اروپا بعد از انرژی با بحران تازه ای دست به گریبان است

تنش کمبود دارو

۲۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۸۲۵۷ اخبار اصلی اروپا
زنجیره تولید دارو پیچیده است و بروز یک مشکل در یک مرحله برای توقف آن کافی است. در پی آن به طور سلسله وار مشکلات دیگر بروز می یابد. در دهه های اخیر تغییر مکان تولید مواد فعال که تولیدکنندگان را به تامین کنندگان خارجی وابسته می کند، شکنندگی این زنجیره را تقویت کرده است. با این حال، ۸۰ درصد از مواد فعال مورد استفاده در اروپا در خارج از قاره، بیشتر در چین تولید می شود، و ۴۰ درصد از داروهای فروخته شده در خارج از اتحادیه تولید می شود.
تنش کمبود دارو

نویسنده ها: زلیا شافن، مارینا رافنبرگ و سیسیل بوتله

دیپلماسی ایرانی: اگرچه تفاوت در شمارش از یک کشور به کشور دیگر و عدم شفافیت تولیدکنندگان ارزیابی وضعیت کلی را دشوار می کند، اما کمبودها در سراسر قاره واقعی است. وضعیتی که بحث سودآوری این بخش را مطرح می کند. بحث کمبود دارو در سراسر اروپا جدی است و منحصر به یکی از کشورهای اروپایی نیست. اگر تا دیروز جنگ اوکراین را مسبب مشکلات اقتصادی به ویژه انرژی در اروپا می دانستیم اکنون به نظر می رسد این بحران به وضعیت دارو نیز سرایت کرده است. تامین دارو یک موضوع حیاتی برای شهروندان اروپایی است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذاشت. این موضوع به قدری حساس است که می تواند دولت ها را به زیر بکشد و مجامع بین المللی را به تکاپو بیندازد.

ماریا آندریونیکوبا یه شهروند یونانی با ابراز نگرانی از نبود دارو در کشور می گوید: «من قبلاً به پنج داروخانه مراجعه کرده‌ام و هیچ شربتی برای کودکم پیدا نکردم. من تا به حال چنین وضعیتی ندیده بودم!» در کنار این مادر و دو فرزند خردسالش، در یونان، یک مرد 40 ساله با ابراز پشیمانی از این که دارو ذخیره نکرده است، می گوید: «پسرم به آسم مبتلاست و من نگران یافتن ونتولین هستم. ای کاش می دانستم قرار است چه بحرانی پیش روی ما باشد و دارو را از قبل ذخیره می کردم.»

این فقط بیماران و شهروندان عادی نیستند که از وضعیت کمبود دارو رنج می برند و از آن شکایت می کنند. افتیخیا کوتلی، داروساز نیز در این باره می گوید: «دیگر نمی‌دانم به بیماران وحشت‌زده‌ای که به طور مرتب به داروخانه ام می‌آیند، چون آنتی‌بیوتیک، ضد دیابت، شربت یا داروهای اطفال پیدا نمی‌کنند، چه پاسخی بدهم. معمولا به آنها توصیه می کنم در صورت امکان از داروهای ژنریک استفاده کنند، اما در برخی موارد ما آنها را نیز نداریم. »

این صحنه می تواند به خوبی در فرانسه، آلمان، بریتانیا اتفاق بیفتد. گمان نکنیم چون یونان کشوری با اقتصاد ضعیف است، چنین اتفاقاتی فقط برای آن می افتد. این روزها مشابه این وضعیت را در تمامی کشورهای اروپایی، حتی کشورهای به اصطلاح اصلی اروپایی، می توانیم تصور کنیم. این صحنه بیانگر کمبود دارو است که از چندین ماه پیش اروپا را تحت تاثیر قرار داده است. به دلیل تفاوت در روش ها و معیارها، که به طور قابل توجهی از یک کشور اروپایی با کشور دیگر متفاوت است، ارزیابی وضعیت در سراسر این قاره دشوار است.

اکنون در اسپانیا 672، در سوئیس 773، در استونی 375 و در ایتالیا بیش از 3 هزار دارو در داروخانه ها موجود نیست. در فرانسه، از بیست و سوم ژانویه، آژانس ملی ایمنی داروها و محصولات بهداشتی در وب سایت خود تقریباً 320 داروی مهم درمانی را در فهرست داروهای کمیاب و مشمول کمبود قرار داده است.

این شرایط به دلایل مختلفی نتیجه مشکلات عرضه است. زنجیره تولید دارو پیچیده است و بروز یک مشکل در یک مرحله برای توقف آن کافی است. در پی آن به طور سلسله وار مشکلات دیگر بروز می یابد. در دهه های اخیر تغییر مکان تولید مواد فعال که تولیدکنندگان را به تامین کنندگان خارجی وابسته می کند، شکنندگی این زنجیره را تقویت کرده است. با این حال، 80 درصد از مواد فعال مورد استفاده در اروپا در خارج از قاره، بیشتر در چین تولید می شود، و 40 درصد از داروهای فروخته شده در خارج از اتحادیه تولید می شود. اما، در ماه‌های اخیر، تنش‌ها بر همه محصولات تاثیر گذاشته، به‌ویژه برای داروهای کودکان مانند پاراستامول و آموکسی سیلین این وضعیت به مراتب بدتر شده است. 

بحران دارو در اروپا جدی است و اگر توجهی به آن نشود می تواند بروز تنشی عظیم و چه بسا فاجعه را باعث شود. 

منبع: لوموند / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا اروپا یونان فرانسه اسپانیا آلمان ایتالیا بحران دارو کمبود دارو بحران اقتصادی بحران اقتصادی اروپا جنگ اوکراین


( ۳ )

نظر شما :