آمریکا - آرشیو

افول کامل امریکا و چین به ضرر ماست
نشانه های جنگ سرد جدید

افول کامل امریکا و چین به ضرر ماست

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هم سیطره کامل آمریکا و هم سیطره کامل چین به ضرر کشورهای جهان سوم و مخصوصا کشور ماست اما زمانی که یک موازنه قوا در سطح جهانی بین این دوکشور در جریان باشد کشورهایی مانند ایران می توانند با ایجاد یک موازنه از هر دو بلوک قدرت اقتصادی امتیازاتی را کسب کنند و کشور خود را توسعه دهند. مجریان سیاستگذاری ایران باید سیاست بین المللی ایران را در جهتی قرار بدهند که ایران هم در مسیر جاده ابریشم شرق و هم در مسیر جاده ابریشم های احتمالی غرب قرار داشته باشد و از هر دو جاده ابریشم برای واردات کالا و صادرات کالاهای خود به شرق و غرب استفاده کند.

ادامه مطلب
اعتبار از دست رفته ایالات متحده
دو قطبی آسیب پذیر

اعتبار از دست رفته ایالات متحده

گرچه سیاست خارجی از دیرباز در برابر دوقطبی‌شدگی سیاسی مصونیت داشته است، اما اکنون دیگر چنین مصونیتی وجود ندارد. آمریکایی‌ها بیش از هر زمان دیگری پیرامون مسایلی هچون چندجانبه‌گرایی، تغییرات اقلیمی و تروریسم اختلاف نظر دارند. اجماعی که پیرامون سیاست خارجی میان رای‌دهندگان و سیاستمداران منتخبشان وجود داشت اکنون در حال ناپدید شدن است. 

ادامه مطلب
کشتی ایرانی «مکران» تهدیدی جدید برای آمریکا
ایران و ونزوئلا همکاری تسلیحاتی دارند؟

کشتی ایرانی «مکران» تهدیدی جدید برای آمریکا

نیروی دریایی ونزوئلا می تواند از قایق های تندرو ایرانی استفاده زیادی ببرد که مهمترین آن، ایجاد مزاحمت برای کشتی های جنگی کلمبیایی است که عمدتا در آب های جنوب دریای کارائیب فعالیت دارند.

ادامه مطلب
اروپا و بایدنی که همچنان به «اول امریکا» فکر می کند
آمریکا بازگشته، اما برای چه مدتی؟

اروپا و بایدنی که همچنان به «اول امریکا» فکر می کند

الکساندرا دِ هوپ شِفِر در گفت وگو با استندارد می گوید: بایدن موضوعات مورد بحث آمریکا را به طور پایدار در سه مورد تغییر داده است: تجارت، چین و حاکمیت. وی هنوز هم به طور عمده در حال پیگیری دستور کار «اول آمریکا» است، به ویژه در زمینه های تجارت، اقتصاد و صنعت. او از دولت خود خواسته است که چگونگی سرمایه گذاری مجدد ایالات متحده در صنعت و فن آوری آمریکا، نحوه بازگرداندن تولیدات آمریکایی به داخل خاک این کشور و امکان وابستگی کم تر به چین را بررسی کند. اروپایی ها در مورد حاکمیت دیجیتال و صنعتی اروپا بحث های مشابهی دارند. سوال اینجاست که آیا این شباهت نظر کم و بیش به یک همکاری منجر خواهد شد؟ 

ادامه مطلب
آمریکا نمی تواند به کشتی های ایران در اقیانوس اطلس آسیب برساند
قوانین بین المللی در برابر ایالات متحده

آمریکا نمی تواند به کشتی های ایران در اقیانوس اطلس آسیب برساند

«پولیتیکو» هفته گذشته از حرکت دو کشتی ایرانی در مسیر اقیانوس اطلس خبر داد. مقامات امنیت ملی ایالات متحده ابراز نگرانی کردند که این کشتی ها با محموله هایی که تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا را نقض می کنند، به این کشور خواهند رسید. سناتور مارکو روبیو از دولت جو بایدن خواسته است تا مسیر این کشتی ها را سد کند، اما هر اقدام ایالات متحده علیه این کشتی ها غیرقانونی خواهد بود و یک اصل اساسی نظم بین المللی یعنی مصونیت حاکمیتی را تضعیف می کند. هزینه اقدام مستقیم آمریکا بسیار سنگین خواهد بود و این کشور را در در معرض اتهام درهم شکستن نظم مبتنی بر قوانین قرار می دهد و به طور بالقوه، خطر مواجهه کشتی های نیروی دریایی آن با مشکل مشابه را در پی خواهد داشت.

