نگرانی غرب و کشورهای عربی از خیز بلند تهران برای تقویت توانایی نظامی خود

با لغو تحریم های تسلیحاتی ایران چه سلاح هایی می تواند بخرد

۲۵ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۹۳۱۸۰ اخبار اصلی خاورمیانه
به گفته تحلیگران موسسه بین المللی مطلعات راهبردی، ایران ممکن است با ایجاد رقابت بین چین و روسیه از این دو کشور سلاح های پیشرفته با تخفیف فراوان خریداری کند. 
با لغو تحریم های تسلیحاتی ایران چه سلاح هایی می تواند بخرد

نویسنده: توماس هاردینگ

دیپلماسی ایرانی: کارشناسان برجسته مسائل دفاعی می گویند در صورت لغو تحریم های تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل در ماه اکتبر، این کشور زرادخانه نظامی خود را به میزان چشمگیری تقویت خواهد کرد. احتمال می رود به استثنای جنگ افزارهای پیشرفته آمریکایی، ایران به خرید روزآمدترین سازوبرگ نظامی از چین و روسیه مبادرت کند.

به گفته تحلیگران موسسه بین المللی مطلعات راهبردی، ایران ممکن است با ایجاد رقابت بین چین و روسیه از این دو کشور سلاح های پیشرفته با تخفیف فراوان خریداری کند. 

دولت آمریکا تلاش خواهد کرد برای محروم ساختن ایران از دستیابی به جنگ افزارهای پیشرفته قطعنامه تحریم تسلیحاتی 13 ساله این کشور را در شورای امنیت تمدید کند. امریکایی ها می گویند ایران با وجود تحریم تسلیحاتی به گروه های مسلح متحد خود در یمن و سوریه، اسلحه ارسال می کند و چنانچه تحریم تسلیحاتی علیه تهران لغو شود روند تامین تسلیحانی متحدان ایران در خارج از این کشور آسان تر خواهد شد.

هنری بوید، از کارشناسان مرکز بین المللی مطالعات کاربردی در این باره می گوید: «با توجه به اینکه دشمنان ایران یعنی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، امریکا و اسرائیل ممکن است ایران را هدف حملات هوایی قرار دهند این کشور تلاش خواهد کرد تا سامانه های دفاع هوایی خود را تقویت کند.»

این احتمال وجود دارد که ایران سامانه دفاع موشکی پیشرفته اس-400 را از روسیه خریداری کند که ترکیه با وجود جنجالی که به درباره آن ایجاد شده آن را خریداری کرده است. درصورت خرید این سامانه از سوی ایران، حمله هوایی آمریکا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به این کشور برایشان مخاطره آمیز خواهد شد. اگر خرید این سامانه برای ایران بیش از حد گران باشد در آن صورت ممکن است ایران به خرید موشک های دور برد اف دی 2000 فانگ دون از چین مبادرت کند. 

ایران در ضمن ممکن است از روسیه جنگده پیشرفته سوخوی -30 و از چین جنگنده جی – 10 فایر برد یا جنگنده بمت افکن جی – اف 17 که محصول مشترک چین و پاکستان است بخرد. ایران هم اکنون زیر دریایی های ساخت روسیه در اختیار دارد اما این احتمال وجود دارد که از چین زیردریایی یوان که بی صدا ترین زیر دریایی دیزلی – برقی است خریداری کند.

اگر ایران بتواند موشک های ضد  شناورهای جنگی و باری وای جی – 18 از چین یا سامانه های موشکی سیزلر از روسیه که دریا به خشکی نیز محسوب می شوند خریداری کند، دریانوردی در آب های منطقه برای دشمنان ایران در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

داگلاس باری از دیگر تحلیگران این مرکز می گوید، ایران در خریدهای تسلیحاتی خود تلاش خواهد کرد تا بین روسیه و چین در این زمینه رقابت شدید ایجاد کند تا بتواند جنگ افزاهای مورد نیاز خود را با کمترین قیمت ممکن بخرد. این کارشناس گفت که نیروی هوایی ایران که به شدت با کمبود بودجه روبه روست همچنان از جنگنده های اف -4 و اف -14 که بیش از چهل سال از عمرشان می گذرد استفاده می کند. خرید جنگنده های جدید توسط ایران کشورهای حوزه خلیج فارس را به شدت نگران خواهد کرد.

 محدودیت بودجه نظامی ایران باعث شده است که این کشور صنایع دفاعی خود را با ساختن پهپادها، موشک های هدف یاب و قایق های گشتی تندرو تقویت کند.

هنری بوید می گوید در صورت لغو تحریم تسلیحاتی ایران، این کشور بودجه قابل ملاحظه ای برای خرید جنگ افزارهای خارجی اختصاص خواهد داد و دشمنان خود را بیش از گذشته نگران خواهد کرد.

مایکل کلارک از موسسه رویال یونایتد سرویس نیز در این باره می گوید ایران به جای خرید انبوهی از جنگ افزارها تلاش خواهد کرد که سلاح های پیشرفته خریداری کند.  وی می گوید که ایران در ضمن برای دریافت هشدار سریع در زمینه حملات هوایی علیه این کشور تلاش خواهد کرد و هواپیماهای اواکس خواهد خرید و ارتباطات ماهواره ای و شناسایی و همچنین ظرفیت فضای مجازی خود را تقویت خواهد کرد.

