آمریکا - آرشیو

چرا برزیل برای ایران مهم است؟
کشوری کمک کننده برای خروج از انزوا

چرا برزیل برای ایران مهم است؟

ایران افزون بر همکاری های اقتصادی و سیاسی، به دنبال روش های نفوذ مختلف در امریکای لاتین بوده و با توسل به عوامل خود به ویژه حزب الله لبنان، فعالیت های مختلفی را در این قاره انجام داده است. نوع این روابط نیز متاثر از شخصیت رهبران این دو کشور و تعالیم عقیدتی و نوع نگاه آنها به غرب بوده است. به عنوان مثال، لوئیز داسیلوا، رئیس جمهور چپ گرا ، در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ ارزش بالایی را برای رابطه با ایران قائل بود، زیرا سیاست خارجی خود را به دوری از کانادا و امریکا و توسعه روابط با کشورهای امریکای لاتین، افریقا و خاورمیانه معطوف کرده بود.  

ادامه مطلب
پاسخ به نقد «نظریه اغفال»
بریتانیا و امریکا مروجان یک نظریه اند

پاسخ به نقد «نظریه اغفال»

سید وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی به نقد دکتر هوشنگ کریمی که در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی به نقد نظریه »اغفال» پرداخته بود، پاسخ داده است.

ادامه مطلب
ایالات متحده و ایران محتاطانه یکدیگر را می سنجند
آشفتگی ها و پیچیدگی ها حول احیای برجام

ایالات متحده و ایران محتاطانه یکدیگر را می سنجند

به گفته یک مقام ارشد دولت بایدن، ایالات متحده حاضر است همین « فردا» با ایران به مذاکره بنشیند تا دو کشور به طور مشترک به انطباق کامل با توافق هسته ای بازگردند. این مقام مسئول درباره برجام گفت: «ما به روشنی اعلام کردیم که منظورمان مذاکره مجدد درباره توافق نیست.» ایران هم به طور مشابه به روشنی اعلام کرده که هدف بازگشت به شرایط پیش از خروج دونالد ترامپ از توافق را دنبال می کند. با این حال، نزدیک به دو ماه از ریاست جمهوری بایدن می گذرد و در حالی که انتخابات حساس ریاست جمهوری ایران نزدیک تر می شود، دو طرف هنوز نتوانسته اند درباره آنچه مشترکا می خواهند، به گفت و گو نشینند.

ادامه مطلب
انزجار تهران از ترامپ، بایدن را به دردسر انداخته؟
گزارش درباره مداخله ایران در انتخابات آمریکا و پیچیدگی بر سر برجام

انزجار تهران از ترامپ، بایدن را به دردسر انداخته؟

برخی کارشناسان بر این باورند که گزارش اطلاعات آمریکا درباره تلاش های ایران برای مداخله در رقابت انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ بین جو بایدن و دونالد ترامپ منتشر شد، محاسبات رئیس جمهوری درباره توافق هسته ای را بیش از پیش پیچیده کرده است؛ البته برخی دیگر معتقدند این یافته های اطلاعاتی هیچ تاثیری بر تلاش های او برای ایجاد صلح بین دو کشور نخواهد داشت.

ادامه مطلب
اروپا می تواند برای همکاری با ایران به امریکا فشار بیاورد اما این کار را نمی کند
بهره برداری اروپایی ها از بایدن برای تحمیل اراده خود

اروپا می تواند برای همکاری با ایران به امریکا فشار بیاورد اما این کار را نمی کند

سید وحید کریمی در یادداشتی می نویسد: ناظران سیاسی معتقدند با آمدن بایدن در کاخ سفید و تاکید بر مشورت و همکاری با اروپا، ۳ کشور اروپایی طرف مذاکره با جمهوری اسلامی ایران قادر به گشایش اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران هستند؛ ولی باید مشخص شود چرا نمی‌کنند. به نظر می رسد برای تغییر رفتار آمریکا با جمهوری اسلامی ایران فشار بر انگلیس و فرانسه موثر واقع شود.

ادامه مطلب
فشارهای جو بایدن ایران را به روسیه و چین نزدیک کرده است
امپراتوری رو به زوال ایالات متحده

فشارهای جو بایدن ایران را به روسیه و چین نزدیک کرده است

در میانه اعمال فشارها از سوی رئیس جمهوری جو بایدن برای احیای برجام و امتناع دولت جدید آمریکا از لغو تحریم های اعمال شده توسط دونالد ترامپ، ایران بیش از پیش در صدد جلب حمایت دیپلماتیک روسیه و چین برآمده است. روسیه و چین که هر دو از امضا کنندگان برجام هستند، از ایران در برابر سیاست «اعمال فشار حداکثری» آمریکا حمایت و به این کشور مسیرهای نجات صادرات و حمایت دیپلماتیک ارائه کردند. از زمان روی کار آمدن بایدن، مسکو و پکن بارها بازگشت «بدون قید و شرط» واشنگتن به توافق با تهران را خواستار شده اند.

