آسیا و آفریقا - آرشیو

ایران و جریان تحت رهبری احمد مسعود
جبهه مقاومت ملی افغانستان؛ چرایی و کارکرد

ایران و جریان تحت رهبری احمد مسعود

محمد صادق امینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اکنون شرایط به گونه ای رقم خورده که رفتار دوگانه سیاسی ایران در قضایای اخیر افغانستان اجتناب ناپذیر شده است. ایران منتظر اتفاقات خوب در این کشور است تا بتواند آشکارتر سیاست اش را تنظیم کند، تا گهی به میخ و گهی به نعل نزند. وانگهی، یک سوی نگاه ایران به کشورهای همسایه و جامعه جهانی است که چگونه با نظامی که هیچ گونه وفاقی با جریان های مخالف و منتقد ندارد رفتار خواهد کرد.

ادامه مطلب
ترکان جوان عثمانی‌، الگوی رجب طیب اردوغان
آیا همانند لیره عرصه سیاسی ترکیه نیز شاهد سقوط خواهد بود؟

ترکان جوان عثمانی‌، الگوی رجب طیب اردوغان

صلاح الدین خدیو در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سال های گذشته سیاست خارجی ترکیه عمدتا دو درونمایه متفاوت داشته است: حمایت از جنبش ها و احزاب اسلامی در خاورمیانه عربی و صدور اندیشه قوم گرایی ترکی به قفقاز و آسیای میانه و کشورهای دارای جمعیت ترک زبان. ناگفته پیداست که هر دو رویکرد در خدمت یک هدف واحد قرار دارند: تسهیل و تقویت ظرفیت های کنش گری سیاست خارجی ترکیه در منطقه و جهان از طریق جا انداختن انگاره رهبری جهان اسلام و جهان ترک زبان و از رهگذر آن افزایش نفوذ سیاسی و اقتصادی و عمق استراتژیک و مولفه های ژئوپولتیک آن. به لحاظ تاریخی این سیاست دو پهلو، به نوعی یادآور سیاست خارجی ترکان جوان در فاصله پایان عصر تنظیمات تا سال های جنگ جهانی اول است. 

ادامه مطلب
بهانه هایی برای آغاز جنگ
نکاتی چند درباره تنش اخیر در مرزهای ارمنستان با جمهوری آذربایجان

بهانه هایی برای آغاز جنگ

علیرضا علیزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: شاید چنین به نظر برسد که متمایل شدن به مواضع ارمنستان منافع ایران را در منطقه تأمین کند، ولی با رویکرد راهبردی به یقین می توان گفت در میان مدت منافع رقبای ما (ترکیه، اسرائیل، پاکستان، و غرب) در منطقه از منظر حمایت از وحدت ارضی آذربایجان تقویت خواهد شد.

ادامه مطلب
جنگ قدرت در درون طالبان
از نقش مخرب پاکستان تا فشارهای روزافزون داعش

جنگ قدرت در درون طالبان

گفته می‌شود که پاکستان از گروه‌های دیگر جهادی حمایت می‌کند تا طالبان را تضعیف کرده و اهرم‌های خود بر افغانستان را حفظ کند.

ادامه مطلب
نیاز متقابل ایران و ترکیه به هم در قفقاز
قالب ۳+۳ بدون تهران کارایی ندارد

نیاز متقابل ایران و ترکیه به هم در قفقاز

وزیر امور خارجه ترکیه خاطرنشان کرد که ترکیه و ایران می توانند، برای رفع مشکلات منطقه تلاش فعالی داشته باشند. این نه تنها در مورد سوریه، بلکه در مورد عراق نیز صدق می کند. افزون بر آن، فرایندهایی در خلیج فارس و یمن در حال وقوع است. افزون بر آن، چاووش اوغلو گفت که در جریان دیدار با همتای ایرانی اش، اوضاع پیرامون برجام و پیامدهای رویدادها در افغانستان را نیز بحث و بررسی کرده اند.