کارشناسان موسسه بین المللی تحقیقات راهبردی می گویند با توجه محدود بودن امکانات مالی ایران، دستیابی ایران به جنگ افزارهای مورد نیاز کشور حدود دو دهه طول خواهد کشید.

منبع: نشنال / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و چین ایران و روسیه لغو تحریمهای تسلیحاتی لغو تحریم های تسلیحاتی ایران و امریکا سلاح خرید تسلیحاتی ایران


( ۲۴۴ )

نظر شما :

فدوی ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۳
خیلی زیرکانه دارند قارونهای جنوب خلیج فارس را تحریک به خریدن بیشتر سلاح می کنند ...
علی ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۵
خزانه ایران فعلا خالی است و مقامات کشور درگیر مسائل جاری و روزمره معیشتی و اقتصادی کشور هستند. بعید است بتوانیم بودجه کافی برای خرید سلاح فراهم کنیم. همینطور بعید است روسیه و چین، سلاحهای پیشرفته به ایران بفروشند. سوخوی 30 هواپیمای بروزی نیست، اگر به ما بدهند (که نمی دهند) روسها باید میگ 31، سوخوی 35 و سوخوی 57 به ما بدهند.
شهاب ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۶
با وجود تحلیل بالا نباید ازنظر دور داشت که ایران خودش از نظر تسلیحاتی بعد از ۸ سال جنگ سخت با عراق " بسیار " پیشرفت کرده و دارای دپوهای انواع مختلف اسلحه های پیشرفته حتی فوق محرمانه است و این از بین رفتن تحریم برای ایران میتواند فواید ناگفته دیگری در عرصه بین الملل داشته باشد و حتما تنها مربوط به خرید سلاح نشود.
خواننده ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۸
علی آقا جنگنده میگ 31 بیست سال هست که تولید نمیشه. چون میگ آخرش 31 هست دلیل نمیشه از سوخو30 پیشرفته تر باشه. اتفاقا بر عکس سوخو30 خیلی پیشرفته تر از میگ31 هست. در ضمن نه چین و نه روسیه حتی پس از رفع تحریم ها نیز جنگنده نخواهند فروخت
حسینقلی ۲۶ تیر ۱۳۹۹ | ۰۱:۱۸
من معتقدم ترس اصلی آمریکا از پایان تحریم تسلیحاتی ایران مربوط به خرید سلاح نیست بلکه مربوط به فروش سلاح است. که هم قدرت ایران را نفوذ بیشتری میدهد و هم برای اقتصاد در هم شکسته اش ارزآوری دارد
رضا ۲۶ تیر ۱۳۹۹ | ۰۲:۴۴
حتی اگر بودجه کافی و ذخایر ارزی هم کم باشد ...... نظام مجبور می باشد که با دستور رهبری از صندوق توسعه منابع مورد نیاز را برداشت کند ....... کلیه نیرو های مسلح نیاز به این خرید ها دارن مخصوصا نیروی هوایی ..... نیروی هوایی هر کشور بازوی پولادین و برتری هر کشور در اسمان و حتی زمین است ... پس نیروی هوایی باید در راس این خرید ها و به خصوص پدافند هوایی (اس 400) خیلی مهم است ..... ایران امکانات نظامی اش مربوط به 40 سال پیش است ...یعنی نسل های اولیه مدرن ... الان که کلیه سلاح در نسل های 3و4 قرار داران و ما برای وارد شدن به قرن جدید (14) برای بازداندگی و جنگ های پیش بینی نشده و اینده . نیاز مبرم به این تسلیحات داریم
اکبر ۲۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۹
ایران بیشتر به فروش سلاح فکر می‌کند نه خرید.
ابولفضل ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۲
بنظرم‌‌کشورمون‌ایران‌همه‌نوع‌صلاح‌داره‌فقط‌بایدهواپیما‌‌ی‌جنگی‌بخریم‌تا‌ناوگان‌‌هواپیمای‌جنگیمون‌رو‌تقویت‌کنیم‌‌(سوخو۵۷وجی۲۰)
هادی ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۶
اولویت ما نیروی هوایی هست..سوخو۳۵ وسوخوی ۵۷ نیازمارو تو اون بخش برطرف میکنن..تانک آرماتا ،موشکهای ضدکشتی یاخونت وکالیبر ،هلیکوپترهای کاموف،زیردریایی و ناوشکن سنگین توان رزمی مون رو دوبرابر میکنن
سید علی ۰۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۹
ما باید جنگنده‌های نسل 4و5 خریداری کنیم چون ممکن هست بعدها دوباره تحریم شویم
خطاب به علی ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۸
ما دارای سلاح های زیادی هستیم روسیه هم امده تبادل کالا به کلاست
حسین شاهمرادی ۱۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۹
تحریم تسلیحاتی 2ماه پیش تمام شده هنوزخبری ازخریدجنگنده نیست من فکرکنم منابه مال کشورما خیلی ضعیف است نه خبری ازخریداست نه میگن چکاربایدکرد