آمریکا - آرشیو

لزوم احیای برجام
تنها یک رئیس جمهوری دموکرات می تواند از تنش ها با ایران بکاهد

لزوم احیای برجام

تنش های بین ایالات متحده و ایران که از زمان خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ای و اعمال تحریم ها تشدید شده، در هفته های اخیر بالا و پایین های زیادی داشته و یکی از دلایلش هم این بوده که ترامپ می دانسته به ویژه در آستانه کمپین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تاب هزینه های آغاز یک جنگ جدید در خاورمیانه را نخواهد داشت. اگرچه همین مساله سبب شده واشنگتن از تشدید بیشتر تنش ها با تهران خودداری کند، اما به نظر می رسد تنها راه حل مشکل ورود یک رئیس جمهوری دموکرات به کاخ سفید است چرا که همه نامزدهای این حزب در یک زمینه توافق نظر دارند و آن، لزوم احیای برجام است.

ادامه مطلب
امکان آغاز مجدد مذاکرات هسته ای وجود دارد؟ ​​​​​​​
تجدید معافیت از تحریم ها و فرصتی برای دیپلماسی

امکان آغاز مجدد مذاکرات هسته ای وجود دارد؟ ​​​​​​​

ایالات متحده و ایران هر دو با اعلام شرایطی به مذاکرات مجدد ابراز تمایل کرده اند که تحقق آنها چندان عملی به نظر نمی رسد. اما در واقعیت، دولت دونالد ترامپ با یک دستور ریاست جمهوری می تواند در مسیر یک توافق هسته ای جدید با تهران گام بردارد.

ادامه مطلب
بمب‌های آزادیبخش امریکا+دانلود کتاب
سه نوشته از نوام چامسکی، آروند هاتی روی و میلان ری

بمب‌های آزادیبخش امریکا+دانلود کتاب

کتاب بمب های آزادیبخش امریکا، سه نوشته ای از نوآم چامسکی، آروند هاتی و روی میلان ری در تقبیح سیاست های جنگ طلبانه ایالات متحده امریکاست.

ادامه مطلب
لندن در تله جنگ واشنگتن با تهران ​​​​​​​
عدل جهانی درباره همکاری تجاری بریتانیا با آمریکا هشدار داد

لندن در تله جنگ واشنگتن با تهران ​​​​​​​

کمپین بین المللی «عدل جهانی» هشدار داد که پیشنهادهای جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، برای تقویت روابط تجاری با بریتانیا پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا تله ای است که می تواند آن را به جنگ با ایران بکشاند. جنبش «جنگ تحت تعقیب» نیز گفته که قراردادهای سریع تجاری لندن و واشنگتن که در سفر بولتون مطرح شده، در حقیقت بهانه ای برای حمایت بریتانیا از برنامه های جنگ طلبانه مشاور امنیت ملی است.

ادامه مطلب
نگاهی دیگر به ضدیت های امریکایی ترامپ با ایران
از کنار رفتارهای خصمانه واشنگتن ساده نگذریم

نگاهی دیگر به ضدیت های امریکایی ترامپ با ایران

بهاء الدین بازرگانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: بدون شک تداوم فشارهای حداکثری و فرساینده آمریکا به ایران، علاوه بر الغای مرحله ای تعهدات برجامی، واکنش های غیرقابل پیش بینی دیگری از سوی کشورمان را به دنبال خواهد آورد که آمریکایی ها آن را به سیاست های مهاجمانه خود پیوند خواهند زد. سرهم بندی میانجی های مختلف از ژاپن و فرانسه و منطقه توسط آمریکا و نیمه کاره رها کردن آنها، همینطور پیشنهاد مذاکره با ایران درحالی که به شدیدترین فشارها ادامه می دهد و در همین اثنا وزیر امور خارجه و عنصر اصلی مذاکره را در محاق تحریم قرارمی دهد، واقعا چه معنایی دارد؟ درآینده نیز شاهد پیچیده ترشدن فشارهای فرسایشی آمریکا علیه ایران و یافتن مبادی دیگر تحریمی خواهیم بود.

ادامه مطلب
گفت‌وگو درباره ایران؛ شاید وقتی دیگر
بولتون در لندن سرخورده شد

گفت‌وگو درباره ایران؛ شاید وقتی دیگر

جلال خوشچهره در یادداشتی می‌نویسد: مشاور امنیت ملی کاخ سفید که برای رایزنی با نخست وزیر تازه‌کار بریتانیا به لندن رفته بود، گفت: «متوجه شده درحال‌حاضر اولویت بریتانیا تمرکز برخروج ار اتحادیه اروپا در ۳۱ اکتبر است.» او به مقام‌های این کشور گفته است:« شاید بهتر باشد گفت‌وگو‌ها درباره مسائلی مانند ایران، چین و شرکت هواوی به زمانی دیگر موکول شود.»

ادامه مطلب
آمریکا سعی دارد بریتانیا را علیه ایران بشوراند
بولتون در لندن

آمریکا سعی دارد بریتانیا را علیه ایران بشوراند

تحلیلگران بر این باورند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا این کشور را دست کم در زمینه سیاست خارجی به ایالات متحده نزدیک تر خواهد کرد. آنچه از احتمال تحقق این پیش بینی خبر می دهد، سفر جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، به بریتانیا برای گفت و گو با بوریس جانسون، وزیر امور خارجه پیشین و نخست وزیر جدید بریتانیا، درباره ایران و احتمالا ترغیب او به عقب نشینی از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ است. این در حالی است که روابط ایران و بریتانیا در ماه های اخیر بر سر مناقشات مرتبط با توقیف نفتکش ها به وخامت گذاشته است.

ادامه مطلب
مشکل بروکسل در یافتن رئیس جدید برای اینستکس
کانال پرداخت های ایران با یک چالش جدید روبه رو شد

مشکل بروکسل در یافتن رئیس جدید برای اینستکس

کانال مالی اینستکس در ماه ژوئن و پس از ماه ها درگیری بر سر شیوه عملیاتی و یافتن پایگاهی برای آن نهایتا شروع به کار کرد؛ اما اکنون، قدرت های اتحادیه اروپا برای یافتن یک رئیس جدید برای کانال پرداخت های ایران با مشکل مواجه شده اند و همین مساله تلاش ها برای کمک به شرکت ها در حفظ روابط تجاری با ایران به رغم تهدید تحریم های ایالات متحده را با چالشی جدید مواجه ساخته است.

ادامه مطلب
تیراندازی ال پاسو و تکامل تاکتیک های برتری سفیدپوستان
اینترنت به الگوبرداری متقابل نژادپرستان و جهادگرایان از یکدیگر کمک می کند

تیراندازی ال پاسو و تکامل تاکتیک های برتری سفیدپوستان

ایدئولوژی برتری سفیدپوستان تنها یکی از انگیزه های بسیار در حملات گسترده جمعی بوده است. در حقیقت، این حملات بیشتر واکنشی به نکوهش هستند و ارتباطی با ایدئولوژی ندارند. با این وجود، مهم است که ایدئولوژی و تاکتیک های مرتبط با ترورها با تفکر برتری سفیدپوستان مورد درک قرار بگیرد تا شاید بتوان از آن طریق، در میانه پیشروی مهاجم در چرخه حمله او را متوقف کرد.

ادامه مطلب