آسیا و آفریقا - آرشیو

جهانی پرآشوب زیر سایه سازمان ملل
از شرق دور تا خاورمیانه و قلب اروپا

جهانی پرآشوب زیر سایه سازمان ملل

بهرام امیراحمدیان در یادداشتی می نویسد: پنج قدرت هسته ای عضو دائم و دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل، اگرچه برای تضمین و تامین امنیت جهانی تعریف شده اند، ولی متاسفانه در سده ۲۱ با استفاده از این قدرت حقوقی خود به ناقض امنیت بین الملل تبدیل شده اند.

ادامه مطلب
دالان تورانی ناتو و منطق معیوب روسیه
یادآوری ۸ نکته

دالان تورانی ناتو و منطق معیوب روسیه

احمد کاظمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بازگشایی خطوط مواصلاتی منطقه‌ای موضوعی است که هم ایران و هم ارمنستان با ارائه کریدور ارس و تقاطع صلح بر آن تاکید دارند و معتقدند این بازگشایی ها، باید با رعایت حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و بدون تغییر مرزهای بین المللی صورت بگیرد. از این منظر لاوروف در اظهارات خود آگاهانه از کاربرد واژه کریدور خودداری کرده است کما اینکه مقامات روسیه از جمله  معاون نخست وزیر روسیه و مسئول در مذاکرات سه جانبه روسیه ، ارمنستان و جمهوری آذربایجان، پیش از این بر مخالفت با هر نوع کریدور تاکید کرده اند.

ادامه مطلب
هیبت الله؛ امیر نامرئی و تلاش برای بقا
جایگزین احتمالی چه کسی می تواند باشد؟

هیبت الله؛ امیر نامرئی و تلاش برای بقا

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در صورت کنار رفتن و یا عزل فزیکی هیبت الله خیالی، سراج الدین حقانی محتمل ترین گزینه برای رهبری طالبان خواهد بود. چون هم قدرت رهبری دارد، شبکه منظم جنگی در اختیارش است و در تلاش است تا با ایجاد روابط اجتماعی گسترده در میان مردم، از قبل زمینه سازی کند.

ادامه مطلب
آینده سیاست جبهه ملی بنگلادش در تقابل با هند و دوستی با چین
تحلیل ماهیت پس از سقوط دولت شیخ حسینه

آینده سیاست جبهه ملی بنگلادش در تقابل با هند و دوستی با چین

عباس ترابی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در جهان ۲۰۲۴ که دوستی میان ملت ها و دولت‌های مختلف به منظور متوازن ساختن سیاست خارجی و پیشگیری از وابستگی استراتژیک به یک یا چند کشور، در دستور کار اغلب رهبران و احزاب سیاسی قرار دارد، دشمنی جبهه ملی بنگلادش با هندوستان منطقی به نظر نمی رسد و سیاست دوستی با چین و پاکستان در صورت به قدرت رسیدن این حزب، قطعاً در آینده به زیان بنگلادش خواهد بود. چرا که سیاست‌ تله بدهی چین (China's Debt-Trap Diplomacy) در کنار سیاست های اقتدارگرایانه و غیر دموکراتیک این کشور در قالب پروژه بلندپروارانه Belt and Road Initiative (ابتکار کمربند و جاده) در مواجهه با شرکاء ضعیف، که تاکنون گریبان اغلب کشورهای قاره آفریقا را در طول دو دهه اخیر گرفته است و این خطر وجود دارد که کشوری همچون بنگلادش که همواره با کودتاهای متعدد خونین دست به گریبان بوده، در کنار پاکستان قربانی جاه طلبی های چین شود.

ادامه مطلب
اماواگرهای سفر پزشکیان به کازان
نگاهی به دعوت پوتین از پزشکیان برای سفر به روسیه و امضای توافق جامع راهبردی تهران-مسکو

اماواگرهای سفر پزشکیان به کازان

علی‌اکبر فرازی طی گفت‌وگویی در ارزیابی گفته‌های جلالی، با وجود آنکه پاسخ مثبت به دعوت پوتین و همچنین سفر پزشکیان برای حضور در جمع سران بریکس را حائز اهمیت می‌داند، اما هم‌زمان اذعان دارد «در شرایط کنونی که اوکراین به منطقه کورسک در خاک روسیه حمله کرده و به دنبال افزایش نفوذ خود در خاک این کشور است و همچنین با در نظر گرفتن این نکته که نشست سران بریکس در منطقه کازان و شهری غیر از مسکو، پایتخت روسیه، برگزار می‌شود، بهتر است مسعود پزشکیان به جای سفر خود؛ یا محمدرضا عارف، معاون اول یا وزیر امور خارجه را راهی کازان کند». از طرف دیگر سفیر پیشین ایران در قبرس متذکر می‌شود «در شأن رئیس‌جمهور اسلامی ایران نیست که اولین سفر خارجی خود را به شهری غیر از پایتخت رسمی کشور دیگر انجام دهد».

