ایران و ونزوئلا همکاری تسلیحاتی دارند؟

کشتی ایرانی «مکران» تهدیدی جدید برای آمریکا

۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۳۲۹۴ اخبار اصلی آمریکا
نیروی دریایی ونزوئلا می تواند از قایق های تندرو ایرانی استفاده زیادی ببرد که مهمترین آن، ایجاد مزاحمت برای کشتی های جنگی کلمبیایی است که عمدتا در آب های جنوب دریای کارائیب فعالیت دارند.
کشتی ایرانی «مکران» تهدیدی جدید برای آمریکا

نویسنده: جیمز استاوریدیس

دیپلماسی ایرانی: یک کشتی تدارکاتی بزرگ نیروی دریایی ایران به نام «مکران» در آب های اقیانوس اطلس ظاهرا به سمت دریای کارائیب در حرکت است. این کشتی حامل محموله ای شامل هفت قایق هجومی تندرو است و به احتمال زیاد مقصد آن ونزوئلا است. 

قایق های تندرو ایرانی از نوع «پیکاپ» به طول حدود 60 فوت توانایی حمل دو موشک ضدکشتی سطح به سطح با برد 20 مایل و دو فروند اژدر را دارند. سپاه پاسداران انقلاب ایران از این قایق ها در برخورد با کشتی های تجاری و گاهی هم ناوهای آمریکایی در خلیج (فارس) استفاده می کند. این قایق های جنگی به ویژه در آبراهی تنگ مثل تنگه هرمز بسیار به کار برده می شوند. 

کشتی «مکران» می تواند به عنوان ناو تدارکاتی پشتیبان، در درازمدت برای این قایق ها سوخت و مهمات و ارتباطات فراهم سازد. بعد از تخلیه محموله قایق های تندرو، عرشه کشتی مکران به محل استقرار بالگردها تبدیل می شود که می تواند توانایی رزمی قایق های تندرو را به میزان چشمگیری افزایش دهد. 

نیروی دریایی ونزوئلا می تواند از قایق های تندرو ایرانی استفاده زیادی ببرد که مهمترین آن، ایجاد مزاحمت برای کشتی های جنگی کلمبیایی است که عمدتا در آب های جنوب دریای کارائیب فعالیت دارند. همچنین نیروی دریایی ونزوئلا می تواند از قایق های ایرانی برای اسکورت و مراقبت از کشتی های تجاری که به نقض تحریم های اقتصادی آمریکا ادامه می دهند یا کشتی هایی که در عملیات قاچاق مواد مخدر دست دارند، استفاده کند. 

بعد از اقدام آمریکا به توقیف بیش از یک میلیون بشکه نفت ایران که به ونزوئلا ارسال شده بود، کاملا روشن است که رژیم نیکولاس مادورو به برنامه ای منسجم تر و جدی تر برای محافظت از کشتی هایی که به بنادر ونزوئلا رفت و آمد دارند، نیاز دارد. قایق های تندرو ایرانی می توانند در این زمینه به کار گرفته شوند. 

همچنین ممکن است دولت ونزوئلا قصد داشته باشد از قایق های تندرو ایرانی برای ایجاد مزاحمت و دردسر بیشتر در آب های نزدیک به خود استفاده کند. کشتی های تفریحی و تجاری زیادی برای رسیدن به کانال پاناما از دریای کارائیب عبور می کنند و ممکن است نیروی دریایی ونزوئلا بخواهد با کمک کشتی های نیروی دریایی کوبا، محوری برای دردسر آفرینی در شرق کارائیب ایجاد کند. 

هنوز معلوم نیست آیا دریانوردان ایرانی خودشان روی قایق های تندروی ساخت ایران کار خواهند کرد یا افراد نیروی دریایی ونزوئلا را برای استفاده از این قایق ها آموزش خواهند داد. در هر دو حالت، وجود این قایق ها عامل نگرانی بزرگی برای فرماندهی نظامی جنوبی آمریکا مستقر در میامی است. 

انتقال سلاح بین ایران و ونزوئلا، نقض احتمالی تحریم های آمریکا محسوب می شود از این رو مداخله آمریکا در این ماجرا می تواند توجیه پذیر باشد اگرچه به لحاظ حقوق بین الملل تحریم های تسلیحاتی ایران مطابق برجام لغو شده و سازمان ملل نیز آن را تایید کرده است. ایالات متحده آمریکا احتمالا مشغول جمع آوری اطلاعات درباره اهداف سفر کشتی ایرانی «مکران» است. 

آمریکا در سال گذشته نشان داد حاضر است محموله های نفت ایران را که ارسال آنها نقض صریح تحریم هاست، توقیف کند. اکنون نیز احتمالا آمریکا تدابیری را برای جلوگیری از دسترسی رژیم دیکتاتوری حاکم بر ونزوئلا به تسلیحات ایرانی، اتخاذ خواهد کرد.

منبع: الشرق الاوسط / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و ونزوئلا کشتی مکران لغو تحریم های تسلیحاتی


( ۱۲ )

نظر شما :

زیتون ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۷
عجب حماقتی ....اگه اتفاقی براش بیافته کشتی بعدی هم پیشرانش اتمیه هم موشک هاش ....اونم تو اقیانوس اطلس......اونم براساس قانون دفاع از خود .....ببینم بازم میخوان قوانین بین الملل را زیر پا بگذارن.....مارو با خروچف اشتباه گرفتی ....تو میدونی بازی میکنیم که برتری داریم(ایدولوژیک)....البته شایعه شده همین مکرانش یه بمب اندازه پسر کوچک هیروشیما همراه داره که اگر توقیف شد تو سواحل امریکا منفجرش کنه ....