ادامه مطلب
تجهیزات نظامی‌ای که ایران به فکر خریدشان از روسیه است
مسکو با رعایت دقیق قوانین بین الملل، به فکر همکاری نظامی و فنی با تهران

تجهیزات نظامی‌ای که ایران به فکر خریدشان از روسیه است

براساس گزارش ها مرکز تحلیل تجارت جهانی تسلیحات، ایران خرید قایق های موشکی روسی، ناوهای موشکی و همچنین، کشتی های فرود هواپیماها را خواستار هستند. افزون بر آن، تهران نیاز به نوسازی سه زیر دریایی نوع «کیلو» ساخت روسیه دارد که جزء تسلیحات نیروی دریایی کشور است. این نوسازی از جمله شامل نصب سیستم موشکی «کلاب اس» نیز می شود. به موازات آن، ایران در حال بررسی امکان سفارش زیردریایی های جدید «پروژه ۶۳۶» از روسیه است.

ادامه مطلب
بی تفاوتی نسبت به یک فاجعه بزرگ
تشدید وخامت اوضاع مسلمانان روهینگیا در سایه سکوت مجامع بین المللی

بی تفاوتی نسبت به یک فاجعه بزرگ

سجاد رضاپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بیشتر مسلمانان میانمار، سنى مذهب و حنفی هستند ولی حدود ۱۰ هزار مسلمان شیعه نیز در این کشور زندگى مى‌کنند که ریشه ایرانی – هندی دارند. گفته می شود شیعیان ایرانی تبار میانمار در قرن نوزدهم به منطقه راخین و یانگون مهاجرت کرده، در آن سرزمین سکنى گزیدند. آنان در گذشته از شهرهای، شیراز، کاشان، بهبهان و یزد به برمه مهاجرت کرده ‎اند و امروز نیز خانواده‎ هایی با اسامی کاشانی، شیرازی، بهبهانی، اصفهانی و یزدی در میانمار اقامت دارند. بیشتر شیعیان یانگون هندى تبار هستند ولى علایق خاصى نسبت به ایران دارند.

ادامه مطلب
ابتکار عمل های تهران برای افغانستان
احتمال حضور احمد مسعود، عبدالله عبدالله و حامد کرزی در دولت جدید فراگیر

ابتکار عمل های تهران برای افغانستان

در حال حاضر، در کابل شایعاتی منتشر شده مبنی بر این که زبدگان سیاسی سابق و از جمله، عبدالله عبدالله و حامد کرزای وارد دولت جدید فراگیر خواهند شد. این روند، باعث می شود تا کابل قادر باشد به وضعیت قانونی دست یابد و مشروعیت خود را تضمین کند. برخی از کارشناسان معتقدند که عناصری در پشت پرده توافق ها در دوشنبه – تهران – اسلام آباد حضور دارند. افزون بر آن، گفته می شود که عمران خان، نخست وزیر پاکستان، نیز از احمد مسعود حمایت می کند.

ادامه مطلب
سایه سنگین تحولات قره باغ بر سفر چاووش اوغلو
آنکارا از مسیر تحریک باکو علیه ایروان و تهران به اهداف خود نخواهد رسید

سایه سنگین تحولات قره باغ بر سفر چاووش اوغلو

محسن پاک آیین در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی تصریح کرد که دعوت حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای حضور از همتای ترکیه ای خود در جهت تحقق همان شعار سیاست خارجی دولت سیزدهم یعنی تعمیق و گسترش مناسبات با همسایگان است، نه کنترل باکو از طریق آنکارا. 

ادامه مطلب
کودتایی که امریکا را خشمگین کرد
ردپای اسرائیل در ماجراهای سودان

کودتایی که امریکا را خشمگین کرد

ساعاتی قبل از کودتا وزیر امور خارجه ایالات متحده در سودان بود و این اتفاق اگر بدون اطلاع واشنگتن باشد ضربه سختی به دیپلماسی این کشور وارد کرده است. ایالات متحده آمریکا بابت آنچه در سودان رخ داد ابراز خشم و ناراحتی کرد، به طوری که کمک های مالی که به این کشور آفریقایی اختصاص داده بود (۷۰۰ میلیون دلار) به حالت تعلیق درآورد و بارها از نظامیان این کشور خواست از موضع خود عقب نشینی کنند. 

ادامه مطلب