آسیا و آفریقا - آرشیو

پیامدهای ژئوپولیتیک موافقتنامه شراکت راهبردی ایران و چین
دو قدرتی که به هم نیاز دارند

پیامدهای ژئوپولیتیک موافقتنامه شراکت راهبردی ایران و چین

ایران به شدت محتاج تزریق منابع مالی است و به غیر از چین منبع دیگری متصور نیست. چین نیز با بهره برداری از موقعیت ایران قیمت نفت پایین تری را پیشنهاد می کند. درست مانند دیگر برنامه های چین در راهبرد یک کمربند یک جاده که اقتصادهای ضعیفی همانند سریلانکا و پاکستان را هدف قرار داد.

ادامه مطلب
خیز چین برای تبدیل شدن به قدرت دریایی برتر جهانی
بعد از اقتصاد نوبت به امنیت رسیده است

خیز چین برای تبدیل شدن به قدرت دریایی برتر جهانی

محمد مهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران و چین در سال‌های گذشته به شرکای نزدیکی در غرب آسیا تبدیل شده‌اند و  برگزاری رزمایش مشترک دریایی سه جانبه ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند که دی ماه سال ۱۳۹۸ با پهلوگیری شناورهای این دو کشور در بندر شهید بهشتی چابهار(شمال اقیانوس هند و دریای عمان) آغاز شد، شاید یکی از نخستین گامها در این زمینه باشد.

ادامه مطلب
توافق چین و ایران، هزینه برای همه
توافقی که حتی روسیه را هم نگران می کند

توافق چین و ایران، هزینه برای همه

روسیه نیز اگرچه حامی ایران است اما از هزینه های این توافق در امان نخواهد بود. در نگاه اول اینطور به نظر می رسد که این توافق می تواند مشارکت مسکو و پکن برای تسلط بر قاره آسیا را افزایش دهد. با این حال، هیچ شاهدی وجود ندارد که پکن در این توافق با مسکو همگراست. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مخالفتی با رفاه یکی از شرکای کلیدی خود در خاورمیانه نخواهد داشت اما توافق این علامت را می دهد که دست مسکو تا اندازه ای توسط پکن کوتاه خواهد شد. پکن و مسکو ممکن است در مواردی با هم به توافق برسند اما این توافق علامتی از وقوع آنی یک محور تازه آسیایی نیست.

ادامه مطلب
چالش‌های پیش روی گسترش روابط تهران و اسلام آباد
مردم پاکستان نگاه منفی به ایران ندارند

چالش‌های پیش روی گسترش روابط تهران و اسلام آباد

خانم «عنبرین‌گل شاهد»، دیپلمات پاکستانی با اشاره به میراث مشترک تاریخی و زبانی دو کشور گفت در شرایط کنونی بهتر است تمرکز خود را روی نقاط مشترک بگذاریم و با اتکا به آن تلاش خود را صرف حل مشکلات و معضلات موجود کنیم. فیلم و موسیقی با توجه به قرابت‌های فرهنگی، دینی و زبانی می‌تواند بخش بزرگی از مسیر ناهموار روابط دو کشور را هموار کند. خانم شاهد با اشاره به برنامه سفارت پاکستان برای حمایت از پروژه‌های دانشجویی و همکاری‌های میان اندیشکده‌ای گفت ما نیز همچون دوستان ایرانی خود به این نتیجه رسیده‌ایم که کوتاه‌ترین و امن‌ترین راه برای بهبود روابط دو کشور تقویت ارتباطات میان‌نخبگی و در کنار آن ایجاد فضای آشنایی مردم دو کشور است. وی گفت ما به این نتیجه رسیده‌ایم که شناخت مردم پاکستان از ایران بسیار بهتر از شناخت مردم ایران از پاکستان است و نگاه منفی در میان لایه‌های مختلف مردم پاکستان نسبت به مردم ایران وجود ندارد اما این نگاه متأسفانه در ایران جاریست.

ادامه مطلب
گزینه «اتصال آسیای میانه» دهلی نو در گرو روابط با تهران
هند می خواهد روابط با ایران را از نو بسازد

گزینه «اتصال آسیای میانه» دهلی نو در گرو روابط با تهران

راجنات سینگ، وزیر دفاع هند، ۵ سپتامبر برای دیدار با سرتیپ امیر حاتمی، همتای ایرانی خود، به ایران سفر کرد. رسانه ها هدف اصلی از این دیدار را تقویت روابط دفاعی دو کشور توصیف کردند. با این حال، این سفر یک بعد گسترده تر ارزیابی و تنظیم مجدد روابط هند با ایران هم داشت. این سفر به نوعی بسط مشارکت هند در سازمان همکاری شانگهای در روزهای سوم و چهارم سپتامبر در مسکو به شمار می رفت.

