آسیا و آفریقا - آرشیو

عبرت‌های چین از اوکراین
سیاست تحمیلی غرب و روش مستقلی که پکن دنبال می کند

عبرت‌های چین از اوکراین

غرب نوعی فشار دوگانه بر چین در این جنگ اعمال می‌کند؛ به این ترتیب که اتحادیه اروپا سیاستی محتاطانه در پیش گرفته، اما ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند نوعی فشار بر این کشور اعمال کند که میان گفت وگو و تهدید به تحریم در صورت حمایت از روسیه در نوسان است.

ادامه مطلب
خطیب زاده: جو وین منفی نیست/سفیر اوکراین موضع کشورش را بخواند/مراوداتمان با ترکیه ۲.۵ برابر شده است
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران:

خطیب زاده: جو وین منفی نیست/سفیر اوکراین موضع کشورش را بخواند/مراوداتمان با ترکیه ۲.۵ برابر شده است

وی همچنین درباره دستاوردهای وزارت خارجه طی هشت ماه گذشته نیز بیان کرد: وزارت امور خارجه در تمام شئون زندگی مردم همه تلاش خود را انجام داده است. امروز که با شما صحبت می‌کنم روابط ما با ترکیه، عمان، عراق و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و حوزه آسیای مرکزی و قفقاز از نظر آمار کمی رشدهای زیادی داشته در یک سال گذشته بیش از یک و سه دهم میلیارد یورو حجم تجارت ما با عمان بوده است. در ترکیه نزدیک به دو و نیم برابر شده است و با عراق و دیگر کشورها نیز همین طور. امروز نفت ایران با فرض ادامه همین شرایط در ایران و گفت‌وگوها در وین وضع اقتصاد ما از نظر ذخایر ارزی نسبت به این نقطه در سال گذشته بسیار بهتر است. نفت فروش می‌رود و به میزانی که وزارت نفت تولید می‌کند در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.

ادامه مطلب
تبعات امنیتی احتمالی و پتانسیل های اقتصادی اتباع افغانستانی برای ایران
به بهانه تحولات اخیر ایران و افغانستان

تبعات امنیتی احتمالی و پتانسیل های اقتصادی اتباع افغانستانی برای ایران

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: . در حالی که همه کشورهای غربی به دنبال نیروی کار هستند و آلمان نیز به دنبال جذب ده ها هزار نفر نیروی کار است، اگر یک سیاست گذاری صحیح در راستای مدیریت افغانستانی های مقیم ایران صورت بگیرد، این نیروی کار ارزان قیمت به جای تبدیل شدن به یک معضل امنیتی که از داخل ایران تا روابط خارجی ایران با خود افغانستان را تحت تاثیر قرار دهد، می تواند به اهرمی در راستای رشد صنعتی و اقتصادی ایران تبدیل شود، اما در صورتی که تحریکات از بیرون تداوم داشته باشد و مردم و اتباع افغانستان تحت تاثیر این تحریکات قرار بگیرند و همچنین بخشی از مردم ایران نیز تحت تاثیر این تحریکات در یک بازی باطل نژادپرستانه علیه اتباع افغانستان قرار بگیرند این پتانسیل نیروی کار می تواند به یک پتانسیل نامنی بدل شود.

ادامه مطلب
نقش آفرینی دو بانوی ایرانی در تاریخ معاصر پاکستان
«ناهید امیر تیمور کلالی» و «نصرت صابونچی اصفهانی»

نقش آفرینی دو بانوی ایرانی در تاریخ معاصر پاکستان

حسین ابراهیم خانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: وصلت برخی اشراف و نخبگان جوامع مسلمان شبه قاره هند با خانواده های مهاجر، اصیل و متمول ایرانی با انگیزه ارتقاء منزلت اجتماعی و همچنین امتزاج خاندانی مسبوق به سابقه بوده و خصوصا در کشور جدید التاسیس پاکستان با حضور برجسته دو بانوی ایرانی در عرصه حاکمیت و سیاست در  تاریخ کوتاه آن کشور ثبت و محفوظ مانده است.

ادامه مطلب
ناتوانی طالبان در حکومتداری، تنش با همسایگان را اجتناب ناپذیر می کند
نگاه تهران به تحولات افغانستان باید سلبی باشد، نه ایجابی

ناتوانی طالبان در حکومتداری، تنش با همسایگان را اجتناب ناپذیر می کند

محسن روحی صفت در گفت وگویی عنوان داشت که به دلیل گسل ایدئولوژیک بین حکومت طالبان و تقابل جمهوری اسلامی ایران احتمالاً تنش اجتناب ناپذیر است. در عین حال طالبان اساساً مهارت، دانش و توان حکومتداری در عصر جدید را ندارند. لذا چون این توان در طالبان دیده نمی شود قطعاً به تنش های منطقه ای و جهانی ختم خواهد شد. ضمن اینکه ایران کشوری که مورد طمع قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بوده است. در نتیجه این بازیگران از هر فرصتی برای ایجاد آشوب، فتنه و ناامنی در ایران نهایت استفاده را خواهند برد. با ابن اوصاف احتمال تحریک طالبان علیه ایران هم وجود دارد.