ادامه مطلب
بایدن بهتر از ترامپ نیست
تشابه شدید سیاست خارجی آمریکا در دولت کنونی و گذشته

بایدن بهتر از ترامپ نیست

نزدیک به دو ماه از ورود جو بایدن به کاخ سفید می گذرد. سیاست خارجی او چگونه است؟ در قیاس با رئیس جمهوری پیش از خود چطور عمل می کند؟ آیا دولت جسارت انجام کارها به شیوه ای متفاوت را دارد یا اینکه استراتژی بزرگ ایالات متحده در چنگال برتری طلبی سرد و سرسختانه باقی می ماند؟ هواداران مشتاق رئیس جمهوری جو بایدن به تغییر لحن او نسبت به چهار سال گذشته اشاره می کنند و در این مورد، قطعا حق با آنهاست.

ادامه مطلب
کاخ سفید جدید بر حقوق بشر عربستان متمرکز است
بایدن شبیه ترامپ نیست، شبیه اوباما هم همینطور (بخش اول)

کاخ سفید جدید بر حقوق بشر عربستان متمرکز است

رئیس جمهوری جوزف آر. بایدن جونیور در پنجمین هفته کار خود در کاخ سفید با تعیین حدود برای دوست و دشمن، رویکرد متمایزی به نقش ایالات متحده در خاورمیانه را به نمایش گذاشت. عربستان در رابطه با پرونده مسکوت قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار مخالف سعودی، مورد سرزنش قرار گرفت و ایران هم از طریق حملات هوایی ایالات متحده به گروه های متحد در منطقه بسیار استراتژیک در مرز سوریه و عراق پیامی آشکار دریافت کرد. این دو پیام گرچه از بسیاری جهات متفاوت بود، اما می توان هر دو را به صورت خلاصه اینطور بیان کرد: آمریکا درباره اهدافش جدی است و هر اقدامی عواقبی خواهد داشت.

ادامه مطلب
جو بایدن باید به توصیه های خود درباره ایران در کارزار انتخابی گوش کند
ادامه اعمال فشار حداکثری ترامپ و پیام های اشتباه واشنگتن به تهران

جو بایدن باید به توصیه های خود درباره ایران در کارزار انتخابی گوش کند

ریاست جمهوری جو بایدن تقریبا دو ماهه شده؛ اما او هنوز به وعده کارزار انتخاباتی مبنی بر بازگشت به توافق هسته ای ایران و لغو تحریم های اعمال فشار حداکثری دونالد ترامپ عمل نکرده و تنش ها را با ایران کاهش نداده است. ایرانی ها در آینده نزدیک برای انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق های رای می روند و به احتمال زیاد، یک رئیس جمهور با جهت گیری متفاوت سیاسی را انتخاب می کنند. اگر بایدن نتواند اقدامی سریع برای بازگشت به برجام انجام دهد، فرصت طلایی باقی مانده تا آن زمان برای احیای دیپلماسی با تهران را از دست خواهد داد و مسیر بسیار پیچیده تری پیش رو خواهد داشت.

ادامه مطلب
چرا آمریکا خطر درگیری نظامی با ایران را به جان می خرد؟
ترک عادت موجب مرض است

چرا آمریکا خطر درگیری نظامی با ایران را به جان می خرد؟

بسیاری از آمریکایی ها و اروپایی ها تصمیم اخیر رئیس جمهوری جو بایدن به حملات نظامی علیه گروه های شبه نظامی متحد ایران در سوریه را تحسین کردند. آنها ادعا می کنند که این نمایش قدرت برای اعتبار دولت جدید آمریکا و جلوگیری از حملات آینده به نیروهای آمریکا و ائتلافی مورد نیاز بوده است. در بین اروپایی ها نیز این احساس وجود دارد که چون بایدن به دونالد ترامپ شباهتی ندارد، می تواند حملات نظامی را به صورت کنترل شده پیش ببرد تا تنش ها را تشدید نکند. اما در میدان های آشفته جنگ خاورمیانه، چنین تصوری یک مغالطه خطرناک است. در شرایطی که دولت بایدن هیچ چرخش و اقدامی در راستای یک استراتژی هماهنگ دیپلماتیک در قبال ایران انجام نداده، خطر رویاروی نظامی وجود دارد. حوادث اخیر در یمن، عربستان سعودی و خلیج عمان نشان دهنده تنش بالا در منطقه هستند.

ادامه مطلب