آمریکا - آرشیو

پایان این تئاتر سیاسی به کجا می‌انجامد؟
درباره مناظره ترامپ و هریس

پایان این تئاتر سیاسی به کجا می‌انجامد؟ جدید

سید محمدکاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: مناظره ترامپ ـ هریس، بی‌تردید تئاتری سیاسی است که هر چند نهایتاً دو نفر،‌ هنرپیشه این صحنه‌اند، اما پشت بازیگری هر کدام از آنها مجموعه‌ای منظومه‌ای متنوعی از نهضت اقتصادی،‌ گرایش سیاسی و نگرشی فرهنگی و هنجاری قرار دارد. اما نهایتاً این دوکاندیدا هستند که باید بتوانند با بازی خوب، تماشاگران را به خود علاقه‌مند کنند این مستلزم بهره‌برداری از مهارت‌های نمایشی است.

ادامه مطلب
موضع غیرمعمول واشنگتن در آستانه مذاکرات
نماینده آمریکا در سازمان ملل از رویکرد ارتش اسرائیل علیه غیرنظامیان انتقاد کرد

موضع غیرمعمول واشنگتن در آستانه مذاکرات

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد در یک موضع‌گیری که می‌تواند حاکی از بروز تنش بیشتر میان واشنگتن و تل‌آویو باشد، ارتش اسرائیل را متهم کرد که با وجود هشدارهای پیشین همچنان غیرنظامیان را در غزه هدف قرار می‌دهد. آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به اتهام‌های مطرح‌شده از سوی سفیر آمریکا در سازمان ملل درباره حملات ارتش اسرائیل به مدارس، کارکنان بشردوستانه و غیرنظامیان در غزه، از این سخنان به‌عنوان نشانه‌ای از ناامیدی فزاینده ایالات متحده درباره اقدامات متحد نزدیک خود در آستانه نخستین سالگرد جنگ غزه یاد کرده است.

ادامه مطلب
آیا کاملا هریس می‌تواند نامزد تغییر باشد؟
در حالی که خود معاون رئیس جمهوری فعلی است

آیا کاملا هریس می‌تواند نامزد تغییر باشد؟

انتخابات در هر کشوری معمولاً بین دو یا چند رقیب انجام می‌شود. در این رقابت کاندیداها تلاش دارند تا چشم انداز و افقی برای آینده در اذهان و افکار عمومی ترسیم کنند. مردم نیز از تغییر استقبال می‌کنند؛ زیرا سخن از تغییر موجب افزایش امید می‌شود؛ اما مسئله این جاست که نامزدی که در قدرت قرار دارد و برای انتخاب شدن در دور دوم رقابت می‌کند نمی‌تواند چندان از تغییر سخن بگوید؛ زیرا شرایط موجود ماحصل اقدامات دولت او محسوب می‌شود. کاملا هریس نامزد حزب دموکرات در انتخابات امریکا در چنین وضعیتی قرار دارد. او سه سال و نیم معاون رئیس جمهور جو بایدن بوده است. با این وجود هریس تلاش می‌کند تا خودش را در رقابت انتخاباتی به عنوان کاندیدای تغییر مطرح کند. این متن با هدف اشاره به برخی اقدامات کاملا هریس برای تغییر، ترجمه و تلخیص شده است.

ادامه مطلب
معمای احزاب سوم در آمریکا
جریان‌هایی که از رسیدن به قدرت محرومند

معمای احزاب سوم در آمریکا

سید محمد شفیعی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: احزاب دیگری غیر از دو حزب غالب در آمریکا وجود دارند، اما این پرسش مطرح است که چرا این احزاب به قدرت نمی‌رسند و روسای جمهوری تماما از دو حزب دموکرات و جمهوری‌‌خواه بوده‌اند و سناتورها هم اکثرا از این دو حزب بوده‌اند؟

ادامه مطلب
پندارها، پایه ها و پویایی ها در انتخابات آمریکا
رقابت دموکرات و جمهوریخواه از نگاهی دیگر

پندارها، پایه ها و پویایی ها در انتخابات آمریکا

سید محمدکاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: در پاسخ و در چشم اندازی کلان باید «پندار»های موجود را شکافت، «پایه»های اساسی انتخابات را شناسایی کرد و «پویایی»های حاکم بر انتخابات را مورد مداقه قرار داد. پندارهای متعددی درباره انتخابات آمریکا وجود دارد که پذیرش آنها، به داشتن تصویری درست نمی انجامد. از جمله این پندارها، بی اهمیت دانستن انتخابات و دست کم گرفتن آن است. پندارهای این چنینی، بعضا در انواع بسته بندی های تئوریک عرضه می شوند، از جمله بر نقش کمپانی ها، ماهیت نظام سرمایه داری و اثرگذاری محافل پشت پرده تاکید شده است و نوعی از پیش تعیین شدگی را برجسته می کنند.

ادامه مطلب
سایه جنبشی فلسطینی بر نشست شیکاگو
رویکرد امریکایی‌ها عوض می شود؟

سایه جنبشی فلسطینی بر نشست شیکاگو

موثرترین تلاش طرفداران فلسطین در کنوانسیون دموکرات‌ها، توسط جنبش ملی بیطرف Uncommitted National Movement سازماندهی شد. این جنبش در فوریه، زمانی که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نامزد قطعی حزب دموکرات بود، آغاز شد. هدف جنبش، تشویق رای‌دهندگان در سراسر کشور به دادن رای "بیطرف" در مقدماتی‌های حزب دموکرات و بیان ناخرسندی خود از حمایت رئیس‌جمهوری از اسرائیل در جنگ غزه بود. صدها هزار رای‌دهنده در سراسر کشور به این فراخوان پاسخ دادند، با اعداد بسیار چشمگیر در ایالت‌های کلیدی مانند میشیگان و ویسکانسین. این تلاش‌ها به انتخاب ۳۰ نماینده منجر شد که پیام خود را به شیکاگو رساندند.

ادامه مطلب
گم بودن برنامه‌ای برای سیاست خارجی
در سیاست خارجی آمریکا احزاب کشور قدرتی ندارند

گم بودن برنامه‌ای برای سیاست خارجی

استفان والت می نویسد: به احتمال زیاد، هر کسی که در ماه نوامبر پیروز شود، با مشکلات بزرگی روبه‌رو خواهد شد که حتی در برنامه‌های حزبی هم به آنها اشاره نشده است و هیچ‌کس به این اسناد برای راهنمایی در مورد نحوه برخورد با آنها مراجعه نخواهد کرد.

ادامه مطلب
سفر مشاور امنیت ملی بایدن به پکن
در بحبوحه پرخاشگری‌های چین انجام شد

سفر مشاور امنیت ملی بایدن به پکن

مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در سفری سه‌روزه در آستانه انتخابات آمریکا در ماه نوامبر و هم‌زمان با انتشار بیانیه‌های اخیر در محکومیت تجاوز پکن به دریای چین جنوبی، به چین سفر کرده است.

ادامه مطلب
دفاع هریس از بایدن
اولین گفت‌وگوی رسانه‌ای نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴

دفاع هریس از بایدن

معاون رئیس‌جمهور آمریکا پس از صدرنشینی در بین نامزدهای حزب دموکرات، در اولین مصاحبه رسانه‌ای خود به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری از کارنامه اقتصادی دولت بایدن دفاع و تأیید کرد که سیاست فعلی ایالات متحده در مدیریت جنگ اسرائیل و حماس را تغییر نخواهد داد.

ادامه مطلب