بولتون در لندن

آمریکا سعی دارد بریتانیا را علیه ایران بشوراند

۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۵۵۲۵ اخبار اصلی اروپا آمریکا خاورمیانه
تحلیلگران بر این باورند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا این کشور را دست کم در زمینه سیاست خارجی به ایالات متحده نزدیک تر خواهد کرد. آنچه از احتمال تحقق این پیش بینی خبر می دهد، سفر جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، به بریتانیا برای گفت و گو با بوریس جانسون، وزیر امور خارجه پیشین و نخست وزیر جدید بریتانیا، درباره ایران و احتمالا ترغیب او به عقب نشینی از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ است. این در حالی است که روابط ایران و بریتانیا در ماه های اخیر بر سر مناقشات مرتبط با توقیف نفتکش ها به وخامت گذاشته است.
آمریکا سعی دارد بریتانیا را علیه ایران بشوراند

نویسنده: جویس دیویس

دیپلماسی ایرانی: جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، برای دیدار با مقامات ارشد دولت بوریس جانسون، نخست وزیر جدید بریتانیا، به لندن سفر کرده است. ظاهرا بولتون در این سفر هدف ترغیب لندن به همراهی واشنگتن در اعمال فشار بر تهران و همچنین تضمین مشارکت آن در برنامه تامین امنیت حمل و نقل دریایی در خلیج فارس را دنبال می کند. (بریتانیا که در ابتدا پیوستن به طرح پیشنهادی آمریکا برای تامین امنیت دریایی در تنگه هرمز موسوم به عملیات نگهبانی را رد کرده و پیشنهاد عملیات مشابه اروپایی را مطرح کرده بود، ظاهرا با نخست وزیری جانسون تغییر رویکرد داده است.) انتظار می رود که مساله ایران و رویکرد مشترک ایالات متحده-بریتانیا در قبال این کشور از مهمترین موضوعات جلسات و مذاکرات بولتون با مقامات بریتانیایی باشد.

مسائلی پیرامون خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و توقف همکاری این کشور با شرکت هوآوی چین نیز در دستور کار مذاکرات دو روزه بولتون در لندن بودند. تحلیلگران پیش بینی کرده اند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از نظر سیاست خارجی این کشور را به ایالات متحده نزدیک کند. بوریس جانسون، نخست وزیر جدید بریتانیا و یکی از چهره های مطرح حامی برگزیت سخت، در زمان روی کار آمدن اعلام کرد که هر اتفاقی هم بیفتد کشورش در تاریخ مقرر 7 اکتبر اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نه تنها وابستگی اقتصادی این کشور را به ایالات متحده افزایش می دهد، بلکه سبب نزدیکی بیشتر دو کشور در زمینه سیاست خارجی خواهد شد.

رویترز در گزارش خود در این زمینه پیش بینی کرده که بولتون در سفر به لندن از بریتاینا عقب نشینی از توافق هسته ای با ایران را خواستار شود. انتظار نمی رود که بوریس جانسون در آینده نزدیک عمل به این خواسته بولتون را مد نظر قرار دهد، اما تحلیلگران معتقدند که احتمال حمایت بیشتر بریتانیا از موضع ایالات متحده در رابطه با ایران وجود دارد.

مذاکرات با محوریت ایران

روابط بریتانیا و ایران در ماه های اخیر رو به وخامت گذاشته و موضع بریتانیا را به موضع آمریکا نزدیکتر کرده است. ایالات متحده سال گذشته با خروج از توافق هستهای ایران، تحریم های گستردهای علیه این کشور اعمال و در تاریخ 5 آوریل سال جاری میلادی همه معافیت ها از تحریم های نفتی را لغو کرد. اگرچه دولت بریتانیا و بوریس جانسون که به تازگی ریاست آن را بر عهده گرفته بارها خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم ها علیه ایران را مورد انتقاد قرار داده اند، اما چندین مورد حمله به تانکرهای نفتکش در منطقه خلیج فارس و خلیج عمان در ماه های گذشته، موضع بریتانیا را به ایالات متحده نزدیک کرده است.

ایالات متحده و بریتانیا به طور رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در جریان حملات ششم ماه ژوئن به دو تانکر نفتی در دریای عمان، مقصر دانستند. وزارت امور خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که «تقریبا یقین دارد» سپاه پاسداران در حمله به دو نفتکش در دریای عمان دست داشته است.

اوایل ماه ژوئیه نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا یک نفتکش ایرانی را در تنگه جبل الطارق توقیف کرد. ادعای نیروی دریایی بریتانی این بود که این کشتی با «حمل نفت خام به مقصد سوریه» تحریم های اتحادیه اروپا علیه دولت بشار اسد را نقض کرده است. ایران اعلام کرده که کشتی به مقصد سوریه حرکت نمی کرده است. پس از این ماجرا، روابط بین ایران و بریتانیا پیچیده تر شد و برخی از مقامات ارشد ایران از جمله رهبر معظم جمهوری اسلامی اعلام کردند که اقدامات بریتانیا بدون پاسخ نخواهد ماند. پس از آن هم سپاه پاسداران یک تانکر نفتکش با پرچم بریتانیا را در تنگه هرمز توقیف کرد.

ایالات متحده که حتی پیش از بریتانیا به توقیف کشتی این کشور واکنش نشان داد، از فرصت استفاده کرده و پیشنهاد ایجاد یک ائتلاف نظامی بین المللی برای تامین امنیت کشتی های تجاری در حال گذر از خلیج فارس را مطرح کرده است. بریتانیا در ابتدا از پیوستن به این طرح پیشنهادی موسوم به «عملیات نگهبانی» خودداری و پیشنهاد ایجاد ماموریتی اروپایی برای محافظت از کشتی ها را مطرح کرد، اما نهایتا به طور رسمی از برنامه خود برای پیوستن به ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده خبر داد و به تنها کشور متحد آمریکا در این طرح تبدیل شد.

منبع: کامیونال نیوز / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: اختلافات بریتانیا و ایران مناقشات بر سر نفتکش ها سفر بولتون به لندن پیوستن بریتانیا به طرح آمریکا عملیات نگهبانی در خلیج فارس


( ۳ )

نظر شما :