ادامه مطلب
هروله هندی‌ها به سمت تهران
سند همکاری ایران و چین دهلی نو را لرزاند

هروله هندی‌ها به سمت تهران

امضای سند راهبردی ۲۵ ساله میان ایران و چین، در واقع ضربه گیج‌کننده‌ای بود که زلزله‌ای چند ریشتری را در دهلی‌نو به پا کرد. ابعاد توافق تهران و پکن برای طرف هندی می‌تواند ویرانگر باشد و این موضوعی است نیاز به ساعت‌ها بحث منطقی، مبتنی بر داده‌های مستند در حوزه منافع محلی و منطقه‌ای هند داشته و دارد.

ادامه مطلب
قانون امنیت ملی هنگ کنگ، تاوان کوتاهی ۲۳ ساله
سایه امنیت ملی بر یک کشور دو سیستم

قانون امنیت ملی هنگ کنگ، تاوان کوتاهی ۲۳ ساله

سید رضا حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: قانون امنیت ملی هنگ کنگ با بهره گیری از اختیارات اصل ۱۸ قانون پایه و قانونگذاری اولیه در کنگره ملی خلق چین، به عنوان یکی از قوانین ملی ضمیمه سوم قانون پایه و از طریق ابلاغ بعدی دولت محلی، وارد نظام حقوقی هنگ کنگ شده است. ضمیمه سوم قانون پایه مختص قوانین امور دفاعی، سیاست خارجی و سایر مواردی است که طبق این قانون خارج از صلاحیت دولت محلی تشخیص داده شده اند. 

ادامه مطلب
در مسیر انقلاب سوم چین
پویش کتاب؛ نظر نخبگان و راهکارهای پیشنهادی

در مسیر انقلاب سوم چین

وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چینی ها با "اصلاحات" یا "انقلاب سوم" چه اهدافی را در دستورکار دارند؟ آقای "شی جینپینگ" اصلاحات در ۶ حوزه سیاست، اینترنت، نوآوری، اقتصاد، محیط زیست و سیاست خارجی را در دستورکار دارد. مبارزه با فساد و رشد اقتصادی، تقویت ارتش و رسیدگی به نیازهای مردم و تقویت بنیه اقتصادی اصلی ترین اهداف اوست. یک ضرب المثل چینی می گوید: "سلامت شخصی در گروی سلامت جامعه است." مبارزه با فساد و همزمان نظامیگری در دریای چین به نوعی گذر از "دنگ شیائو پینگ" و ورود به انقلاب "شی جینپینگ" است. 

ادامه مطلب
قصه تلخ کودتاهای افغانستان که فراموش شدند!
«داوود، امین، آلِنده»

قصه تلخ کودتاهای افغانستان که فراموش شدند!

مهدی تدینی در یادداشتی می نویسد: درست است که  میان آلنده و داوود خان و امین فرق‌های زیادی است، اما آلنده در کودتایی شیلیایی که مورد حمایت آمریکا بود، قهرمانانه خودکشی کرد و وِرد زبان‌ها شد، ولی دو دولتمرد افغان یکی در کودتای مورد حمایت شوروی و دیگری به دست نیروهای شوروی کشته شدند و فراموش شدند؛ یا نه، فراموشانده شدند. چرا؟

ادامه مطلب
چابهار و کنشگری در بین قدرت های نوظهور شرقی
بندری که می تواند موقعیت ایران را متحول کند

چابهار و کنشگری در بین قدرت های نوظهور شرقی

سید رضا تقوی نژاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بدون شک جدای از همه فشارها و مشکلاتی که جمهوری اسلامی در وضعیت موجود با آن روبه رو است اگر بتواند یک سند راهبردی در سطح ملی برای توسعه چابهار تنظیم کند و از ظرفیت های دیپلماتیک برای تبدیل چابهار به یک رژیم بین المللی با محوریت این سه قدرت جهانی بهره ببرد و  بسیاری از مشکلات سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی کشور از این طریق قابل حل خواهند بود. ضمن این که کشورهای دیگری از جمله ژاپن، استرالیا و... نیز برای حضور و سرمایه گذاری در چابهار اعلام آمادگی کردند.

ادامه مطلب