراین دست بالا را بگیرد، سایر اعضای ناتو و یا متحدان ایالات متحده در اروپای شرقی نیز مورد حمله قرار بگیرند و دامنه جنگ گسترش یابد.

ادامه مطلب