ادامه مطلب
واقع گرایی، حلقه مفقوده شناخت از روسیه در ایران
دوقطبی حاکم بر کشور

واقع گرایی، حلقه مفقوده شناخت از روسیه در ایران

علی اخوان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در حال حاضر در محافل خبری ایران نسبت به روسیه دوقطبی محرزی وجود دارد و این دوقطبی به عموم جامعه سرایت کرده است. آن‌گونه که به نظر می رسد آن بخش از جامعه که از سیاست های روسیه حمایت می کنند در اقلیت قرار دارند اما این اقلیت نیز قابل توجه است.

ادامه مطلب
درود ای همزبان من هم از ایرانم
کسی نمی تواند ایران و افغانستان را از هم جدا کند

درود ای همزبان من هم از ایرانم

سید میثم موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تاریخ نشان دهنده روابط دیرینه این دو سرزمین است، که گهگاهی هم یک سرزمین واحد و یا یک ملت واحد بودند که خود نمایانگر دوستی، همدلی و همگرایی بوده است. در نتیجه، پیشرفت و آرامش در هر دو کشور بر دیگری تاثیرگذار خواهد بود، در آینده هم روابط ملتها و دولت های ایران و افغانستان الزام و ملزوم همدیگر خواهند بود.

ادامه مطلب
چشم اندازهای عادی سازی روابط میان ترکیه و ارمنستان
ایروان به دنبال خروج از انزواست

چشم اندازهای عادی سازی روابط میان ترکیه و ارمنستان

قربان مسعودی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ترکیه و ارمنستان به لحاظ اقتصادی از عادی سازی روابط سود خواهند برد. این در حالی است که منفعت دو کشور از تعاملات اقتصادی می تواند فراتر از آغاز و گسترش روابط تجاری – اقتصادی فیمابین باشد. در واقع با گشایش احتمالی مسیرهای ارتباطی میان دو کشور که می تواند حاصل برقراری روابط زودهنگام دیپلماتیک میان این دو همسایه قفقاز جنوبی باشد، چشم اندازهای وسیعی پیش روی دو کشور گشوده می شود. بدین ترتیب، آنکارا و ایروان می توانند بدون هیچ مانعی با بهره گیری از محورهای مواصلاتی فیمابین خود به صادرات و واردات دو و چند جانبه اقدام کنند.

ادامه مطلب
بیانیه تعامل متفقین میان آذربایجان و روسیه، پایانی بر تلاش های نافرجام  ناتو در قفقاز جنوبی
بیانیه ای که در آستانه جنگ اوکراین امضا شده است

بیانیه تعامل متفقین میان آذربایجان و روسیه، پایانی بر تلاش های نافرجام  ناتو در قفقاز جنوبی

قربان مسعودی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: مفاد بیانیه مذکور نشان می دهد روسیه تمامی تدابیر لازم، فوری و ضروری را برای بسط و توسعه بیش از پیش نفوذ خود بر جمهوری آذربایجان، جلوگیری از تندروی های این کشور در چارچوب های سیاسی و اقتصادی خارج از قالب های تعیین شده از سوی روسیه و ممانعت این کشور از حرکت به سمت همکاری های نوین خارج از استراتژی ها و راهبردهای جامع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مسکو در نظر گرفته است. مفاد بیانیه تا آنجا دارای صراحت لهجه و کلام است، که برخی تحلیلگران سفر برنامه ریزی نشده الهام علی اف به مسکو جهت امضای بیانیه مذکور را نوعی احضار وی از سوی کرملین ارزیابی کرده اند. لذا برای بررسی موثر و از سوی دیگر اجمالی موضوعی بسیار مهم که به سختی در ظرف اختصار می گنجد می توان تحلیل و تفسیر آن را در چند محور کلیدی متمرکز کرد.

ادامه مطلب
طالبان همان طالبان است
خبری از اعتدال نیست

طالبان همان طالبان است

هرچند در این بین مردم افغانستان بیشترین هزینه را خواهند پرداخت اما دولت های خارجی نباید خود را مصون بدانند. جنگ داخلی امکان پذیر است و می تواند زمینه ای برای افراط گرایی بیشتر باشد. به یاد آورید که اسامه بن لادن نقشه یازده سپتامبر را در خاک افغانستان طراحی کرد. 

ادامه مطلب