ادامه مطلب
درس هایی از سیاست ورزی هند در قبال چین، امریکا و روسیه
حرف منافع که باشد، مجالی برای دموکراسی نیست

درس هایی از سیاست ورزی هند در قبال چین، امریکا و روسیه

بهاء الدین بازرگانی گیلانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: امروز اگر از یک سیاستمدار ملی گرای هندی از انتقاد غربی ها و به‌اصطلاح نگرانی آنها از نقض مبانی دموکراسی و حقوق بشر در هند سوال کنی، مانند ما ایرانیان پاسخ آمادۀ توام با عصبانیت دارند: "شما چهل سال بی محابا با چینِ اقتدارگرا تجارت کردید. همین‌طور روابط شما با عربستان سعودی و یا ایجاد طالبانیسم. موقعی که منفعت در میان باشد، کسی سراغی از دموکراسی نمی گیرد".

ادامه مطلب
این دریا مناقشه برانگیز است
چین جنوبی، چالشی جهان

این دریا مناقشه برانگیز است

بهرام امیراحمدیان در یادداشتی می نویسد: یکی از مناقشه بر انگیزترین دریاهای جهان، دریای چین جنوبی است که در یک سوی آن جمهوری خلق چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، با جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر و در سوی دیگر کشورهایی قرار دارند که در محدوده دریای چین جنوبی و در شمال آن ژاپن و کره شمالی در دریای چین شرقی وابسته به دریای چین جنوبی هستند که بزرگترین شاهراه دریایی در شرق آسیا و در غرب اقیانوس آرام واقع است.

ادامه مطلب
بازیگران صحنه سقوط جمهوریت در افغانستان
به مناسبت سالگرد سقوط چندین باره کابل

بازیگران صحنه سقوط جمهوریت در افغانستان

لطیفه سخی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دومینوی سقوط ولایات افغانستان در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ با سرعت هرچه تمام تر آغاز به حرکت کرد و مرکز ولایت نیمروز اولین شهری بود که  به تصرف طالبان در آمد. تا تاریخ ۲۳ مرداد، اندک مناطقی مثل کابل و پنجشیر باقی مانده بودند اما مردم هنوز امید داشتند که نیروهای امنیتی، اردوی ملی، پلیس و نیروهای مجاهدین که ادعای مقاومت و اتحاد در برابر طالبان داشتند، سکان امور را به دست گیرند و نیروهای طالبان را عقب برانند اما این امید با دمیده شدن خورشید سحرگاه ۲۴ مرداد و با فرار رئیس جمهور وقت، اشرف غنی، بر باد رفت.

ادامه مطلب
کیشیدا هیچ کارتی برای بازی ندارد
چرا نخست وزیر ژاپن تصمیمِ سختِ کناره گیری را انتخاب کرد؟

کیشیدا هیچ کارتی برای بازی ندارد

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در روز چهارشنبه استعفا داد، او آخرین نفر در صف رو به رشد رهبران نامحبوب شد که در یک سیستم سیاسی اسکلروتیک که با ناامیدی فزاینده مردم مواجه شده است، حرکت می کند. آقای کیشیدا، ۶۷ ساله، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که در رقابت رهبری حزب لیبرال دموکرات حاکم در سپتامبر که برنده آن نخست وزیر خواهد شد، نامزد نخواهد شد.

ادامه مطلب
آیا نیجریه از درون منفجر خواهد شد؟
در انتظار انفجار اعتراضی

آیا نیجریه از درون منفجر خواهد شد؟

علیرضا محمدی نیگجه و مسلم عباسی فر در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: سفارتخانه های ایالات متحده، انگلستان و کانادا در ابوجا هشدار امنیتی صادر کرده اند. در همین راستا ارتش نیجریه اعلام کرده است با هر گونه فعالیتی که امنیت و آرامش شهروندان را به خطر بیاندازد قاطعانه برخورد خواهد کرد و آمادگی خود را در رویارویی با هرگونه تظاهرات و اخلال در نظم عمومی اعلام نموده است.

ادامه مطلب