ادامه مطلب
محوریت گفتمان احیای برجام در شکل گیری دولت جدید اسرائیل
نفتالی بنت مجبور است آسیب های نتانیاهو را جبران کند ​​​​​​​

محوریت گفتمان احیای برجام در شکل گیری دولت جدید اسرائیل

از جمله مهم ترین مسائلی که دولت جدید نفتالی بنت در اسرائیل با آن روبرو خواهد شد، نحوه مدیریت هماهنگی سیاسی، نظامی و اطلاعاتی با دولت جو بایدن در ایالت متحده است چرا که این مساله بر نحوه رسیدگی به سایر چالش های سیاست خارجی، امنیت ملی و اقتصادی تاثیر می گذارد. در کانون گفتمان فعلی نیز مساله توافق هسته ای ایران قرار دارد که انتظار می رود به زودی احیا شود.

ادامه مطلب
امریکا برای جنگ با چین آماده نیست
سرعت زیاد پکن در پیشی گرفتن از واشنگتن در قدرت نظامی

امریکا برای جنگ با چین آماده نیست

موضع دفاعی کنونی واشنگتن نه مفهومی نظامی بلکه مفهومی سیاسی دارد و این وضعیت می‌تواند ادامه داشته باشد. از دیرباز، ایالات متحده فقط زمانی به نوسازی ارتشش پرداخته که دشمنانش ضعف ارتش آمریکا را در میدان جنگ به نمایش گذاشته‌اند. ممکن است این کشور بار دیگر به سمت چنین فاجعه‌‌ای پیش برود.

ادامه مطلب
بایدن به دیدن قاتل بزرگ می رود!
بر خلاف شعار قبل از آغاز به کار

بایدن به دیدن قاتل بزرگ می رود!

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اکنون بعد از گذشت حدود ۳ ماه از آن مصاحبه جنجالی بایدن علیه پوتین، قرار است که به زودی (۱۵ و ۱۶ ژوئن برابر با ۲۵ و ۲۶ خرداد ماه در ژنو سوئیس) ولادیمیر پوتین و جو بایدن رؤسای جمهور روسیه و آمریکا با یکدیگر دیداری رسمی داشته باشند. هر چند این دیدار را نمی‌توان پایان تقابل و دشمنی دو کشور در نظام جهانی قلمداد کرد، اما شاید بتواند روزنه‌ای به چرخشی قابل توجه در سیاست خارجی ستیزه‌جویانه و برتری‌جویانه دو کشور در صحنه بین‌المللی باشد. 

ادامه مطلب
دموکراسی به چالش خورده است
بی میلی به واکاوی در بحث آزاد و صادقانه

دموکراسی به چالش خورده است

اکنون در آمریکا، مجارستان، ترکیه، برزیل و سایر کشورهای جهان بحث آزاد و واکاوی صادقانه مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. رهبران این کشورها تمایلی به پذیرش حقایق ناخوشایند، اشتباهات و درس گرفتن از تجربیات گذشته ندارند. 

ادامه مطلب
آیا توافق بزرگی در راه است؟
تغییر عمیق در سیاست های امریکا با روی کار آمدن بایدن

آیا توافق بزرگی در راه است؟

هدف اصلی اجلاس ناتو احیای اتحاد نظامی و لغو سیاست دونالد ترامپ است. بایدن می خواهد هر گونه تنش باقی مانده را برطرف کند. بایدن همچنین اولویت اصلی سیاست خارجی خود را احیای برجام قرار داده است.

ادامه مطلب